Archive sources
Google Scholar
AGKBZH: Archiwum Głównej Komisji Badań Zbrodni Hitlerowskich w Polsce, Zespół OK Kraków.
Google Scholar
AGKBZH, sygn. 220. Z relacji X. Dunikowskiego.
Google Scholar
KP: Książnica Pomorska im. Stanisława Staszica w Szczecinie, Oddział Rękopisów.
Google Scholar
KP, rkps sygn. 745 (1950). Xawery Dunikowski: Człowiek dąży do harmonii – apel o pokój po II Światowym Kongresie Obrońców Pokoju (IX 1950).
Google Scholar
KP, rkps sygn. 745 (Rozmowa…). Rozmowa z Xawerym Dunikowskim Budowniczym Polski Ludowej.
Google Scholar
KP, rkps sygn. 745 (Wypowiedź…). Xawery Dunikowski: Wypowiedź dotycząca cyklu obrazów „Oświęcim”.
Google Scholar
MNW: Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, Zbiór Rękopisów.
Google Scholar
MNW, rkps sygn. 6592 (1946–1950). Zbiór luźnych notatek wypowiedzi X. Dunikowskiego 1946 [?]–1950 [?]).
Google Scholar
References
Google Scholar
Assmann Aleida (2003), Three Stabilizer of Memory. Affect – Symbol – Trauma, in: Sites of Memory in American Literatures and Cultures, ed. by Udo J. Hebel, Universitätsverlag Winter, Heidelberg: 15–30.
Google Scholar
Assmann Aleida (2009), 1998 – między historią a pamięcią, translated by Magdalena Saryusz-Wolska, in: Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, ed. by Magdalena Saryusz-Wolska, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych
Google Scholar
Universitas, Kraków.
Google Scholar
Blum Helena (1948), Xawery Dunikowski, „Tygodnik Powszechny”, no. 45: 8.
Google Scholar
Bogucki Janusz (1983), Sztuka Polski Ludowej, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa.
Google Scholar
Chrzanowska-Pieńkos Jolanta, Gołubiew Zofia (eds.) (1998), Alina Szapocznikow 1926–1973, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa.
Google Scholar
Czerni Krystyna (1997), wypowiedź in: Art from Poland 1945–1996, ed. by Jolanta Chrzanowska-Pieńkos, Marzena Beata Guzowska, Marzena Guzowska, Warszawa: 259.
Google Scholar
Czerwiński Marcin (1955), Dwugłos o wystawie krakowskiej, „Przegląd Kulturalny”, no. 51–52.
Google Scholar
Dałek Jerzy, Świebocka Teresa (eds.) (1989), Cierpienie i nadzieja. Twórczość plastyczna więźniów obozu oświęcimskiego, Krajowa Agencja Wydawnicza, Katowice.
Google Scholar
Deleuze Gilles (2000), Proust i znaki, translated by Michał Paweł Markowski, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Google Scholar
Deleuze Gilles, Guattari Félix (1999), Percept, afekt i pojęcie, „Sztuka i Filozofia”, no. 17: 10–26.
Google Scholar
Deleuze Gilles, Guattari Félix (2000), Co to jest filozofia?, translated by Paweł Pieniążek, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Google Scholar
Didi-Huberman Georges (2008), Obrazy mimo wszystko, translated by Mai Kubiak Ho-Chi, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków.
Google Scholar
Dobrowolski Tadeusz (1964), Nowoczesne malarstwo polskie, vol. 3, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków.
Google Scholar
Jagoda Zenon, Kłodziński Stanisław, Masłowski Jan (1981), Oświęcim nieznany, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Google Scholar
Jakubowska Agata (2008), Portret wielokrotny dzieła Aliny Szapocznikow, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.
Google Scholar
Janczyk Agnieszka (2018), Artysta dla Niepodległej. Dunikowski i odnowa Wawelu, [Katalog wystawy, 13 listopada 2018 r. – 10 lutego 2019 r., Zamek Królewski na Wawelu], ed. by Maria Podlodowska-Reklewska, translated by Sabina Potaczek-Jasionowicz, Kraków.
Google Scholar
Jarnuszkiewicz Jadwiga (1956), Dunikowski i jego uczniowie, „Przegląd Kulturalny”, no. 6: 3.
Google Scholar
Jedlińska Eleonora (2001), Sztuka po Holokauście, Biblioteka „Tygla Kultury”, Łódź.
Google Scholar
Kębłowski Janusz (1987), Dzieje sztuki polskiej. Panorama zjawisk od zarania do nowoczesności, Wydawnictwo Arkady, Warszawa.
Google Scholar
Kodurowa Aleksandra (ed.) (1985), Xawery Dunikowski i polscy artyści w obozie koncentracyjnym Auschwitz w latach 1940–1945. Rysunki – obrazy – rzeźby, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa.
Google Scholar
Kowalczyk Izabela (2010), Podróż do przeszłości. Interpretacje najnowszej historii w polskiej sztuce krytycznej, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Academica, Warszawa.
Google Scholar
Leociak Jacek (2009), Doświadczenia graniczne. Studia o dwudziestowiecznych formach reprezentacji, Fundacja Akademia Humanistyczna, Warszawa.
