Diagnoza psychologiczna w szkole z punktu widzenia etyki zawodowej i regulacji prawnych

Dorota Bednarek

Wydział Psychologii, SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny; Department of Psychology, University of Bath
https://orcid.org/0000-0003-4777-2588


Abstract

The article aims to analyze the ethical and legal issues of psychological screening of pupils in a school setting. A representative example of a typical school psychologist practice is scrutinized in terms of challenges to informed consent in the school context. Frequent malpractice is juxtaposed with good practice examples.


Keywords:

professional ethics in psychology, school psychologist


APA. (2017). Ethical Principles of Psychologist and Code of Conduct. https://www.apa.org/ethics/code.   Google Scholar

Ogólnopolska Sekcja Diagnozy Psychologicznej Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. (2018). Standardy diagnozy psychologicznej w edukacji dla psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i szkołach. http://brpd.gov.pl/sites/default/files/standardy_diagnozy_psychologicznej_w_edukacji.pdf.   Google Scholar

Polskie Towarzystwo Psychologiczne. (2018). Kodeks etyczny psychologa. http://www.ptp.org.pl/teksty/NOWY_KODEKS_PTP.pdf.   Google Scholar

Akty prawne   Google Scholar

Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997 r. nr 78, poz. 483.   Google Scholar

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. ‒ Kodeks cywilny, Dz.U. z 1964 r. nr 16, poz. 93, t.j.   Google Scholar

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, Dz.U. z 1997 r. nr 133, poz. 883.   Google Scholar

Ustawa z dnia 8 czerwca 2001 roku o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów, Dz.U. z 2001 r. nr 73, poz. 763 z późn. zm.   Google Scholar

Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych, Dz.U. z 2018 r. poz. 1000.   Google Scholar

Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności sporządzona w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., zmieniona następnie Protokołami nr 3, 5 i 8 oraz uzupełniona Protokołem nr 2, Dz.U. z 1993 r. nr 61, poz. 284.   Google Scholar

Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r., Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526.   Google Scholar


Published
2022-12-31

Cited by

Bednarek, D. (2022). Diagnoza psychologiczna w szkole z punktu widzenia etyki zawodowej i regulacji prawnych. The Review of Psychology, 65(4), 7–16. https://doi.org/10.31648/przegldpsychologiczny.8639

Dorota Bednarek 
Wydział Psychologii, SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny; Department of Psychology, University of Bath
https://orcid.org/0000-0003-4777-2588