Innowacyjny system zapobiegania przemocy szkolnej RESQL – doświadczenia z wdrożeń ogólnopolskich
Radosław Kaczan
SWPS Uniwersytet HumanistycznospołecznyPiotr Rycielski
SWPS Uniwersytet Humanistycznospołecznyhttps://orcid.org/0000-0001-6531-6119
Małgorzata Wójcik
SWPS Uniwersytet Humanistycznospołecznyhttps://orcid.org/0000-0002-8950-3119
Piotr Ciszek
RESQLKrzysztof Rzeńca
RESQLhttps://orcid.org/0000-0002-0094-6563
Abstract
Cel
Artykułu dotyczy wyników badań z projektu wdrożeniowego mającego na celu opracowanie działań zapobiegających prześladowaniu i dręczeniu rówieśniczemu. Prześladowanie rówieśnicze jest rozumiane jako systematyczne działania agresywne nakierowane na krzywdę ofiary w sytuacji gdy pomiędzy agresorem i ofiarą zachodzi relacja braku równowagi siły i władzy.
Tezy
Problem prześladowania rówieśniczego jest rozpowszechniony w polskich szkołach a jego rozwiązanie wymaga działań systemowych kierowanych do wszystkich członków szkolnej społeczności.
Konkluzje
Efektem projektu badawczego jest system zapobiegania przemocy rówieśniczej RESQL – składający się z aplikacji mobilnej, panelu wspierającego nauczycieli interwentów oraz zestawu narzędzi/scenariuszy do pracy z uczniami. Artykuł przedstawia schemat wdrożenia systemu w szkołach oraz bardzo zachęcające wyniki badań ewaluacyjnych przeprowadzonych w ramach wdrożeń pilotażowych.
Keywords:
przemoc rówieśnicza, dzieci i młodzież, szkołaReferences
Ahn, H.-J., Rodkin, P. C., & Gest, S. (2013). Teacher–student agreement on bullies and kids they pick on in elementary school classrooms: Gender and grade differences. Theory into Practice, 52, 257–263. DOI: https://doi.org/10.1080/00405841.2013.829728.
Crossref
Google Scholar
Blakemore, S. J. (2018). Inventing ourselves: The secret life of the teenage brain. PublicAffairs. Google Scholar
Buhs, E. S., & Ladd, G. W. (2001). Peer rejection as antecedent of young children’s school adjustment: An examination of mediating processes. Developmental psychology, 37(4), 550.
Crossref
Google Scholar
Delara, M. (2016). Mental health consequences and risk factors of physical intimate partner violence. Mental health in family medicine, 12(1), 119–125.
Crossref
Google Scholar
Fekkes, M. F., Pijpers, I. M. & Verloove-Vanhorick, S. P. (2005).Bullying: Who does what, when and where? Involvement of children, teachers and parents in bullying behavior. Health Education Research, 20, 81–91.
Crossref
Google Scholar
Gini, G., & Pozzoli, T. (2009). Association between bullying and psychosomatic problems: A meta-analysis. Pediatrics, 123(3), 1059–1065. DOI: https://doi.org/10.1542/peds.2008-1215.
Crossref
Google Scholar
Hodges, E. V., Malone, M. J., & Perry, D. G. (1997). Individual risk and social risk as interacting determinants of victimization in the peer group. Developmental Psychology, 33(6), 1032. DOI: https://doi. org/10.1037/0012-1649.33.6.1032.
Crossref
Google Scholar
Hunter, S. C., Boyle, J. M. E. & Warden, D. (2004). Help seeking amongst child and adolescent victims of peer-aggression and bullying: The influence of school-stage, gender, victimization, appraisal, and emotion. British Journal of Educational Psychology, 74, 375–390.
Crossref
Google Scholar
Haataja, A., Sainio, M., Turtonen, M. & Salmivalli, C. (2016). Implementing the KiVa antibullying program: Recognition of stable victims. Educational Psychology, 36, 595–611.
Crossref
Google Scholar
Novick, R. M. & Isaacs, J. (2010). Telling is compelling: The impact of student reports of bullying on teacher intervention. Educational Psychology, 30, 283–296. Google Scholar
Novick, R. M., & Isaacs, J. (2010). Telling is compelling: The impact of student reports of bullying on teacher intervention. Educational Psychology, 30(3), 283–296. DOI: https://doi.org/10.1080/01443410903573123.
Crossref
Google Scholar
Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do. Blackwell Publishers. Google Scholar
Pyżalski, J., Zdrodowska, A., Tomczyk, Ł., Abramczuk, K. (2019). Polskie badanie EU Kids Online 2018. Najważniejsze wyniki i wnioski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Crossref
Google Scholar
Przewłocka, J. (2015), Bezpieczeństwo uczniów i klimat społeczny w polskich szkołach. Raport z badania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Google Scholar
Salmivalli, C. (2014). Participants roles in bullying: How can peer bystanders be utilized in interventions? Theory into Practice, 54, 286–292. DOI: https://doi.org/10.1080/00405841.2014.947222.
Crossref
Google Scholar
Sitek, M., Ostrowska, E.B. (red.) (2020), PISA 2018. Czytanie, rozumienie, rozumowanie. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Google Scholar
Sitek, M. (red.). (2020). TIMSS 2019. Wyniki międzynarodowego badania osiągnięć czwartoklasistów w matematyce i przyrodzie. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Google Scholar
Smith, P. K. & Shu, S. (2000). What good schools can do about bullying: Findings from a decade of research and action. Childhood, 7, 193–212.
Crossref
Google Scholar
Smahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., Livingstone, S., and Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. EU Kids Online. DOI: https://doi.org/10.21953/lse.47fdeqj01ofo. Google Scholar
Walrave, M., & Heirman, W. (2009). Skutki cyberbullyingu–oskarżenie czy obrona technologii? Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 8(1), 27–46. Google Scholar
Wójcik, M., & Hełka, A. M. (2018). Meeting the needs of young adolescents: ABBL anti-bullying program during middle school transition. Psychological Reports, 122(3), 1043–1067. DOI: https://doi.org/10.1177/0033294118768671.
Crossref
Google Scholar
Wójcik, M., Rzeńca, K. (2021). Disclosing or Hiding Bullying Victimization: A Grounded Theory Study From Former Victims’ Point of View. School Mental Health. DOI: https://doi.org/10.1007/s12310-021-09447-5.
Crossref
Google Scholar
Wójcik, M., Thornberg, R., Flak, W., & Leśniewski, J. (2021). Downward Spiral of Bullying: Victimization Timeline From Former Victims’ Perspective. Journal of Interpersonal Violence, DOI: https://doi.org/10.1177/0886260521990835.
Crossref
Google Scholar
Yablon, Y. B. (2017). Students’ reports of severe violence in school as a tool for early detection and prevention. Child Development, 88, 55–67.
Crossref
Google Scholar
Yablon, Y. B. (2010). Student–teacher relationships and students’ willingness to seek help for school violence. Journal of Social and Personal Relationships, 27, 1110–1123.
Crossref
Google Scholar
SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny
RESQL
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.