Co psychologia może wnieść do biznesu? Badania konsumenckie towarzyszące wprowadzaniu nowego produktu na rynek
Dominika Maison
Uniwersytet WarszawskiDaria Affeltowicz
Uniwersytet WarszawskiAbstract
Cel
W artykule została przedstawiona rola psychologii w realizacji badań konsumenckich towarzyszących tworzeniu innowacyjnego produktu – czekoladowego kremu na bazie oleożelu (zamiennika oleju palmowego).
Metoda
Badania zostały zrealizowane w międzynarodowym konsorcjum w ramach projektu EIT Food (finansowanie Horyzont 2020) i miały cztery etapy: (1) badanie segmentacyjne służące poznaniu potrzeb konsumentów i wyodrębnieniu grup docelowych dla nowego produktu (w Polsce, N = 891 i w Hiszpanii, N = 908); (2) badanie etnograficzne służące lepszemu zrozumieniu motywów i barier konsumenckich (21 pogłębionych wywiadów indywidualnych [IDI] w domach respondentów); (3) badanie jakościowe testujące koncepcje komunikacji nowego produktu odwołujące się do korzyści zdrowotnych vs. ekologicznych (12 Zogniskowanych Wywiadów Grupowych – FGI); (4) test smakowy produktu służący wyborowi najlepszego wariantu smakowego do wprowadzenia na rynek (1052 konsumentów, w tym 314 dzieci w wieku 6–12 lat).
Konkluzje
Przeprowadzony projekt jest przykładem współpracy nauki z biznesem, gdzie rola naukowców polegała na dostarczaniu pogłębionej, psychologicznej wiedzy na temat konsumentów, ich zachowań i potrzeb oraz motywów i barier zachowań żywieniowych.
Keywords:
psychologia konsumenta, badania marketingowe, segmentacja, test komunikacji, test produktuReferences
Agus, F., Gunarso, P., Sahardjo, B. H., Harris, N., Noordwijk, M. Van, & Killeen, T. J. (2013). Historical Co2 Emissions From Land Use and Land Use Change From the Oil Palm Industry in Indonesia, Malaysia and Papua New Guinea. Reports from the Technical Panels of RSPOs 2nd Greenhouse Gas Working Group, 65–88. Retrieved from http://www.rspo.org/file/GHGWG2/5_historical_CO2_emissions_Agus_et_al.pdf. Google Scholar
Capecchi, S., Amato, M., Sodano, V., & Verneau, F. (2019). Understanding beliefs and concerns towards palm oil: Empirical evidence and policy implications. Food Policy, 89 (November), 101785. DOI: https://doi.org/10.1016/j.foodpol.2019.101785.
Crossref
Google Scholar
Fitzherbert, E. B., Struebig, M. J., Morel, A., Danielsen, F., Brühl, C. A., Donald, P. F., & Phalan, B. (2008). How will oil palm expansion affect biodiversity? Trends in Ecology and Evolution. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tree.2008.06.012.
Crossref
Google Scholar
Furman, A., Maison, D. and Sekścińska, K. (2020). Segmentation Based on Attitudes Toward Corporate Social Responsibility in Relation to Demographical Variables and Personal Values – Quantitative and Qualitative Study of Polish Consumers. Frontiers in Psychology 11:450. DOI: 10.3389/fpsyg.2020.00450.
Crossref
Google Scholar
Hansen, S. B., Padfield, R., Syayuti, K., Evers, S., Zakariah, Z., & Mastura, S. (2015). Trends in global palm oil sustainability research. Journal of Cleaner Production, 100, 140–149. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2015.03.051.
Crossref
Google Scholar
Maison D. (2014). Values and Lifestyle Segmentation of Poles 55+ and Its Implications for Consumers’ Attitudes and Behaviour. Management and Business Administration. Central Europe, 4, 78–94. DOI: 10.7206/mba.ce.2084-3356.121.
Crossref
Google Scholar
Maison D., Greszta M. (2014). Czy Polacy są gotowi na odpowiedzialny biznes? Segmentacja Polaków ze względu na postawy i zachowania wobec CSR. Handel Wewnętrzny. 4, 171–188. Google Scholar
Maison, D. (2010). Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta. Warszawa: PWN. Google Scholar
McCarthy, J. F., Gillespie, P., & Zen, Z. (2012). Swimming Upstream: Local Indonesian Production Networks in „Globalized” Palm Oil Production. World Development, 40(3), 555–569. DOI: https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2011.07.012.
Crossref
Google Scholar
Nellemann C., Miles L., Kaltenborn B.P.,Virtue M., Ahlenius H. (2007). The last stand of the orangutan – State of emergency: Illegal logging, fire and palm oil in Indonesia’s national parks. United Nations Environment Program. Retrieved from http://www. Google Scholar
grida.no/_documents/orangutan/full_orangutanreport.pdf. Google Scholar
Ruysschaert, D., & Salles, D. (2014). Towards global voluntary standards: Questioning the effectiveness in attaining conservation goals. The case of the Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO). Ecological Economics, 107, 438–446. DOI: https://doi.
Crossref
Google Scholar
org/10.1016/j.ecolecon.2014.09.016. Google Scholar
Stasiuk, K. & Maison, D. (2014). Psychologia konsumenta [Consumer Psychology]. Warszawa: PWN. Google Scholar
Tueros, I., Grazia, A., Maison, D., Mielniczuk, B. (2020). Now food solutions for cancer patients: a consumer-centered approach. New Food, 24, 27–28. Google Scholar
WEI (2016) – Raport Fundacji Warsaw Enterprise Institute „Przyszłość polskiej nauki – potencjał i bariery współpracy biznesu z nauką. Retrieved from https://zpp.net.pl/files/manager/file-22a429c12de53aeda38d8d20a566ba17.pdf. Google Scholar
Uniwersytet Warszawski
Uniwersytet Warszawski
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.