Wiara w mity psychologiczne wśród studentów – porównanie studentów psychologii i innych kierunków

Agata Adamczyk

Gdański Uniwersytet Medyczny, Wydział Nauk o Zdrowiu z Instytutem Medycyny Morskiej i Tropikalnej
https://orcid.org/0009-0007-9530-1947

Hanna Barakat

Gdański Uniwersytet Medyczny, Wydział Nauk o Zdrowiu z Instytutem Medycyny Morskiej i Tropikalnej
https://orcid.org/0009-0004-4610-5745

Alicja Bejnar

Gdański Uniwersytet Medyczny, Wydział Nauk o Zdrowiu z Instytutem Medycyny Morskiej i Tropikalnej
https://orcid.org/0009-0002-6312-3684


Abstrakt

Cel: Popularyzowanie niepopartych naukowo treści staje się coraz bardziej powszechne w dobie globalnego dostępu do Internetu. Identyfikacja i dowodzenie fałszywości mitów psychologicznych powinny być istotnym elementem edukacji osób kształcących się w kierunku zawodu psychologa. W poniższym badaniu sprawdzono, czy istnieją różnice w identyfikowaniu mitów psychologicznych między studentami psychologii i innych kierunków.

Metoda: W badaniu wzięło udział 331 osób, w tym 132 studentów psychologii i 199 studentów innych kierunków. Do określenia wiary w mity psychologiczne wykorzystano kwestionariusz stworzony na podstawie opracowania Lilienfelda i in. (2017), składający się z 17 stwierdzeń – 10 mitów i 7 faktów, których prawdziwość badani oceniali za pomocą ankiety internetowej. Wyniki analizowano z wykorzystaniem statystyki testu t-Studenta dla prób niezależnych.

Wyniki: Odpowiedzi ankietowanych wskazały na niewielką różnicę między średnimi poprawnych odpowiedzi wśród grup studentów psychologii a pozostałych kierunków wraz z umiarkowaną wielkością efektu.

Konkluzja: Wyniki potwierdziły hipotezę mówiącą, że studenci psychologii mniej wierzą w mity psychologiczne. Badanie pokazało jednak, iż błędna identyfikacja popularnych mitów psychologicznych wśród osób młodych jest powszechna i może świadczyć o potrzebie interwencji dydaktycznej.


Słowa kluczowe:

mity psychologiczne, studenci, porównanie


Bensley, D. A., Lilienfeld, S. O., Powell, L. A. (2014). A new measure of psychological misconceptions: Relations with academic background, critical thinking, and acceptance of paranormal and pseudoscientific claims. Learning and Individual Differences, 36, 9–18. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2014.07.009
Crossref   Google Scholar

Faul, F., Erdfelder, E., Lang, A.-G., Buchner, A. (2007). G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods, 39(2), 175–191. https://doi.org/10.3758/BF03193146
Crossref   Google Scholar

Furnham, A., Hughes, D. J. (2014). Myths and Misconceptions in Popular Psychology: Comparing Psychology Students and the General Public. Teaching of Psychology, 41(3), 256–261. https://doi.org/10.1177/0098628314537984
Crossref   Google Scholar

Gaze, C. M. (2014). Popular psychological myths: A comparison of students’ beliefs across the psychology major. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 14(2), 46–60. https://doi.org/10.14434/josotl.v14i2.3931
Crossref   Google Scholar

Glass, L., Bartels, J. M., Ryan, J. J., Stark-Wroblewski, K. (2008). The Effectiveness of Psychology Courses at Disconfirming Common Psychological Myths. Individual Differences Research, 6(2), 96–103.   Google Scholar

Herculano-Houzel, S. (2002). Do You Know Your Brain? A Survey on Public Neuroscience Literacy at the Closing of the Decade of the Brain. The Neuroscientist, 8(2), 98–110. https://doi.org/10.1177/107385840200800206
Crossref   Google Scholar

Hughes, S., Lyddy, F., Kaplan, R., Nichols, A. L., Miller, H., Saad, C. G., Dukes, K., Lynch, A.-J. (2015). Highly Prevalent but Not Always Persistent: Undergraduate and Graduate Student’s Misconceptions About Psychology. Teaching of Psychology, 42(1), 34–42. https://doi.org/10.1177/0098628314562677
Crossref   Google Scholar

Kowalski, J., Litwin, P., Pankowski, D., Cierpka, A. (2016). Mity psychologiczne wśród studentów psychologii. Edukacja, 2(137), 100–112.   Google Scholar

