Zdolności językowe a myślenie u dzieci w wieku 6–10 lat. Raport z badań
Rosemary J. W. B. Sage
The UK Learning for Life Trusthttps://orcid.org/0000-0003-4916-9547
Luke D. Sage
University of Loughborough, School of Sport, Exercise and Health Sciences, UKhttps://orcid.org/0000-0002-2911-4218
Abstrakt
Cel: Język i myślenie odgrywają kluczową rolę w interakcjach międzyludzkich. Ich jakość ulega pogorszeniu w miarę zastępowania rozmów przez technologię (Sage, 2020). To zaś rodzi problemy w zakresie komunikacji i budowania więzi, obniża efektywność pracy oraz przyczynia się do spadku standardów osobistych i zawodowych. Celem prezentowanych badań było ustalenie, jak kształtują się umiejętności myślenia i ekspresji językowej u dzieci w wieku szkolnym w regionie East Midlands w Anglii, oraz sprawdzenie, czy po roku nauki nastąpiła poprawa tych zdolności.
Metoda: W badaniu wzięło udział 102 dzieci w wieku 6–10 lat, które wykonały cztery zadania: dwa obrazkowe i dwa polegające na opowiadaniu historyjek. Tak zorganizowana konstrukcja badania miała na celu pobudzenie myślenia i ekspresji językowej oraz wywołanie narracji odzwierciedlających generowanie pomysłów w odpowiedzi na bodźce wzrokowe i słuchowe. Badania przeprowadzono w dwóch etapach: po raz pierwszy grupę dzieci zbadano w 2022 roku, badanie powtórzono w 2023 roku. Do oceny istotności różnic wykorzystano statystykę t dla prób zależnych.
Wyniki: Stwierdzono istotne różnice wskazujące na poprawę w zakresie umiejętności narracyjnych dzięki wprowadzeniu zajęć związanych z opowiadaniem historii. Natomiast umiejętności językowe i myślenie pozostały na stabilnym, ale niskim poziomie.
Wnioski: W zakresie zdolności myślenia i ekspresji językowej nie stwierdzono istotnych różnic między średnimi uzyskanymi w powtórzonych pomiarach. Po roku pracy z uczniami poziom ich wyobraźni i giętkości myślenia nie uległ poprawie. Zdolności te są kluczowe dla rozwijania kreatywnego myślenia i wyobraźni, a w konsekwencji także dla ogólnego rozwoju i sukcesu jednostki. Odnotowano jednak poprawę kompetencji narracyjnych uczniów, co stanowi ważny element rozwijania społecznych interakcji.
Słowa kluczowe:
myślenie, wyobraźnia, kompetencje językowe i społeczne, zmiana progresywnaBibliografia
Benda, J. (2021). Treason of the Intellectuals. Eris. Google Scholar
Bertling, J., Rojas, N., Alegre, J., Faherty, K. (2020, 14 października). A tool to capture learning experiences during COVID-19. The PISA Global Crises Questionnaire Module. OECD Education Working Paper, 232. https://dx.doi.org/10.1787/9988df4e-en
Crossref
Google Scholar
Dasen, P. (1994). Culture and cognitive development from a Piagetian perspective. W: W. J. Lonner i R. S. Malpass (red.), Psychology and culture (s. 145–149). Allyn and Bacon. Google Scholar
Di Caro, B. (2021). Global Technology Governance Summit. GYGS21 WEF. Google Scholar
Dolcos, S., Albarracin, D. (2014). The inner speech of behavioral regulation: Intentions and task performance strengthen when you talk to yourself as a You. European Journal of Social Psychology, 44(6), 636–642. https://doi: 10.1002/ejsp.2048
Crossref
Google Scholar
Gazzaniga, M., Ivry, R., Mangun, G. (2019). Cognitive Neuroscience: The Biology of Mind. W. W. Norton & Company Google Scholar
Glendinning, I. (2022). Academic Integrity. Research from World Studies. W: R. Sage i R. Matteucci (red.), How the World is Changing Education. Brill Academic Publishers https://www.newstatesman.com/spotlight/2020/02/i-teacher-ai-and-school-transformation
Crossref
Google Scholar
Hurlburt, R., Schwitzgebel, E. (2007). Describing inner experience? Proponent Meets Skeptic. MIT Press.
