Gry w relacji jednostka – państwo jako przejaw deformacji tożsamości obywatelskiej

Nihora Khazratova

Zachodnioukraiński Uniwersytet Narodowy, Tarnopol
https://orcid.org/0000-0002-1471-3234

Inha Petrovska

Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki
https://orcid.org/0000-0001-7544-945X


Abstract

Cel: Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji ujmowania tożsamości obywatelskiej, a w szczególności jej relacji z państwem w paradygmacie podmiot–przedmiot jako gry.

Metody: Analiza transakcyjna Erica Berne’a i podejście podmiotowe zostały wykorzystane jako podstawa autorskiej koncepcji gier obywatelskich. W rozważaniach prezentujemy również teoretyczne modele gier obywatelskich, a także analizę każdej gry zgodnie ze schematem Berne’a, ze szczegółowym omówieniem graczy, korzyści psychologicznych, głównych transakcji gry i wzorców wyjścia z niej. Wyniki analizy posłużyły do zaproponowania koncepcji gier deformujących tożsamość obywatelską oraz do scharakteryzowania gier według schematu analizy transakcyjnej Berne’a: „Prześladowanie”, „Patriota”, „Obrażony”, „Pasożyt”, „Heroiczny pracownik”.

Konkluzja: Gry zastępują zdrową relację między jednostką a państwem, która powinna składać się ze wzajemnie korzystnych i niezbędnych transakcji. Jeśli zdrowa wymiana jest niemożliwa, używa się gry w celu zapewnienia każdemu graczowi psychologicznego zysku. Analiza gry może poszerzać świadomość jednostki w zakresie samorealizacji obywatelskiej, daje szansę „wyjścia z gry” i optymalizacji relacji z państwem.


Keywords:

tożsamość obywatelska, gry, relacje, państwo


Berne, E. (1964). Games People Play – The Basic Handbook of Transactional Analysis. Ballantine Books.   Google Scholar

Brušlinskij, A. V. (1996). Subʺekt: Myšlenieučenie. Voobraženie. Institut praktičeskoj psihologii [Брушлинский, А. В. (1996). Субъект: Мышление Учение. Воображение. Институт практической психологии].   Google Scholar

Cohen, A. K., Chaffee, B. W. (2013) The relationship between adolescents’ civic knowledge, civic attitude, and civic behavior and their self-reported future likelihood of voting. Education, Citizenship and Social Justice, 8(1), 43–47. https://doi.org/10.1177/1746197912456339
Crossref   Google Scholar

Constant, A. F., Zimmermann, K. F. (2012). Immigrants, Ethnic Identities and the Nation-State. IZA Discussion Paper No. 7020. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2183553
Crossref   Google Scholar

Curticapean, A. (2007). “Are you Hungarian or Romanian?”. On the study of national and ethnic identity in Central and Eastern Europe. Nationalities Papers, 35(3), 411–427. https://doi.org/10.1080/00905990701368654
Crossref   Google Scholar

Duckitt, J., Sibley, С. (2016). Personality, ideological attitudes, and group identity as predictors of political behavior in majority and minority ethnic groups. Political Psychology, 39(1), 109–124. https://doi.org/10.1111/pops.12222
Crossref   Google Scholar

Grabovska, S., Petrovska, I. (2017). Individual Psychological Characteristics of Students with Different Types of Civic Identity. Journal of Education, Culture and Society, 8(1), 138–147. https://doi.org/10.15503/jecs20171.138.147
Crossref   Google Scholar

Guibernau, M. (2008). National Identity Versus Cosmopolitan Identity. W: D. Held, H. L. Moore i K. Young (red.), Cultural Politics in a Global Age: Uncertainty, Solidarity and Innovation (s. 148–156). Oneworld Publications.   Google Scholar

Higgins, E. T., Roney, C. J. R., Crowe, E., Hymes, C. (1994). Ideal versus ought predilections for approach and avoidance distinct self-regulatory systems. Journal of Personality and Social Psychology, 66(2), 276–286. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-3514.66.2.276
Crossref   Google Scholar

Hristova, L., Cekik, A. (2013). Between the ethnic and the civic identity – on the perceptions of the student population in the Republic of Macedonia. New Balkan Politics, 13, 45–70. https://www.newbalkanpolitics.org.mk/item/Between-the-ethnic-and-the-civic-identity%E2%80%93on-the-perceptions-of-the-student-population-in-the-Republic-of-Macedonia   Google Scholar