LaCaille, R. (2015). Two Birds With One Myth-Debunking Campaign: Engaging Students to Target Psychological Misconceptions. Teaching of Psychology, 42(4), 323–329. https://doi.org/10.1177/0098628315603066
Crossref   Google Scholar

Landau, J. D., Bavaria, A. J. (2003). Does Deliberate Source Monitoring Reduce Students’ Misconceptions about Psychology? Teaching of Psychology, 30(4), 311–314.   Google Scholar

Lewandowsky, S., Ecker, U. K. H., Seifert, C. M., Schwarz, N., Cook, J. (2012). Misinformation and Its Correction: Continued Influence and Successful Debiasing. Psychological Science in the Public Interest, 13(3), 106–131. https://doi.org/10.1177/1529100612451018
Crossref   Google Scholar

Lilienfeld, S. O., Lynn, S. J., Ruscio, J., Beyerstein, B. L. (2017). 50 wielkich mitów psychologii popularnej. Półprawdy, ćwierćprawdy i kompletne bzdury, przeł. D. Sagan (wyd. 2, popr.). Wydawnictwo CiS.   Google Scholar

Owens, M., McGowan, I. W. (2006). Madness and the Moon: The Lunar Cycle and Psychopathology. German Journal of Psychiatry, 9(3), 123–127.   Google Scholar

Polskie Towarzystwo Psychologiczne. (2018). Kodeks etyczny psychologa. PTP. https://psych.org.pl/dla-psychologow/kodeks-etyczny   Google Scholar

R Core Team. (2022). R: A Language and Environment for Statistical Computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna. https://www.R-project.org/   Google Scholar

Revelle, W. (2023). psych: Procedures for Personality and Psychological Research. Software. https://CRAN.R-project.org/package=psych   Google Scholar

Rodríguez-Prada, C., Orgaz, C., Cubillas, C. P. (2022). Myths in psychology: Psychological misconceptions among Spanish psychology students. PeerJ, 10, e13811. https://doi.org/10.7717/peerj.13811
Crossref   Google Scholar

Standing, L. G., Huber, H. (2003). Do Psychology Courses Reduce Belief in Psychological Myths? Social Behavior and Personality: An International Journal, 31(6), 585–592. https://doi.org/10.2224/sbp.2003.31.6.585
Crossref   Google Scholar

Swami, V., Tran, U., Thorn, L., Nader, I., von Nordheim, L., Pietschnig, J., Stieger, S., Husbands, D., Voracek, M. (2014). Are the Scope and Nature of Psychology Properly Understood? An Examination of Belief in Myths of Popular Psychology Among University Students. SSRN Electronic Journal, 1–35. https://doi.org/10.2139/ssrn.2523661
Crossref   Google Scholar

Wickham, H., Averick, M., Bryan, J., Chang, W., D’Agostino McGowan, L., François, R., Grolemund, G., Hayes, A., Henry, L., Hester, J., Kuhn, M., Pedersen, T. L., Miller, E., Bache, S. M., Müller, K., Ooms, J., Robinson, D., Seidel, D. P., Spinu, V., Takahashi, K., […] Yutani, H. (2019). Welcome to the tidyverse. Journal of Open Source Software, 4(43), artykuł 1686. https://doi.org/10.21105/joss.01686
Crossref   Google Scholar

Witkowski, T. (2007). Modne bzdury wciąż modne. Kwartalnik Nauka, 4, 149–157.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-12-31

Cited By /
Share

Adamczyk, A., Barakat, H., & Bejnar, A. (2024). Wiara w mity psychologiczne wśród studentów – porównanie studentów psychologii i innych kierunków. Przegląd Psychologiczny, 67(4), 55–66. https://doi.org/10.31648/przegldpsychologiczny.9773

Agata Adamczyk 
Gdański Uniwersytet Medyczny, Wydział Nauk o Zdrowiu z Instytutem Medycyny Morskiej i Tropikalnej
https://orcid.org/0009-0007-9530-1947
Hanna Barakat 
Gdański Uniwersytet Medyczny, Wydział Nauk o Zdrowiu z Instytutem Medycyny Morskiej i Tropikalnej
https://orcid.org/0009-0004-4610-5745
Alicja Bejnar 
Gdański Uniwersytet Medyczny, Wydział Nauk o Zdrowiu z Instytutem Medycyny Morskiej i Tropikalnej
https://orcid.org/0009-0002-6312-3684