Crossref
Google Scholar
Kaczmarek, B., Chong Espino, J. (2024). Overcoming Framed Thinking: Education or Culture? W: R. Sage i R. Matteucci (red.), Life challenges, diverse identities and creative solutions (s. 23–39). Nova Science Publishers. Google Scholar
Kaczmarek, B. L. J., Markiewicz, K. (2003) The real nature of the restricted code. W: B. D. MacQueen i M. Pachalska (red.), Society as Text in the thought of Richard Harvey Brown (s. 75–85). Wydawnictwo Continuo. Google Scholar
Kaczmarek, B. L. J., Stencel, M. (2018). Third Mode of Thinking. The New Educational Review, 53(3), 285–296. https://doi.org/10.15804/tner.2018.53.3.24
Crossref
Google Scholar
Kaczmarek B. L. J., Stencel M., Łukasiewicz J. (2017). Mathematical reasoning and the form of a task. Horyzonty Psychologii, 7, 7–18. Google Scholar
Kahneman, D. (2011). Thinking, fast and slow. Farrar, Straus and Giroux. Google Scholar
Keating, D. (1979). Teenage thinking. W: J. Adelson (red.), Handbook of adolescent psychology (s. 211–246). Wiley. Google Scholar
Lukianoff, G., Haidt, J. (2018).The coddling of the American mind: how good intentions and bad ideas are setting up a generation for failure. Penguin Publishing Group. Google Scholar
Mahon, A. (2023). Opening speech by Convention Chair and Channel 4 CEO Alex Mahon | RTS Cambridge Convention 2023. https://rts.org.uk/article/opening-speech-convention-chair-and-channel-4-ceo-alex-mahon-rts-cambridge-convention-2023 Google Scholar
Murnikov, V., Kask, K. (2021). Recall Accuracy in Children: Age vs. Conceptual Thinking. Frontiers in Psychology, 12, artykuł 686904. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.686904
Crossref
Google Scholar
Osmond, H. (2023, 24 września). Most of my staff are Gen-Z snowflakes but it's not their fault. Blame the universities and schools who fill their heads with nonsense. Daily Mail Online. https://www.dailymail.co.uk/debate/article-12553151/HUGH-OSMOND-staff-Gen-Z-snowflakes-not-fault-Blame-universities-schools-heads-nonsense.html Google Scholar
Parsons, S., Branagan, A. (2016). Language for Thinking. A structured approach for young children. Routledge. Google Scholar
Pavese, C. (2021). Knowledge and Mentality. Epistemology, 35(1), 359-382. https://doi.org/10.1111/phpe.12150
Crossref
Google Scholar
Radatz, H. (1984) Schwierigkeiten der Anwendung Arithmetischen Wissens am Beispiel des Sachrechnens. W: J. H. Lorenz (red.), Lernschwierigkellw Forschung und Praxis. Untersuchungen zum Mathematikunterricht (s. 17–29). Universitat Bielefeld. Google Scholar
Reusser, K. (1988). Problem solving beyond the logic of things: contextual effects on understanding and solving word problems. Instructional Science, 17, 309–338. https://doi.org/10.1007/BF00056219
Crossref
Google Scholar
Richardson, N., Antonello, M. (2023). People at Work 2023: A Global Workforce View. ADP Research Institute. https://www.adpri.org/assets/people-at-work-2023-a-global-workforce-view/ Google Scholar
Sage, R. (1986). Why children fail in school. Medical Research Council Project, (pp. 1-260). Trent Region. Google Scholar
Sage, R. (2020). Speechless: Understanding for Education. Buckingham University Press. Google Scholar
Sage, R., Matteucci, R. (2022). How World Events Are Changing Education. Politics, Education, Social, Technology. Brill Academic Publishers.
Crossref
Google Scholar
Sage, R., Matteucci, R. (2024). Technology and Learning. Issues Vital to Address. Brill Academic Publisher.
Crossref
Google Scholar
Sage, R. J. W. B., Sage, L. D., Kaczmarek, B. L. J. (2023). A UK Study of Thinking and Language Expression. The New Educational Review, 71, 90–100. https://doi.org/10.15804/tner.23.71.1.07
Crossref
Google Scholar
Sternberg, R. J. (1985). Beyond IQ: A triarchic theory of human intelligence. Cambridge University Press.
Crossref
Google Scholar
Sternberg, R. J. (2003). Wisdom and Education. Gifted Education International, 17(3), 233-248. https://doi.org/10.1177/026142940301700304
Crossref
Google Scholar
Tam, G., El-Azar, D. (2020, 13 marca). 3 ways the coronavirus pandemic could reshape education. World Economic Forum. https://www.weforum.org/agenda/2020/03/3-ways-coronavirus-is-reshaping-education-and-what-changes-might-be-here-to-stay/ Google Scholar
United Nations. (2020, wrzesień). The future we want: The United Nations we need. Update on the work of the Office for the Commemoration of the 75th Anniversary of the United Nations. https://report.un75.online/files/report/un75-report-september-en.pdf Google Scholar
Wallace-Stephens, F., Morgante, E. (2020). Who is at risk? Work and automation in times of Covid-19. RSA. https://www.thersa.org/globalassets/_foundation/new-site-blocks-and-images/reports/2020/10/work_and_automation_in_time_of_covid_report.pdf Google Scholar
World Bank Group. (2019). Educational crisis: Being in school is not the same as learning. https://www.worldbank.org/en/news/immersive-story/2019/01/22/pass-or-fail-how-can-the-world-do-its-homework Google Scholar
University of Loughborough, School of Sport, Exercise and Health Sciences, UK
https://orcid.org/0000-0002-2911-4218
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.