Wiara w mity psychologiczne wśród studentów – porównanie studentów psychologii i innych kierunków
Agata Adamczyk
Gdański Uniwersytet Medyczny, Wydział Nauk o Zdrowiu z Instytutem Medycyny Morskiej i Tropikalnejhttps://orcid.org/0009-0007-9530-1947
Hanna Barakat
Gdański Uniwersytet Medyczny, Wydział Nauk o Zdrowiu z Instytutem Medycyny Morskiej i Tropikalnejhttps://orcid.org/0009-0004-4610-5745
Alicja Bejnar
Gdański Uniwersytet Medyczny, Wydział Nauk o Zdrowiu z Instytutem Medycyny Morskiej i Tropikalnejhttps://orcid.org/0009-0002-6312-3684
Abstrakt
Cel: Popularyzowanie niepopartych naukowo treści staje się coraz bardziej powszechne w dobie globalnego dostępu do Internetu. Identyfikacja i dowodzenie fałszywości mitów psychologicznych powinny być istotnym elementem edukacji osób kształcących się w kierunku zawodu psychologa. W poniższym badaniu sprawdzono, czy istnieją różnice w identyfikowaniu mitów psychologicznych między studentami psychologii i innych kierunków.
Metoda: W badaniu wzięło udział 331 osób, w tym 132 studentów psychologii i 199 studentów innych kierunków. Do określenia wiary w mity psychologiczne wykorzystano kwestionariusz stworzony na podstawie opracowania Lilienfelda i in. (2017), składający się z 17 stwierdzeń – 10 mitów i 7 faktów, których prawdziwość badani oceniali za pomocą ankiety internetowej. Wyniki analizowano z wykorzystaniem statystyki testu t-Studenta dla prób niezależnych.
Wyniki: Odpowiedzi ankietowanych wskazały na niewielką różnicę między średnimi poprawnych odpowiedzi wśród grup studentów psychologii a pozostałych kierunków wraz z umiarkowaną wielkością efektu.
Konkluzja: Wyniki potwierdziły hipotezę mówiącą, że studenci psychologii mniej wierzą w mity psychologiczne. Badanie pokazało jednak, iż błędna identyfikacja popularnych mitów psychologicznych wśród osób młodych jest powszechna i może świadczyć o potrzebie interwencji dydaktycznej.
Słowa kluczowe:
mity psychologiczne, studenci, porównanieBibliografia
Bensley, D. A., Lilienfeld, S. O., Powell, L. A. (2014). A new measure of psychological misconceptions: Relations with academic background, critical thinking, and acceptance of paranormal and pseudoscientific claims. Learning and Individual Differences, 36, 9–18. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2014.07.009
Crossref
Google Scholar
Faul, F., Erdfelder, E., Lang, A.-G., Buchner, A. (2007). G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods, 39(2), 175–191. https://doi.org/10.3758/BF03193146
Crossref
Google Scholar
Furnham, A., Hughes, D. J. (2014). Myths and Misconceptions in Popular Psychology: Comparing Psychology Students and the General Public. Teaching of Psychology, 41(3), 256–261. https://doi.org/10.1177/0098628314537984
Crossref
Google Scholar
Gaze, C. M. (2014). Popular psychological myths: A comparison of students’ beliefs across the psychology major. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 14(2), 46–60. https://doi.org/10.14434/josotl.v14i2.3931
Crossref
Google Scholar
Glass, L., Bartels, J. M., Ryan, J. J., Stark-Wroblewski, K. (2008). The Effectiveness of Psychology Courses at Disconfirming Common Psychological Myths. Individual Differences Research, 6(2), 96–103. Google Scholar
Herculano-Houzel, S. (2002). Do You Know Your Brain? A Survey on Public Neuroscience Literacy at the Closing of the Decade of the Brain. The Neuroscientist, 8(2), 98–110. https://doi.org/10.1177/107385840200800206
Crossref
Google Scholar
Hughes, S., Lyddy, F., Kaplan, R., Nichols, A. L., Miller, H., Saad, C. G., Dukes, K., Lynch, A.-J. (2015). Highly Prevalent but Not Always Persistent: Undergraduate and Graduate Student’s Misconceptions About Psychology. Teaching of Psychology, 42(1), 34–42. https://doi.org/10.1177/0098628314562677
