Predyktory korzystania z mediów informacyjnych podczas pandemii COVID-19. Krótki raport z badań
Magdalena Iwanowska
Uniwersytet Gdański, Instytut Psychologiihttps://orcid.org/0000-0002-0878-9523
Blanka Kondratowicz
Uniwersytet Gdański, Instytut Psychologiihttps://orcid.org/0000-0002-8027-2924
Anna Maria Zawadzka
Uniwersytet Gdański, Instytut Psychologiihttps://orcid.org/0000-0003-1350-3881
Abstrakt
Cel: Celem badania była analiza wybranych celów osobistych oraz lęków i zmartwień związanych z COVID-19 jako predyktorów korzystania z mediów informacyjnych w trakcie kryzysu zdrowotnego, jakim była pandemia COVID-19.
Metoda: Badanie miało korelacyjny charakter i zostało przeprowadzone online na próbie 371 uczestników (Mwiek = 28,88, SDwiek = 10,25).
Wyniki: Wyniki pokazały, że zgodnie z przewidywaniami ważność celu zdrowie oraz poziom lęków i zmartwień związanych z COVID-19 pozytywnie przewidywały korzystanie z mediów informacyjnych. Z kolei ważność celu ekscytujące życie negatywnie przewidywała korzystanie z mediów informacyjnych podczas pandemii. Nie znaleziono istotnej zależności między preferencją celu bezpieczeństwo a korzystaniem z mediów informacyjnych. Jednakże badanie ujawniło, że lęki i zmartwienia związane z COVID-19 częściowo pośredniczyły w związku między ważnością celu bezpieczeństwo a korzystaniem z mediów informacyjnych.
Wnioski: Badanie potwierdziło, że zarówno ważność celów osobistych, jak i odczuwanie negatywnych emocji związanych z kryzysem odgrywają istotną rolę w zrozumieniu, a także dlaczego ludzie korzystają z mediów informacyjnych w sytuacjach kryzysowych. W raporcie omówiono ograniczenia badania oraz implikacje teoretyczne i praktyczne.
Słowa kluczowe:
cele osobiste, korzystanie z mediów informacyjnych, lęki i zmartwienia związane z COVID-19, pandemia COVID-19Bibliografia
Agler, R., De Boeck, P. (2017). On the interpretation and use of mediation: Multiple perspectives on mediation analysis. Frontiers in Psychology, 8, artykuł 1984. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01984
Crossref
Google Scholar
Ahorsu, D. K., Lin, C. Y., Imani, V., Saffari, M., Griffiths, M. D., Pakpour, A. H. (2020). The fear of COVID-19 scale: Development and initial validation. International Journal of Mental Health and Addiction. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00270-8
Crossref
Google Scholar
Anwar, A., Malik, M., Raees, V., Anwar, A. (2020). Role of mass media and public health communications in the COVID-19 pandemic. Cureus, 12, artykuł e10453. https://doi.org/10.7759/cureus.10453
Crossref
Google Scholar
Bendau, A., Petzold, M. B., Pyrkosch, L., Mascarell Maricic, L., Betzler, F., Rogoll, J., Plag, J. (2021). Associations between COVID-19 related media consumption and symptoms of anxiety, depression and COVID-19 related fear in the general population in Germany. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience, 271, 283–291. https://doi.org/10.1007/s00406-020-01171-6
Crossref
Google Scholar
Boehnke, K., Schwartz, S. H. (1997). Fear of war: Relations to values, gender, and mental health in Germany and Israel. Peace and Conflict: Journal of Peace Psychology, 3(2), 149–165. https://doi.org/10.1207/s15327949pac0302_3
Crossref
Google Scholar
Bojanowska, A., Kaczmarek, Ł. D., Koscielniak, M., Urbańska, B. (2021). Changes in values and well-being amidst the COVID-19 pandemic in Poland. PLOS ONE, 16(9), artykuł e0255491. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0255491
Crossref
Google Scholar
Bonetto, E., Dezecache, G., Nugier, A., Inigo, M., Mathias, J.-D., Huet, S., Pellerin, N., Corman, M., Bertrand, P., Raufaste, E., Streith, M., Guimond, S., de la Sablonnière, R., Dambrun, M. (2021). Basic human values during the COVID-19 outbreak, perceived threat and their relationships with compliance with movement restrictions and social distancing. PLOS ONE, 16(6), artykuł e0253430. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0253430
Crossref
Google Scholar
Carver, C. S., Sutton, S. K., Scheier, M. F. (2000). Action, emotion, and personality: Emerging conceptual integration. Personality and Social Psychology Bulletin, 26(6), 741–751. https://doi.org/10.1177/0146167200268008
Crossref
Google Scholar
Cybulska A., Pankowski, K. (2020). Życie codzienne w czasach zarazy. Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_060_20.PDF Google Scholar
Dhiman, D. B. (2023). The rise and impact of misinformation and fake news on digital youth: A critical review. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.4438362
Crossref
Google Scholar
Eden, A. L., Johnson, B. K., Reinecke, L., Grady, S. M. (2020). Media for coping during COVID-19 social distancing: Stress, anxiety, and psychological well-being. Frontiers in Psychology, 11, artykuł 577639. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.577639
Crossref
Google Scholar
Galan, L., Osserman, J., Parker, T., Taylor, M. (2019). How young people consume news and the implications for mainstream media. A report by Flamingo commissioned by the Reuters Institute for the Study of Journalism, Oxford University. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/our-research/how-young-people-consume-news-and-implications-mainstream-media Google Scholar
