Predyktory korzystania z mediów informacyjnych podczas pandemii COVID-19. Krótki raport z badań

Magdalena Iwanowska

Uniwersytet Gdański, Instytut Psychologii
https://orcid.org/0000-0002-0878-9523

Blanka Kondratowicz

Uniwersytet Gdański, Instytut Psychologii
https://orcid.org/0000-0002-8027-2924

Anna Maria Zawadzka

Uniwersytet Gdański, Instytut Psychologii
https://orcid.org/0000-0003-1350-3881


Abstrakt

Cel: Celem badania była analiza wybranych celów osobistych oraz lęków i zmartwień związanych z COVID-19 jako predyktorów korzystania z mediów informacyjnych w trakcie kryzysu zdrowotnego, jakim była pandemia COVID-19.

Metoda: Badanie miało korelacyjny charakter i zostało przeprowadzone online na próbie 371 uczestników (Mwiek = 28,88, SDwiek = 10,25).

Wyniki: Wyniki pokazały, że zgodnie z przewidywaniami ważność celu zdrowie oraz poziom lęków i zmartwień związanych z COVID-19 pozytywnie przewidywały korzystanie z mediów informacyjnych. Z kolei ważność celu ekscytujące życie negatywnie przewidywała korzystanie z mediów informacyjnych podczas pandemii. Nie znaleziono istotnej zależności między preferencją celu bezpieczeństwo a korzystaniem z mediów informacyjnych. Jednakże badanie ujawniło, że lęki i zmartwienia związane z COVID-19 częściowo pośredniczyły w związku między ważnością celu bezpieczeństwo a korzystaniem z mediów informacyjnych.

Wnioski: Badanie potwierdziło, że zarówno ważność celów osobistych, jak i odczuwanie negatywnych emocji związanych z kryzysem odgrywają istotną rolę w zrozumieniu, a także dlaczego ludzie korzystają z mediów informacyjnych w sytuacjach kryzysowych. W raporcie omówiono ograniczenia badania oraz implikacje teoretyczne i praktyczne.


Słowa kluczowe:

cele osobiste, korzystanie z mediów informacyjnych, lęki i zmartwienia związane z COVID-19, pandemia COVID-19


Agler, R., De Boeck, P. (2017). On the interpretation and use of mediation: Multiple perspectives on mediation analysis. Frontiers in Psychology, 8, artykuł 1984. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01984   Google Scholar

Ahorsu, D. K., Lin, C. Y., Imani, V., Saffari, M., Griffiths, M. D., Pakpour, A. H. (2020). The fear of COVID-19 scale: Development and initial validation. International Journal of Mental Health and Addiction. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00270-8   Google Scholar

Anwar, A., Malik, M., Raees, V., Anwar, A. (2020). Role of mass media and public health communications in the COVID-19 pandemic. Cureus, 12, artykuł e10453. https://doi.org/10.7759/cureus.10453   Google Scholar

Bendau, A., Petzold, M. B., Pyrkosch, L., Mascarell Maricic, L., Betzler, F., Rogoll, J., Plag, J. (2021). Associations between COVID-19 related media consumption and symptoms of anxiety, depression and COVID-19 related fear in the general population in Germany. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience, 271, 283–291. https://doi.org/10.1007/s00406-020-01171-6   Google Scholar

Boehnke, K., Schwartz, S. H. (1997). Fear of war: Relations to values, gender, and mental health in Germany and Israel. Peace and Conflict: Journal of Peace Psychology, 3(2), 149–165. https://doi.org/10.1207/s15327949pac0302_3   Google Scholar

Bojanowska, A., Kaczmarek, Ł. D., Koscielniak, M., Urbańska, B. (2021). Changes in values and well-being amidst the COVID-19 pandemic in Poland. PLOS ONE, 16(9), artykuł e0255491. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0255491   Google Scholar

Bonetto, E., Dezecache, G., Nugier, A., Inigo, M., Mathias, J.-D., Huet, S., Pellerin, N., Corman, M., Bertrand, P., Raufaste, E., Streith, M., Guimond, S., de la Sablonnière, R., Dambrun, M. (2021). Basic human values during the COVID-19 outbreak, perceived threat and their relationships with compliance with movement restrictions and social distancing. PLOS ONE, 16(6), artykuł e0253430. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0253430   Google Scholar

Carver, C. S., Sutton, S. K., Scheier, M. F. (2000). Action, emotion, and personality: Emerging conceptual integration. Personality and Social Psychology Bulletin, 26(6), 741–751. https://doi.org/10.1177/0146167200268008   Google Scholar

Cybulska A., Pankowski, K. (2020). Życie codzienne w czasach zarazy. Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_060_20.PDF   Google Scholar

Dhiman, D. B. (2023). The rise and impact of misinformation and fake news on digital youth: A critical review. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.4438362   Google Scholar

Eden, A. L., Johnson, B. K., Reinecke, L., Grady, S. M. (2020). Media for coping during COVID-19 social distancing: Stress, anxiety, and psychological well-being. Frontiers in Psychology, 11, artykuł 577639. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.577639   Google Scholar

Galan, L., Osserman, J., Parker, T., Taylor, M. (2019). How young people consume news and the implications for mainstream media. A report by Flamingo commissioned by the Reuters Institute for the Study of Journalism, Oxford University. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/our-research/how-young-people-consume-news-and-implications-mainstream-media   Google Scholar

Grouzet, F. M. E., Kasser, T., Ahuvia, A., Dols, J. M. F., Kim, Y., Lau, S., Ryan, R. M., Saunders, S., Schmuck, P., Sheldon, K. M. (2005). The structure of goal contents across 15 cultures. Journal of Personality and Social Psychology, 89(5), 800–816. https://doi.org/10.1037/0022-3514.89.5.800   Google Scholar