Crossref
Google Scholar
Kowalski, J., Litwin, P., Pankowski, D., Cierpka, A. (2016). Mity psychologiczne wśród studentów psychologii. Edukacja, 2(137), 100–112. Google Scholar
LaCaille, R. (2015). Two Birds With One Myth-Debunking Campaign: Engaging Students to Target Psychological Misconceptions. Teaching of Psychology, 42(4), 323–329. https://doi.org/10.1177/0098628315603066
Crossref
Google Scholar
Landau, J. D., Bavaria, A. J. (2003). Does Deliberate Source Monitoring Reduce Students’ Misconceptions about Psychology? Teaching of Psychology, 30(4), 311–314. Google Scholar
Lewandowsky, S., Ecker, U. K. H., Seifert, C. M., Schwarz, N., Cook, J. (2012). Misinformation and Its Correction: Continued Influence and Successful Debiasing. Psychological Science in the Public Interest, 13(3), 106–131. https://doi.org/10.1177/1529100612451018
Crossref
Google Scholar
Lilienfeld, S. O., Lynn, S. J., Ruscio, J., Beyerstein, B. L. (2017). 50 wielkich mitów psychologii popularnej. Półprawdy, ćwierćprawdy i kompletne bzdury, przeł. D. Sagan (wyd. 2, popr.). Wydawnictwo CiS. Google Scholar
Owens, M., McGowan, I. W. (2006). Madness and the Moon: The Lunar Cycle and Psychopathology. German Journal of Psychiatry, 9(3), 123–127. Google Scholar
Polskie Towarzystwo Psychologiczne. (2018). Kodeks etyczny psychologa. PTP. https://psych.org.pl/dla-psychologow/kodeks-etyczny Google Scholar
R Core Team. (2022). R: A Language and Environment for Statistical Computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna. https://www.R-project.org/ Google Scholar
Revelle, W. (2023). psych: Procedures for Personality and Psychological Research. Software. https://CRAN.R-project.org/package=psych Google Scholar
Rodríguez-Prada, C., Orgaz, C., Cubillas, C. P. (2022). Myths in psychology: Psychological misconceptions among Spanish psychology students. PeerJ, 10, e13811. https://doi.org/10.7717/peerj.13811
Crossref
Google Scholar
Standing, L. G., Huber, H. (2003). Do Psychology Courses Reduce Belief in Psychological Myths? Social Behavior and Personality: An International Journal, 31(6), 585–592. https://doi.org/10.2224/sbp.2003.31.6.585
Crossref
Google Scholar
Swami, V., Tran, U., Thorn, L., Nader, I., von Nordheim, L., Pietschnig, J., Stieger, S., Husbands, D., Voracek, M. (2014). Are the Scope and Nature of Psychology Properly Understood? An Examination of Belief in Myths of Popular Psychology Among University Students. SSRN Electronic Journal, 1–35. https://doi.org/10.2139/ssrn.2523661
Crossref
Google Scholar
Wickham, H., Averick, M., Bryan, J., Chang, W., D’Agostino McGowan, L., François, R., Grolemund, G., Hayes, A., Henry, L., Hester, J., Kuhn, M., Pedersen, T. L., Miller, E., Bache, S. M., Müller, K., Ooms, J., Robinson, D., Seidel, D. P., Spinu, V., Takahashi, K., […] Yutani, H. (2019). Welcome to the tidyverse. Journal of Open Source Software, 4(43), artykuł 1686. https://doi.org/10.21105/joss.01686
Crossref
Google Scholar
Witkowski, T. (2007). Modne bzdury wciąż modne. Kwartalnik Nauka, 4, 149–157. Google Scholar
Gdański Uniwersytet Medyczny, Wydział Nauk o Zdrowiu z Instytutem Medycyny Morskiej i Tropikalnej
https://orcid.org/0009-0007-9530-1947
Gdański Uniwersytet Medyczny, Wydział Nauk o Zdrowiu z Instytutem Medycyny Morskiej i Tropikalnej
https://orcid.org/0009-0004-4610-5745
Gdański Uniwersytet Medyczny, Wydział Nauk o Zdrowiu z Instytutem Medycyny Morskiej i Tropikalnej
https://orcid.org/0009-0002-6312-3684
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.