Grouzet, F. M. E., Kasser, T., Ahuvia, A., Dols, J. M. F., Kim, Y., Lau, S., Ryan, R. M., Saunders, S., Schmuck, P., Sheldon, K. M. (2005). The structure of goal contents across 15 cultures. Journal of Personality and Social Psychology, 89(5), 800–816. https://doi.org/10.1037/0022-3514.89.5.800
Crossref
Google Scholar
Hargreaves, I., Thomas, J. (2002). New news, old news: An ITC and BSC research publication. Broadcasting Standards Commission/Independent Television Commission. Google Scholar
Hayes, A. F. (2013). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach. Guilford Press. Google Scholar
Hoffner, C. A., Fujioka, Y., Ye, J., Ibrahim, A. G. S. (2009). Why we watch: Factors affecting exposure to tragic television news. Mass Communication and Society, 12(2), 193–216. https://doi.org/10.1080/15205430802095042
Crossref
Google Scholar
IMM. (2020). Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce. Marzec 2020. Instytut Monitorowania Mediów. https://www.imm.com.pl/raport-imm-najbardziej-opiniotworcze-media-w-polsce-marzec-2020/ Google Scholar
Iwanowska, M., Zawadzka, A. M., Kondratowicz, B. (2023). News media exposure and life satisfaction in the COVID-19 pandemic: A moderated mediation model of COVID-19 fear and worries and gender. Current Issues in Personality Psychology, 11(3), 205-215. https://doi.org/10.5114/cipp/156172
Crossref
Google Scholar
Kenny, D. A., Judd, C. M. (2014). Power anomalies in testing mediation. Psychological Science, 25(2), 334–339. https://doi.org/10.1177/0956797613502676
Crossref
Google Scholar
Klemm, C., Das, E., Hartmann, T. (2019). Changed priorities ahead: Journalists’ shifting role perceptions when covering public health crises. Journalism, 20(9), 1223–1241. https://doi.org/10.1177/1464884917692820
Crossref
Google Scholar
Kroencke, L., Geukes, K., Utesch, T., Kuper, N., Back, M. D. (2020). Neuroticism and emotional risk during the COVID-19 pandemic. Journal of Research in Personality, 89, artykuł 104038. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2020.104038
Crossref
Google Scholar
Kruglanski, A. W., Shah, J. Y., Fishbach, A., Friedman, R., Chun, W. Y., Sleeth-Keppler, D. (2002). A theory of goal systems. W: M. P. Zanna (red.), Advances in experimental social psychology, 34, ss. 331–378. Academic Press. https://doi.org/10.1016/S0065-2601(02)80008-9
Crossref
Google Scholar
Kondratowicz, B. B., Zawadzka, A. M., Iwanowska, M. (2023). Employee life satisfaction: The role of COVID-19-related fear and worries and employee resources. Roczniki Psychologiczne, 26(2), 177–194. https://doi.org/10.18290/rpsych2023.0011
Crossref
Google Scholar
Nelissen, R. M. A., Dijker, A. J. M., de Vries, N. K. (2007). Emotions and goals: Assessing relations between values and emotions. Cognition & Emotion, 21(4), 902–911. https://doi.org/10.1080/02699930600861330
Crossref
Google Scholar
Omyła-Rudzka, M., Feliksiak, M. (2019). Wiarygodność mediów. Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej. https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_070_19.PDF Google Scholar
Roseman, I. J., Wiest, C., Swartz, T. S. (1994). Phenomenology, behaviors, and goals differentiate discrete emotions. Journal of Personality and Social Psychology, 67(2), 206–221. https://doi.org/10.1037/0022-3514.67.2.206
Crossref
Google Scholar
Salvi, C., Iannello, P., Cancer, A., McClay, M., Rago, S., Dunsmoor, J. E., Antonietti, A. (2020). Going viral: How fear, socio-cognitive polarization and problem-solving influence fake news detection and proliferation during COVID-19 pandemic. Frontiers in Communication, 5, artykuł 562588. https://doi.org/10.3389/fcomm.2020.562588
Crossref
Google Scholar
Schwartz, S. H., Bilsky, W. (1987). Toward a universal psychological structure of human values. Journal of Personality and Social Psychology, 53(3), 550–562. https://doi.org/10.1037/0022-3514.53.3.550
Crossref
Google Scholar
Van Aelst, P., Toth, F., Castro, L., Štětka, V., Vreese, C. d., Aalberg, T., Cardenal, A. S., Corbu, N., Esser, F., Hopmann, D. N., Koc-Michalska, K., Matthes, J., Schemer, C., Sheafer, T., Splendore, S., Stanyer, J., Stępińska, A., Strömbäck, J., Theocharis, Y. (2021). Does a crisis change news habits? A comparative study of the effects of COVID-19 on news media use in 17 European countries. Digital Journalism, 9, 1208–1238. https://doi.org/10.1080/21670811.2021.1943481
Crossref
Google Scholar
Van der Vegt, I., Kleinberg, B. (2020). Women worry about family, men about the economy: Gender differences in emotional responses to COVID-19. ArXiv, artykuł abs/2004.08202. https://doi.org/10.48550/arXiv.2004.08202
Crossref
Google Scholar
Weaver, D. H. (1980). Audience need for orientation and media effects. Communication Research, 7(3), 361–373. https://doi.org/10.1177/009365028000700305
Crossref
Google Scholar
Westlund, O., Ghersetti, M. (2015). Modelling news media use. Journalism Studies, 16(2), 133–151. https://doi.org/10.1080/1461670x.2013.868139
Crossref
Google Scholar
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.