Praca emocjonalna a wypalenie zawodowe i zadowolenie z pracy – moderująca rola sektora usług (komercyjnych vs. społecznych)

Maria Finogenow

Uniwersytet Łódzki, Instytut Psychologii
https://orcid.org/0000-0002-0358-4465


Abstract

Cel: Głównym celem badań było sprawdzenie, czy istnieją zależności między pracą emocjonalną a wypaleniem zawodowym i zadowoleniem z pracy, a także weryfikacja, czy sektor usług (komercyjny vs społeczny) pełni rolę moderatora tych zależności. Celem badań było również sprawdzenie, czy pracownicy sektora usług komercyjnych różnią się natężeniem pracy emocjonalnej, wypalenia zawodowego i zadowolenia z pracy od pracowników sektora usług społecznych.

Metoda: W badaniu wzięło udział 150 osób, w tym 77 pracowników z sektora usług komercyjnych i 78 pracowników z sektora usług społecznych. Do pomiaru zmiennych wykorzystano Skalę Płytkiej i Głębokiej Pracy Emocjonalnej, the Maslach Burnout Inventory – General Survey, Skalę Satysfakcji z Pracy oraz Skalę Afektu w Pracy. Przeprowadzono analizy porównawcze, analizy korelacyjne oraz analizy regresji ze składnikami interakcyjnymi za pomocą makro PROCESS Hayesa.

Wyniki: Pracownicy usług komercyjnych istotnie częściej wykonują pracę płytką w aspekcie udawania emocji od pracowników usług społecznych. Zależności między pracą emocjonalną a jej konsekwencjami dotyczą głównie pracy płytkiej i w większości są istotne jedynie wśród pracowników wykonujących zawody społeczne.

Konkluzja: Wykonywany zawód przypisywany do sektora usług komercyjnych vs społecznych może pełnić rolę moderatora zależności między pracą emocjonalną a jej konsekwencjami.


Keywords:

praca emocjonalna, sektor usług, wypalenie zawodowe, zadowolenie z pracy


Beutel, T., Koestner, C., Wild, P. S., Münzel, T., Beutel, M. E., Lackner, K. J., Pfeiffer, N., Nübling, M., Becker, J., Letzel, S. (2023). Burnout, self-rated general health and life satisfaction among teachers and other academic occupational groups. Frontiers in Public Health, 11, artykuł 1209995. https://doi.org/10.3389/fpubh.2023.1209995
Crossref   Google Scholar

Brotheridge, C. M. (2006). The role of emotional intelligence and other individual difference variables in predicting emotional labor relative to situational demands. Psicothema, 18, 139–144.   Google Scholar

Brotheridge, C. M., Grandey, A. A. (2002). Emotional labor and burnout: Comparing two perspectives of “people work”. Journal of Vocational Behavior, 60(1), 17–39. https://doi.org/10.1006/jvbe.2001.1815
Crossref   Google Scholar

Brotheridge, C. M., Lee, R. T. (2003). Development and validation of the Emotional Labour Scale. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 76(3), 365–379. https://doi.org/10.1348/096317903769647229
Crossref   Google Scholar

Brotheridge, C. M., Taylor, I. (2006). Cultural differences in emotional labor in flight attendants. W: N. M. Ashkanasy, W. J. Zerbe, C. E. J. Härtel (red.), Research on Emotion in Organizations (t. 2, s. 167–191). Elsevier.
Crossref   Google Scholar

Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (second ed.). Lawrence Erlbaum Associates.   Google Scholar

Czerw, A., Borkowska, A. (2010). Praca zawodowa jako obszar realizowania misji społecznej. Psychologia Społeczna, 4(15), 303–315.   Google Scholar

Demerouti, E., Bakker, A. B., Vardakou, I., Kantas, A. (2003). The convergent validity of two burnout instruments: A multi trait-multi method analysis. European Journal of Psychological Assessment, 19(1), 12–23. https://doi.org/10.1027//1015-5759.19.1.12
Crossref   Google Scholar

Diefendorff, J. M., Croyle, M. H. (2008). Antecedents of emotional display rule commitment. Human Performance, 21(3), 310–332. https://doi.org/10.1080/08959280802137911
Crossref   Google Scholar

Elfering, A., Odoni, M., Meier, L. L. (2016). Today’s work experience: Precursors of both how I feel and how I think about my job? Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 32(1), 11–16. https://doi.org/10.1016/j.rpto.2015.11.001
Crossref   Google Scholar

Finogenow, M., Wróbel, M., Mróz, J. (2015). Skala Płytkiej i Głębokiej Pracy Emocjonalnej (SPGPE) – adaptacja narzędzia i analiza własności psychometrycznych. Medycyna Pracy, 66(3), 359–371. https://doi.org/10.13075/mp.5893.00168
Crossref   Google Scholar

Goldberg, L. S., Grandey, A. (2007). Display rules versus display autonomy: Emotion regulation, emotional exhaustion, and task performance in a call center simulation. Journal of Occupational Health Psychology, 12(3), 301–318. https://doi.org/10.1037/1076-8998.12.3.301
Crossref   Google Scholar

Grandey, A. A. (2000). Emotional regulation in the workplace: A new way to conceptualize emotional labor. Journal of Occupational Health Psychology, 5(1), 95–110. https://doi.org/10.1037/1076-8998.5.1.95
Crossref   Google Scholar

Grandey, A. A. (2003). When “the show must go on”: Surface and deep acting as determinants of emotional exhaustion and peer-rated service delivery. Academy of Management Journal, 46, 86–96.
Crossref   Google Scholar

