Różne reakcje rodziców na przejawy złości dwu- i trzyletnich dzieci

Joanna Szczęsna

Wojewódzki Szpital Dziecięcy im. J. Brudzińskiego w Bydgoszczy
https://orcid.org/0009-0002-6121-1381

Małgorzata Wójtowicz-Szefler

Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Wydział Psychologii
https://orcid.org/0000-0003-4822-2473


Abstrakt

Cel: Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie różnych reakcji rodziców na przejawy złości dwu- i trzyletnich dzieci (reaktywnych metod wychowawczych) oraz ustalenie, które
z czynników (wiek, płeć, wykształcenie i miejsce zamieszkania) różnicują reakcje rodziców na zachowania dziecka. Ponadto celem badania było ustalenie, jakie reaktywne metody wychowawcze stosują rodzice ze względu na rodzaj sytuacji, które odzwierciedlają behawioralne przejawy autonomii małych dzieci.

Metoda: Badanie kwestionariuszowe, które przeprowadzono na próbie 120 rodziców mających dwu- i trzyletnie dzieci (po 60 kobiet i mężczyzn). Wykorzystano autorski kwestionariusz, stworzony na podstawie teorii kryzysu trzeciego roku życia Lwa Wygotskiego (2002). Zadaniem osób badanych było opisanie swojej reakcji na behawioralne przejawy złości małego dziecka w siedmiu sytuacjach z życia codziennego (negatywizm, upór, krnąbrność, samowola, sprzeciw – bunt, deprecjacja i despotyzm).

Wyniki: Rodzice deklarowali korzystanie ze wszystkich reaktywnych metod wychowawczych – zarówno indukcyjnych, jak i imperatywnych (punitywnych i agresji psychologicznej) w reakcji na przejawy złości swoich dwu- i trzyletnich dzieci. Istotnymi predyktorami metod indukcyjnych i punitywnych okazały się wiek i poziom wykształcenia rodzica, natomiast dla agresji psychologicznej – jego płeć i miejsce zamieszkania. Z badania wynika, iż wyłącznie kobiety posługują się w relacji z dwu- i trzylatkiem agresją psychologiczną, której stosowanie jest tym częstsze, im bardziej zagrożony jest autorytet matki, a sprzeciw dziecka wobec jej woli staje się coraz bardziej wyraźny.

Konkluzje: Behawioralne przejawy autonomii dwu- i trzylatków są uwarunkowane naturalnym rozwojowo kryzysem trzeciego roku życia. To wyraz frustracji małego dziecka,  nie zaś przejaw zachowań agresywnych, który wymaga zastosowania przez rodziców odpowiednich metod wychowawczych. Na podstawie badania ustalono, że rodzice w głównej mierze deklarują równoczesne korzystanie z metod indukcyjnych i punitywnych, jednak im częściej dziecko przejawia autonomię, tym deklarowana skłonność rodziców do stosowania metod karzących wzrasta.


Słowa kluczowe:

reaktywne metody wychowawcze, przejawy złości dwu- i trzyletnich dzieci


Appelt, K. (2021). Wiek poniemowlęcy. Jak rozpoznać potencjał dziecka? W: A. I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 119–126). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.   Google Scholar

Aronson, E., Wilson T. D., Akert, R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Zysk i S-ka.   Google Scholar

Baron, R. A., Richardson, D. R. (1994). Human Aggression. Plenum Press.   Google Scholar

Basiaga, J. (2020). Style wychowania zawodowych rodziców zastępczych. Wychowanie w Rodzinie, 23(2), 99–119. https://doi.org/10.34616/wwr.2020.2.099.119   Google Scholar

Białecka-Pikul, M. (2011). Wczesne dzieciństwo. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s. 172–201). Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

Czub, M. (2014). Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo. W: A. I. Brzezińska (red.), Niezbędnik nauczyciela. Seria I: Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania (s. 7–21). Instytut Badań Edukacyjnych.   Google Scholar