Jung, C. G. (1958). The undiscovered Self (Present and Future). Routledge & Kegan Paul.   Google Scholar

Kaldor, М. (2013). Identity and war. Global Policy, 4(4), 336–346. https://doi.org/10.1111/1758-5899.12084
Crossref   Google Scholar

Khazratova, N. V. (2004). Psihologìâ vìdnosin osobistostì j deržavi. RVV VDU Veža [Хазратова, Н. В. (2004). Психологія відносин особистості й держави. РВВ ВДУ Вежа].   Google Scholar

Khazratova, N. V. (2015). Gromadânsʹka ìdentičnìstʹ u strukturì osobistìsnih ìdentičnostej. Problemi polìtičnoï psihologìï, 2(16), 112‒125 [Хазратова, Н. В. (2015). Громадянська ідентичність у структурі особистісних ідентичностей. Проблеми політичної психології, 2(16), 112‒125].   Google Scholar

Krzywosz-Rynkiewicz, B., Zalewska, A. (2011). Psychologiczne portrety młodych obywateli. Wydawnictwo SWPS.   Google Scholar

Odaynik, V. (1981). Psihologiâ politiki. Progress [Одайник, В. (1981). Психология политики. Прогресс].   Google Scholar

Petrovska, I. (2016). Emigration Sentiment among Students in the Context of their Civic Identity. Journal of Education Culture and Society, 7(2), 100–110. https://doi.org/10.15503/jecs20162.100.110
Crossref   Google Scholar

Petrovska, I. (2019а). Civic Identity Development: Ontogenetic Aspect. Social Welfare: Interdisciplinary Approach, 9(2), 29–43. https://doi.org/10.21277/sw.v2i9.423
Crossref   Google Scholar

Petrovska, I. (2019b). Peculiarities of Various Types of Civic Identity. Journal of Education Culture and Society, 10(2), 43–54. https://doi.org/10.15503/jecs20192.43.54
Crossref   Google Scholar

Petrovska, I. (2021). Psychological Model of Civic Identity Formation. Journal of Education Culture and Society, 12(2), 167–178. https://doi.org/10.15503/jecs2021.2.167.178
Crossref   Google Scholar

Pittinsky, T. L, Shih, M., Ambady, N. (1999). Identity adaptiveness: Affect across multiple identities. Journal of Social Issues, 55(3), 503–518. https://doi.org/10.1111/0022-4537.00130
Crossref   Google Scholar

Sekulić, D., Šporer, Ž. (2008) European and Croatian Identity: Cognitive Mobilization or Latent Conflict. Sociologija i prostor, 46(1), 3–22. https://hrcak.srce.hr/24961   Google Scholar

Sofìnska, Ì. D. (2019). Fìlosofsʹko-pravova doktrina gromadânstva [disertacìâ na zdobuttâ nauk. stupenâ dokt. polìt. nauk]. Lʹvìvsʹka polìtehnìka [Софінська, І. Д. (2019). Філософсько-правова доктрина громадянства [дисертація на здобуття наук. ступеня докт. політ. наук]. Львівська політехніка].   Google Scholar

Tatenko, V. O. (2006). Subêktno-včinkova paradigma v sučasnìj psihologìï. W: V. O. Tatenko (red.), Lûdina. Subêkt. Včinok: fìlosofsʹko-psihologìčnì studìï (s. 316‒358). Libìdʹ [Татенко, В. О. (2006). Субєктно-вчинкова парадигма в сучасній психології. W: В. О. Татенко (ред.), Людина. Субєкт. Вчинок: філософсько-психологічні студії (с. 316‒358). Либідь].   Google Scholar


Published
2024-09-13

Cited by

Khazratova, N., & Petrovska, I. (2024). Gry w relacji jednostka – państwo jako przejaw deformacji tożsamości obywatelskiej. The Review of Psychology, 67(2), 59–73. https://doi.org/10.31648/przegldpsychologiczny.10471

Nihora Khazratova 
Zachodnioukraiński Uniwersytet Narodowy, Tarnopol
https://orcid.org/0000-0002-1471-3234
Inha Petrovska 
Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki
https://orcid.org/0000-0001-7544-945X