Google Scholar
Malina Jerzy (1956), Dunikowski i jego uczniowie 1945–1955, „Życie Literackie”, no. 6: 8.
Google Scholar
Markowska Anna (1998), Język Neuera – o twórczości Jonasza Sterna, Uniwersytet Śląski Filia Instytut Sztuki, Cieszyn.
Google Scholar
Markowska Anna (2012), Dwa przełomy: sztuka polska po 1955 i 1989 roku, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Google Scholar
Melbechowska-Luty Aleksandra (2005), Posągi i ludzie. Rzeźba polska dwudziestolecia międzywojennego, Wydawnictwo Neriton, Warszawa.
Google Scholar
Melbechowska-Luty Aleksandra (2012), Kreator. Rzeźbiarskie dzieło Xawerego Dunikowskiego, Wydawnictwo Neriton, Warszawa.
Google Scholar
Müller Filip (1980), Trois ans dans une chambre à gaz d’Auschwitz, translated by Pierre Desolneux, Pigmalion, Paris: 169–183.
Google Scholar
Nader Luiza (2018), Afekt Strzemińskiego. „Teoria widzenia”, rysunki wojenne, „Pamięci przyjaciół – Żydów”, Instytut Badań Literackich PAN, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Warszawa.
Google Scholar
Nastulanka Krystyna (1961), „Już bym dzisiaj tak nie malował…”. Rozmowa Krystyny Nastulanki z prof. Xawerym Dunikowskim przed wernisażem jego nowej wystawy, „Polityka”, no. 47: 7.
Google Scholar
Nie wieder! – Nigdy więcej! (1989). Die deutsche Besetzung Polensals Thema In der polnischen Kunst von 1939 bis heute. Niemiecka okupacja w Polsce jako temat w polskiej schwitz Oświęcim, Galerie Ars Polona, 1 september bis 29 October 1989.
Google Scholar
Nycz Ryszard (2006), O nowoczesności jako doświadczeniu. Uwagi na wstępie, in: Nowoczesność jako doświadczenie, ed. by Ryszard Nycz, Anna Zeidler-Janiszewska, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków.
Google Scholar
Piątkowska Renata (2002), Zagłada i ocalenie Jonasza Sterna, „Pamiętnik Sztuk Pięknych”, no. 2: 53–65.
Google Scholar
Piotrowski Piotr (2007), Auschwitz versus Auschwitz, in: idem, Sztuka według polityki. Od „Melancholii” do „Pasji”, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków.
Google Scholar
Potocka Maria Anna (1988), Ostatni wywiad z Jonaszem Sternem, „Odra”, no. 11: 30–41.
Google Scholar
Prokop A. (1994), Od „Prometeusza” do „Człowieka w przestworzu”. Mistrz Dunikowski, „Nowa Europa”, no. 185: 13.
Google Scholar
Sontag Susan (2017), Widok cudzego cierpienia, translated by Sławomir Magala, Wydawnictwo Karakter, Kraków.
Google Scholar
Starzyński Juliusz (1956), Xawery Dunikowski – rzeźbiarz epoki, „Trybuna Ludu”, no. 7: 4.
Google Scholar
Starzyński Juliusz (1973), Polska droga do samodzielności w sztuce, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Google Scholar
Starzyński Juliusz (1985), Malarstwo Dunikowskiego, „Kierunki”, no. 20: 5.
Google Scholar
Struk Janina (2007), Holokaust w fotografiach. Interpretacja dowodów, translated by Maciej Antosiewicz, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa.
Google Scholar
Strzelecki Jan (1974), Próby świadectwa, in: idem, Kontynuacje (2), Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Google Scholar
Świerszcz Jarosław (elab.) (1988), Rozmowa z Jonaszem Sternem, „Sztuka”, no. 2: 41, 46–47.
Google Scholar
Tomczak Karolina (2020), Powojenna twórczość pomnikowa Xawerego Dunikowskiego 1945–1964, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Google Scholar
Trzupek Jan (1988), Jonaszowy Brzeg, in: Jonasz Stern. Obrazy z lat 1964–1988, Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu, Kraków.
Google Scholar
Williams Caroline (2010), Affective Process Without a Subject: Rethinking the Relation Between Subjectivity and Affect with Spinoza, „Subjectivity”, vol. 3: 245–262.
Crossref
Google Scholar
Włodarczyk Wojciech (1981), Jak dobrze namalować obraz socrealistyczny?, in: Tessera. Sztuka jako przedmiot badań, ed. by Jan Białostocki, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Google Scholar
Wojciechowski Aleksander (1983), Młode malarstwo polskie 1944–1974, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków.
Google Scholar
Xawery Dunikowski. Rzeźby, obrazy, rysunki. Katalog (1975), [Katalog zbiorów Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie], elab. by Aleksandra Kodurowa, Warszawa.
Google Scholar
Xawery Dunikowski. Malarstwo (2021), [Katalog wystawy, 11 czerwca – 14 listopada 2021 r. Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie], ed. by Joanna Torchała, translated by Karolina Koriat, Warszawa.
Google Scholar
Internet sources
Google Scholar
Wóycicki Kazimierz (2009), Zagadnienie historiografii pamięci, https://www.academia.edu/9476108/Zagadnienie_historiografia_pamieci [accessed: 24.06.2021].
Google Scholar