Dakowicz, L., Halicka, M., Skreczko, A. (2015). Kompetencje wychowawcze białostockich rodziców. Studia nad Rodziną, R. XIX 2(37), 165–182. https://doi.org/10.21697/snr.2015.37.2.08.   Google Scholar

Dallaire, D. H., Pineda, A. Q., Cole, D. A., Ciesla, J. A., Jacquez, F., LaGrange, B., Bruce, A. E. (2006). Relation of Positive and Negative Parenting to Children’s Depressive Symptoms. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 35(2), 313–322. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp3502_15   Google Scholar

Domański, H., Przybysz, D., Wyrzykowska, K., Zawadzka, K. (2022). Praktyki wychowawcze a transmisja wzorów kulturowych w rodzinie. Kultura i Społeczeństwo, 66(1), 123–148. https://doi.org/10.35757/KiS.2022.66.1.6   Google Scholar

Dominiak-Kochanek, M. (2017). Metody wychowawcze rodziców a agresja interpersonalna młodych dorosłych. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.   Google Scholar

Eagly, A. H., Steffen, V. J. (1986). Gender and Aggressive Behavior. A Meta-Analytic Review of the Social Psychological Literature. Psychological Bulletin, 100(3), 309–330. https://doi.org/10.1037/0033-2909.100.3.309   Google Scholar

Engle, J. M., McElwain, N. L. (2010). Parental Reactions to Toddlers’ Negative Emotions and Child Negative Emotionality as Correlates of Problem Behavior at the Age of Three. Social Development, 20(2), 251–271. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2010.00583.x   Google Scholar

Erikson, E. (2004). Tożsamość a cykl życia. Zysk i S-ka.   Google Scholar

Frączek, A. (1980). Z zagadnień psychologii agresji. WSPS.   Google Scholar

Grzegorzewska, I. (2012). Czy zachowania rodziców wobec dzieci są niezmienne? Uwarunkowania stabilności i zmienności sprawowania funkcji rodzicielskich. Edukacja Dorosłych, 1(66), 89–98.   Google Scholar

Keefer, L. R. (2005). Defiant Behavior in Two-and Three-Year-Olds: A Vygotskian Approach. Early Childhood Education Journal, 33(2), 105–111. https://doi.org/10.1007/s10643-005-0001-y.   Google Scholar

Kielar-Turska, M. (2011). Średnie dzieciństwo – wiek przedszkolny. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s. 202–233). Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

Kozłowski, W., Matczak, E. (2015). Wartości wychowawcze rodziców: dawniej i dziś. Journal of Modern Science, 1(24), 107–128.   Google Scholar

Krahé, B. (2005). Agresja. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.   Google Scholar

Lasota, A. (2017). Responsywność opiekuna a poczucie autonomii dziecka we wczesnym dzieciństwie. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2(5), 84–100. https://doi.org/10.18778/2450-4491.05.06.   Google Scholar

Mash, E. J., Johnston, Ch. (1990). Determinants of Parenting Stress: Illustrations from Families of Hyperactive Children and Familes of Physically Abused Children. Journal of Clinical Child Psychology, 19(4), 313–328. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp1904_3   Google Scholar

McKay, M., Fanning, P., Paleg, K., Landis, D. (2013). Kiedy twoja złość krzywdzi dziecko. MiND.   Google Scholar

Obuchowska, I. (2000). Agresja dzieci w perspektywie rozwojowej. W: B. Kaja (red.), Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja, t. 3 (s. 16–26). Akademia Bydgoska.   Google Scholar

Okoń, W. (1992). Słownik pedagogiczny. PWN.   Google Scholar

Ostafińska-Molik, B., Wysocka, E. (2014). Style wychowania w rodzinie pochodzenia w percepcji młodzieży gimnazjalnej i ich znaczenie rozwojowe – próba teoretycznej i empirycznej egzemplifikacji. Przegląd Psychologiczny, 2(25), 213–234.   Google Scholar

