Zdolności językowe a myślenie u dzieci w wieku 6–10 lat. Raport z badań

Rosemary J. W. B. Sage

The UK Learning for Life Trust
https://orcid.org/0000-0003-4916-9547

Luke D. Sage

University of Loughborough, School of Sport, Exercise and Health Sciences, UK
https://orcid.org/0000-0002-2911-4218


Abstrakt

Cel: Język i myślenie odgrywają kluczową rolę w interakcjach międzyludzkich. Ich jakość ulega pogorszeniu w miarę zastępowania rozmów przez technologię (Sage, 2020). To zaś rodzi problemy w zakresie komunikacji i budowania więzi, obniża efektywność pracy oraz przyczynia się do spadku standardów osobistych i zawodowych. Celem prezentowanych badań było ustalenie, jak kształtują się umiejętności myślenia i ekspresji językowej u dzieci w wieku szkolnym w regionie East Midlands w Anglii, oraz sprawdzenie, czy po roku nauki nastąpiła poprawa tych zdolności.

Metoda: W badaniu wzięło udział 102 dzieci w wieku 6–10 lat, które wykonały cztery zadania:  dwa obrazkowe i dwa polegające na opowiadaniu historyjek. Tak zorganizowana konstrukcja badania miała na celu pobudzenie myślenia i ekspresji językowej oraz wywołanie narracji odzwierciedlających generowanie pomysłów w odpowiedzi na bodźce wzrokowe i słuchowe. Badania przeprowadzono w dwóch etapach: po raz pierwszy grupę dzieci zbadano w 2022 roku, badanie powtórzono w 2023 roku. Do oceny istotności różnic wykorzystano statystykę t dla prób zależnych.

Wyniki: Stwierdzono istotne różnice wskazujące na poprawę w zakresie umiejętności narracyjnych dzięki wprowadzeniu zajęć związanych z opowiadaniem historii. Natomiast umiejętności językowe i myślenie pozostały na stabilnym, ale niskim poziomie.

Wnioski: W zakresie zdolności myślenia i ekspresji językowej nie stwierdzono istotnych różnic między średnimi uzyskanymi w powtórzonych pomiarach. Po roku pracy z uczniami poziom ich wyobraźni i giętkości myślenia nie uległ poprawie. Zdolności te są kluczowe dla rozwijania kreatywnego myślenia i wyobraźni, a w konsekwencji także dla ogólnego rozwoju i sukcesu jednostki. Odnotowano jednak poprawę kompetencji narracyjnych uczniów, co stanowi ważny element rozwijania społecznych interakcji.


Słowa kluczowe:

myślenie, wyobraźnia, kompetencje językowe i społeczne, zmiana progresywna


Benda, J. (2021). Treason of the Intellectuals. Eris.   Google Scholar

Bertling, J., Rojas, N., Alegre, J., Faherty, K. (2020, 14 października). A tool to capture learning experiences during COVID-19. The PISA Global Crises Questionnaire Module. OECD Education Working Paper, 232. https://dx.doi.org/10.1787/9988df4e-en
Crossref   Google Scholar

Dasen, P. (1994). Culture and cognitive development from a Piagetian perspective. W: W. J. Lonner i R. S. Malpass (red.), Psychology and culture (s. 145–149). Allyn and Bacon.   Google Scholar

Di Caro, B. (2021). Global Technology Governance Summit. GYGS21 WEF.   Google Scholar

Dolcos, S., Albarracin, D. (2014). The inner speech of behavioral regulation: Intentions and task performance strengthen when you talk to yourself as a You. European Journal of Social Psychology, 44(6), 636–642. https://doi: 10.1002/ejsp.2048
Crossref   Google Scholar

Gazzaniga, M., Ivry, R., Mangun, G. (2019). Cognitive Neuroscience: The Biology of Mind. W. W. Norton & Company   Google Scholar

Glendinning, I. (2022). Academic Integrity. Research from World Studies. W: R. Sage i R. Matteucci (red.), How the World is Changing Education. Brill Academic Publishers https://www.newstatesman.com/spotlight/2020/02/i-teacher-ai-and-school-transformation
Crossref   Google Scholar

Hurlburt, R., Schwitzgebel, E. (2007). Describing inner experience? Proponent Meets Skeptic. MIT Press.
Crossref   Google Scholar

Kaczmarek, B., Chong Espino, J. (2024). Overcoming Framed Thinking: Education or Culture? W: R. Sage i R. Matteucci (red.), Life challenges, diverse identities and creative solutions (s. 23–39). Nova Science Publishers.   Google Scholar

Kaczmarek, B. L. J., Markiewicz, K. (2003) The real nature of the restricted code. W: B. D. MacQueen i M. Pachalska (red.), Society as Text in the thought of Richard Harvey Brown (s. 75–85). Wydawnictwo Continuo.   Google Scholar

Kaczmarek, B. L. J., Stencel, M. (2018). Third Mode of Thinking. The New Educational Review, 53(3), 285–296. https://doi.org/10.15804/tner.2018.53.3.24
Crossref   Google Scholar

Kaczmarek B. L. J., Stencel M., Łukasiewicz J. (2017). Mathematical reasoning and the form of a task. Horyzonty Psychologii, 7, 7–18.   Google Scholar