Gross, J. (1998). Antecedent- and response-focused emotion regulation: Divergent consequences for experience, expression, and physiology. Journal of Personality and Social Psychology, 74(1), 224–237. https://doi.org/10.1037/0022-3514.74.1.224
Crossref   Google Scholar

Hayes, A. F. (2022). Introduction to Mediation, Moderation, and Conditional Process Analysis (wyd. 3). The Guilford Press.   Google Scholar

Hochschild, A. R. (1983/2009). Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć. Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

Humphrey, N. M. (2021). Emotional labor and employee outcomes: A meta-analysis. Public Administration, 101(2), 422–446. https://doi.org/10.1111/padm.12818
Crossref   Google Scholar

Hülsheger, U. R., Schewe, A. F. (2011). On the costs and benefits of emotional labor: A meta-analysis of three decades of research. Journal of Occupational Health Psychology, 16(3), 361–389. https://doi.org/10.1037/a0022876
Crossref   Google Scholar

Jeung, D.-Y., Kim, C., Chang, S.-J. (2018). Emotional labor and burnout: A review of the literature. Yonsei Medical Journal, 59(2), 187–193. https://doi.org/10.3349/ymj.2018.59.2.187
Crossref   Google Scholar

Kariou, A., Koutsimani, P., Montgomery, A., Lainidi, O. (2021). Emotional labor and burnout among teachers: A systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(23), artykuł 12760. https://doi.org/10.3390/ijerph182312760
Crossref   Google Scholar

Lee, R. T., Brotheridge, C. M. (2011). Words from the heart speak to the heart: A study of deep acting, faking, and hiding among child care workers. Career Development International, 16(4), 401–420. https://doi.org/10.1108/13620431111158805
Crossref   Google Scholar

Maslach, C., Leiter, M. P. (2008). Early predictors of job burnout and engagement. Journal of Applied Psychology, 93(3), 498–512. https://doi.org/10.1037/0021-9010.93.3.498
Crossref   Google Scholar

Maslach, C., Schaufeli, W. B., Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual Review of Psychology, 52, 397–422. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.397
Crossref   Google Scholar

Nixon, A. E., Yang, L.-Q., Spector, P. E., Zhang, X. (2010). Emotional labor in China: Do perceived organizational support and gender moderate the process? Stress and Health, 27(4), 289–305. https://doi.org/10.1002/smi.1359
Crossref   Google Scholar

Otrębski, W. (2023). Are they ready? Moderators of the correlation between work affect and job satisfaction felt by teachers of inclusive and special schools. Health Psychology Report, 11(1), 1–9. https://doi.org/10.5114/hpr.2022.114372
Crossref   Google Scholar

Sanjeev, M. A. (2017). Measuring cognitive job satisfaction – Job attributes to be included: A literature review. Prabandhan: Indian Journal of Management, 10(4), 19–32. https://doi.org/10.17010/pijom/2017/v10i4/112763
Crossref   Google Scholar

Schaufeli, W., Leiter, M., Maslach, C., Jackson, S. (1996). The MBI–General Survey. W: C. Maslach, S. Jackson, M. Leiter (red.), Maslach Burnout Inventory. Manual (s. 19–26). Consulting Psychologists Press.   Google Scholar

Springer, A., Oleksa, K. (2017). Praca emocjonalna a wypalenie zawodowe – analiza porównawcza pracy nauczycieli i pracowników sektora usług komercyjnych. Medycyna Pracy, 68(5), 605–615. https://doi.org/10.13075/mp.5893.00556
Crossref   Google Scholar

Szarota, P. (2006). Psychologia uśmiechu. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.   Google Scholar

Szczygieł, D. (2018). Service with a fake smile and emotional exhaustion: Does emotional intelligence matter? Polish Psychological Bulletin, 49(3), 299–310. https://doi.org/10.24425/119497
Crossref   Google Scholar

Szczygieł, D., Bazińska, R., Kadzikowska-Wrzosek, R., Retowski, S. (2009). Praca emocjonalna w zawodach usługowych: pojęcie, przegląd teorii i badań. Psychologia Społeczna, 3(2), 155–166.   Google Scholar

Ślazyk-Sobol, M., Dobrowolska, M. (2018). Uwarunkowania dynamiki wypalenia zawodowego na przykładzie wybranych branż zawodowych. Czasopismo Psychologiczne – Psychological Journal, 24(1), 171–178. DOI: 10.14691/CPPJ.24.1.171   Google Scholar

Wróbel, M. (2013). Praca emocjonalna a wypalenie zawodowe u nauczycieli: moderująca rola inteligencji emocjonalnej. Psychologia Społeczna, 8, 1(24), 53–66.   Google Scholar

Zalewska, A. M. (2002). „Skala Afektu w Pracy” – wstępne wyniki prac nad adaptacją techniki. Studia Psychologica, 40, 173–192.   Google Scholar

Zalewska, A. (2003a). Dwa światy. Emocjonalne i poznawcze oceny jakości życia i ich uwarunkowania u osób o wysokiej i niskiej reaktywności. Wydawnictwo SWPS Academica.   Google Scholar

Zalewska, A. M. (2003b). Skala Satysfakcji z Pracy – pomiar poznawczego aspektu ogólnego zadowolenia z pracy. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 7, 49–61.   Google Scholar


Published
2025-12-17

Cited by

Finogenow, M. (2025). Praca emocjonalna a wypalenie zawodowe i zadowolenie z pracy – moderująca rola sektora usług (komercyjnych vs. społecznych). The Review of Psychology, 68(3), 47–61. https://doi.org/10.31648/przegldpsychologiczny.11435

Maria Finogenow 
Uniwersytet Łódzki, Instytut Psychologii
https://orcid.org/0000-0002-0358-4465