Hargreaves, I., Thomas, J. (2002). New news, old news: An ITC and BSC research publication. Broadcasting Standards Commission/Independent Television Commission.   Google Scholar

Hayes, A. F. (2013). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach. Guilford Press.   Google Scholar

Hoffner, C. A., Fujioka, Y., Ye, J., Ibrahim, A. G. S. (2009). Why we watch: Factors affecting exposure to tragic television news. Mass Communication and Society, 12(2), 193–216. https://doi.org/10.1080/15205430802095042   Google Scholar

IMM. (2020). Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce. Marzec 2020. Instytut Monitorowania Mediów. https://www.imm.com.pl/raport-imm-najbardziej-opiniotworcze-media-w-polsce-marzec-2020/   Google Scholar

Iwanowska, M., Zawadzka, A. M., Kondratowicz, B. (2023). News media exposure and life satisfaction in the COVID-19 pandemic: A moderated mediation model of COVID-19 fear and worries and gender. Current Issues in Personality Psychology, 11(3), 205-215. https://doi.org/10.5114/cipp/156172   Google Scholar

Kenny, D. A., Judd, C. M. (2014). Power anomalies in testing mediation. Psychological Science, 25(2), 334–339. https://doi.org/10.1177/0956797613502676   Google Scholar

Klemm, C., Das, E., Hartmann, T. (2019). Changed priorities ahead: Journalists’ shifting role perceptions when covering public health crises. Journalism, 20(9), 1223–1241. https://doi.org/10.1177/1464884917692820   Google Scholar

Kroencke, L., Geukes, K., Utesch, T., Kuper, N., Back, M. D. (2020). Neuroticism and emotional risk during the COVID-19 pandemic. Journal of Research in Personality, 89, artykuł 104038. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2020.104038   Google Scholar

Kruglanski, A. W., Shah, J. Y., Fishbach, A., Friedman, R., Chun, W. Y., Sleeth-Keppler, D. (2002). A theory of goal systems. W: M. P. Zanna (red.), Advances in experimental social psychology, 34, ss. 331–378. Academic Press. https://doi.org/10.1016/S0065-2601(02)80008-9   Google Scholar

Kondratowicz, B. B., Zawadzka, A. M., Iwanowska, M. (2023). Employee life satisfaction: The role of COVID-19-related fear and worries and employee resources. Roczniki Psychologiczne, 26(2), 177–194. https://doi.org/10.18290/rpsych2023.0011   Google Scholar

Nelissen, R. M. A., Dijker, A. J. M., de Vries, N. K. (2007). Emotions and goals: Assessing relations between values and emotions. Cognition & Emotion, 21(4), 902–911. https://doi.org/10.1080/02699930600861330   Google Scholar

Omyła-Rudzka, M., Feliksiak, M. (2019). Wiarygodność mediów. Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej. https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_070_19.PDF   Google Scholar

Roseman, I. J., Wiest, C., Swartz, T. S. (1994). Phenomenology, behaviors, and goals differentiate discrete emotions. Journal of Personality and Social Psychology, 67(2), 206–221. https://doi.org/10.1037/0022-3514.67.2.206   Google Scholar

Salvi, C., Iannello, P., Cancer, A., McClay, M., Rago, S., Dunsmoor, J. E., Antonietti, A. (2020). Going viral: How fear, socio-cognitive polarization and problem-solving influence fake news detection and proliferation during COVID-19 pandemic. Frontiers in Communication, 5, artykuł 562588. https://doi.org/10.3389/fcomm.2020.562588   Google Scholar

Schwartz, S. H., Bilsky, W. (1987). Toward a universal psychological structure of human values. Journal of Personality and Social Psychology, 53(3), 550–562. https://doi.org/10.1037/0022-3514.53.3.550   Google Scholar

Van Aelst, P., Toth, F., Castro, L., Štětka, V., Vreese, C. d., Aalberg, T., Cardenal, A. S., Corbu, N., Esser, F., Hopmann, D. N., Koc-Michalska, K., Matthes, J., Schemer, C., Sheafer, T., Splendore, S., Stanyer, J., Stępińska, A., Strömbäck, J., Theocharis, Y. (2021). Does a crisis change news habits? A comparative study of the effects of COVID-19 on news media use in 17 European countries. Digital Journalism, 9, 1208–1238. https://doi.org/10.1080/21670811.2021.1943481   Google Scholar

Van der Vegt, I., Kleinberg, B. (2020). Women worry about family, men about the economy: Gender differences in emotional responses to COVID-19. ArXiv, artykuł abs/2004.08202. https://doi.org/10.48550/arXiv.2004.08202   Google Scholar

Weaver, D. H. (1980). Audience need for orientation and media effects. Communication Research, 7(3), 361–373. https://doi.org/10.1177/009365028000700305   Google Scholar

Westlund, O., Ghersetti, M. (2015). Modelling news media use. Journalism Studies, 16(2), 133–151. https://doi.org/10.1080/1461670x.2013.868139   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2023-12-17

Cited By /
Share

Iwanowska, M., Kondratowicz, B., & Zawadzka, A. M. (2023). Predyktory korzystania z mediów informacyjnych podczas pandemii COVID-19. Krótki raport z badań. Przegląd Psychologiczny, 66(2), 63–75. https://doi.org/10.31648/przegldpsychologiczny.9649

Magdalena Iwanowska 
Uniwersytet Gdański, Instytut Psychologii
https://orcid.org/0000-0002-0878-9523
Blanka Kondratowicz 
Uniwersytet Gdański, Instytut Psychologii
https://orcid.org/0000-0002-8027-2924
Anna Maria Zawadzka 
Uniwersytet Gdański, Instytut Psychologii
https://orcid.org/0000-0003-1350-3881