Kahneman, D. (2011). Thinking, fast and slow. Farrar, Straus and Giroux.   Google Scholar

Keating, D. (1979). Teenage thinking. W: J. Adelson (red.), Handbook of adolescent psychology (s. 211–246). Wiley.   Google Scholar

Lukianoff, G., Haidt, J. (2018).The coddling of the American mind: how good intentions and bad ideas are setting up a generation for failure. Penguin Publishing Group.   Google Scholar

Mahon, A. (2023). Opening speech by Convention Chair and Channel 4 CEO Alex Mahon | RTS Cambridge Convention 2023. https://rts.org.uk/article/opening-speech-convention-chair-and-channel-4-ceo-alex-mahon-rts-cambridge-convention-2023   Google Scholar

Murnikov, V., Kask, K. (2021). Recall Accuracy in Children: Age vs. Conceptual Thinking. Frontiers in Psychology, 12, artykuł 686904. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.686904
Crossref   Google Scholar

Osmond, H. (2023, 24 września). Most of my staff are Gen-Z snowflakes but it's not their fault. Blame the universities and schools who fill their heads with nonsense. Daily Mail Online. https://www.dailymail.co.uk/debate/article-12553151/HUGH-OSMOND-staff-Gen-Z-snowflakes-not-fault-Blame-universities-schools-heads-nonsense.html   Google Scholar

Parsons, S., Branagan, A. (2016). Language for Thinking. A structured approach for young children. Routledge.   Google Scholar

Pavese, C. (2021). Knowledge and Mentality. Epistemology, 35(1), 359-382. https://doi.org/10.1111/phpe.12150
Crossref   Google Scholar

Radatz, H. (1984) Schwierigkeiten der Anwendung Arithmetischen Wissens am Beispiel des Sachrechnens. W: J. H. Lorenz (red.), Lernschwierigkellw Forschung und Praxis. Untersuchungen zum Mathematikunterricht (s. 17–29). Universitat Bielefeld.   Google Scholar

Reusser, K. (1988). Problem solving beyond the logic of things: contextual effects on understanding and solving word problems. Instructional Science, 17, 309–338. https://doi.org/10.1007/BF00056219
Crossref   Google Scholar

Richardson, N., Antonello, M. (2023). People at Work 2023: A Global Workforce View. ADP Research Institute. https://www.adpri.org/assets/people-at-work-2023-a-global-workforce-view/   Google Scholar

Sage, R. (1986). Why children fail in school. Medical Research Council Project, (pp. 1-260). Trent Region.   Google Scholar

Sage, R. (2020). Speechless: Understanding for Education. Buckingham University Press.   Google Scholar

Sage, R., Matteucci, R. (2022). How World Events Are Changing Education. Politics, Education, Social, Technology. Brill Academic Publishers.
Crossref   Google Scholar

Sage, R., Matteucci, R. (2024). Technology and Learning. Issues Vital to Address. Brill Academic Publisher.
Crossref   Google Scholar

Sage, R. J. W. B., Sage, L. D., Kaczmarek, B. L. J. (2023). A UK Study of Thinking and Language Expression. The New Educational Review, 71, 90–100. https://doi.org/10.15804/tner.23.71.1.07
Crossref   Google Scholar

Sternberg, R. J. (1985). Beyond IQ: A triarchic theory of human intelligence. Cambridge University Press.
Crossref   Google Scholar

Sternberg, R. J. (2003). Wisdom and Education. Gifted Education International, 17(3), 233-248. https://doi.org/10.1177/026142940301700304
Crossref   Google Scholar

Tam, G., El-Azar, D. (2020, 13 marca). 3 ways the coronavirus pandemic could reshape education. World Economic Forum. https://www.weforum.org/agenda/2020/03/3-ways-coronavirus-is-reshaping-education-and-what-changes-might-be-here-to-stay/   Google Scholar

United Nations. (2020, wrzesień). The future we want: The United Nations we need. Update on the work of the Office for the Commemoration of the 75th Anniversary of the United Nations. https://report.un75.online/files/report/un75-report-september-en.pdf   Google Scholar

Wallace-Stephens, F., Morgante, E. (2020). Who is at risk? Work and automation in times of Covid-19. RSA. https://www.thersa.org/globalassets/_foundation/new-site-blocks-and-images/reports/2020/10/work_and_automation_in_time_of_covid_report.pdf   Google Scholar

World Bank Group. (2019). Educational crisis: Being in school is not the same as learning. https://www.worldbank.org/en/news/immersive-story/2019/01/22/pass-or-fail-how-can-the-world-do-its-homework   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-12-20

Cited By /
Share

Sage, R. J. W. B., & Sage, L. D. (2024). Zdolności językowe a myślenie u dzieci w wieku 6–10 lat. Raport z badań. Przegląd Psychologiczny, 67(3), 9–19. https://doi.org/10.31648/przegldpsychologiczny.10906

Rosemary J. W. B. Sage 
The UK Learning for Life Trust
https://orcid.org/0000-0003-4916-9547
Luke D. Sage 
University of Loughborough, School of Sport, Exercise and Health Sciences, UK
https://orcid.org/0000-0002-2911-4218