Skorny, Z. (1989). Mechanizmy regulacyjne ludzkiego działania. Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

Surzykiewicz, J. (2000). Agresja i przemoc w szkole. Uwarunkowania socjoekonomiczne. CMPP.   Google Scholar

Szczepanik, R. (2007). Kulturowo społeczna płeć agresji. Perspektywa pedagogiczna. W: J. Wawrzyniak (red.), Socjologiczne i psychopedagogiczne aspekty przemocy (s. 57–68). Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.   Google Scholar

Szczęsna, J. (2021). Sposoby reagowania rodziców na przejawy złości dwu- i trzyletnich dzieci [niepublikowana praca magisterska]. UKW.   Google Scholar

Sypniewska, B. A., Rawa-Siarkowska, O. (2015). Regionalny rynek pracy w opinii mieszkańców wsi i miast. Zeszyty Naukowe PWSZ, 22, 289–298.   Google Scholar

Taillieu, T. L., Brownridge, D. A. (2015). The Impact of Aggressive Parental Discipline Experienced in Childhood on Externalizing Problem Behavior in Early Adulthood. Journ Child & Adolescent Trauma, 8(4), 253–264. https://doi.org/10.1007/s40653-015-0063-y   Google Scholar

Truskolaska, J. (2010). Opieka wychowanie i partnerstwo w rodzinach wiejskich i miejskich. KUL.   Google Scholar

Walęcka-Matyja, K. (2013). Zachowania agresywne adolescentów jako efekt stylu wychowania w rodzinie pochodzenia. W: D. Borecka-Biernat (red.), Zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Uwarunkowania oraz możliwości ich przezwyciężania (s. 99–123). Wydawnictwo Difin.   Google Scholar

Wąsiński, A., Górniok-Naglik, A. (2016). Style wychowania w rodzinach miejskich i wiejskich. Zderzenie preferencji gimnazjalistów i ich rodziców. Wychowanie w Rodzinie, 13(1), 215–256. https://doi.org/10.23734/wwr20161.215.256   Google Scholar

Wojciechowska, J. (2003). Wczesne dzieciństwo – drugi i trzeci rok życia: zagrożenia rozwoju. Remedium, 6(124), 21–25.   Google Scholar

Wolińska, J. M. (2004). Agresywność młodzieży: problem indywidualny i społeczny. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.   Google Scholar

Wójtowicz-Dacka, M. (2012). Wiedza o potrzebach psychicznych małych dzieci w opinii dwóch pokoleń rodziców. Przegląd Psychologiczny, 1(25), 286–298.   Google Scholar

Wygotski, L. S. (2002). Kryzys trzeciego roku życia. W: B. I. Brzezińska i M. Marchow (red.), Wybrane prace psychologiczne. T. II: Dzieciństwo i dorastanie (s. 131–140). Wydawnictwo Zysk i S-ka.   Google Scholar

Zimbardo, P. G., Gerrig, R. J. (2019). Psychologia i życie. PWN.   Google Scholar

Żurawski, T. (2011). Świadomość wychowawcza a wykształcenie rodziców. Pedagogika Rodziny, 1(2), 185–193.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2023-12-22

Cited By /
Share

Szczęsna, J., & Wójtowicz-Szefler, M. (2023). Różne reakcje rodziców na przejawy złości dwu- i trzyletnich dzieci. Przegląd Psychologiczny, 66(3), 57–75. https://doi.org/10.31648/przegldpsychologiczny.9243

Joanna Szczęsna 
Wojewódzki Szpital Dziecięcy im. J. Brudzińskiego w Bydgoszczy
https://orcid.org/0009-0002-6121-1381
Małgorzata Wójtowicz-Szefler 
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Wydział Psychologii
https://orcid.org/0000-0003-4822-2473