Odwaga a konstruowanie kariery przez młodych dorosłych: mediacyjny efekt samoregulacji promocyjnej i prewencyjnej

Anna Paszkowska-Rogacz

Uniwersytet Łódzki, Instytut Psychologii
https://orcid.org/0000-0002-9426-4888


Abstrakt

Cel: Celem niniejszego badania było określenie zależności między poziomem odwagi a czterema kluczowymi komponentami procesu konstrukcji kariery: (a) krystalizacją obrazu siebie jako pracownika, (b) eksplorowaniem obszarów zawodowych, (c) podejmowaniem decyzji dotyczących wyboru ścieżki zawodowej oraz (d) przygotowaniem do wykonywania pracy. Dodatkowo, badanie miało na celu ocenę mediacyjnej roli samoregulacji promocyjnej i prewencyjnej w tych zależnościach.

Metoda: W badaniu wzięło udział 300 młodych dorosłych osób (158 kobiet i 142 mężczyzn) w wieku od 18 do 29 lat (M = 25,14; SD = 3,11). Do przeprowadzenia badania wykorzystano Inwentarz konstrukcji kariery (IKK), Kwestionariusz odwagi oraz Skalę samoregulacji promocyjnej i prewencyjnej.

Wyniki: Analizy wykazały silny, pozytywny związek między odwagą a czterema komponentami konstrukcji kariery. Samoregulacja promocyjna okazała się mediatorem we wszystkich badanych zależnościach. Natomiast w przypadku samoregulacji prewencyjnej nie stwierdzono efektu mediacji dla zmiennej dotyczącej krystalizacji obrazu siebie jako pracownika.

Konkluzja: Wyniki te sugerują, że odwagę można interpretować jako adaptacyjne zachowanie wspierające radzenie sobie z zadaniami związanymi z rozwojem kariery oraz dostosowywaniem się do zmieniających się warunków pracy i życia zawodowego. Ponadto wykazano, że oba systemy samoregulacji – ukierunkowany na osiągnięcia i aspiracje oraz skupiony na powinnościach i bezpieczeństwie – pośredniczą w zależnościach między odwagą a wielowymiarowym procesem konstruowania kariery, choć w różnym stopniu w zależności od analizowanego aspektu.


Słowa kluczowe:

odwaga, konstrukcja, kariera, samoregulacja, młodzi dorośli


Arastaman, G. (2019). Reconsidering the career construction in modern era. W: T. Fidan (red.), Vocational identity and career construction in education (s. 1–15). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-7772-0.ch001
Crossref   Google Scholar

Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469–480. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469
Crossref   Google Scholar

Bańka, A. (2006). Psychologiczne doradztwo karier. PRINT-B.   Google Scholar

Bąk, W., Bondyra-Łuczka, E., Łaguna, M. (2015). Kwestionariuszowe metody pomiaru ukierunkowań regulacyjnych. Polskie adaptacje kwestionariuszy RFQ i RFS. Psychologia Społeczna, 10(32), 84–99. https://doi.org/10.7366/1896180020153206   Google Scholar

Brandstätter, V., Jonas, K. J., Koletzko, S. H., Fischer, P. (2016). Self-regulatory processes in the appraisal of moral courage situations. Social Psychology, 47(4), 201–213. https://doi.org/10.1027/1864-9335/a000274
Crossref   Google Scholar

Brzezińska, A., Kaczan, R., Piotrowski, K., Rękosiewicz, M. (2011). Odroczona dorosłość: fakt czy artefakt? Nauka, 4, 67‒107.   Google Scholar

Busacca, L. A. (2007). Career construction theory: A practitioner's primer. The Career Planning and Adult Development Journal, 23(1), 57–67.   Google Scholar

Cierniak-Piotrowska, M., Franecka, A., Stańczak, J., Stelmach, K., Znajewska, A. (2019). Sytuacja demograficzna Polski do 2018 r. Tworzenie i rozpad rodzin, Główny Urząd Statystyczny, Departament Badań Demograficznych.   Google Scholar

Cwynar, M., Pleban, P., Pliś, A., Mącik, D. (2017). Rodzaj samoregulacji w zależności od płci i temperamentu u osób we wczesnej dorosłości. Annales Universitatis Mariae Curie - Skłodowska Lublin – Polonia, 30(3), 77–91. https://doi.org/10.17951/j.2017.30.3.77
Crossref   Google Scholar

Di Maggio, I., Ginevra, M. C., Santilli, S., Nota, L., Soresi, S. (2020). The role of career adaptability, the tendency to consider systemic challenges to attain a sustainable development, and hope to improve investments in higher education. Frontiers in Psychology, 11, artykuł 1926. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01926
Crossref   Google Scholar

Eun, H., Sohn, Y. W., Lee, S. (2013). The effect of self-regulated decision making on career path and major-related career choice satisfaction. Journal of Employment Counseling, 50(3), 98–109. https://doi.org/10.1002/j.2161-1920.2013.00029.x
Crossref   Google Scholar

Förster, J., Higgins, E. T., Bianco, A. T. (2003). Speed/accuracy decisions in task performance: Built in trade-off or separate strategic concerns? Organizational Behavior and Human Decision Processes, 90(1), 148–164. https://doi.org/10.1016/S0749-5978(02)00509-5
Crossref   Google Scholar

George, D., Mallery, P. (2016). IBM SPSS statistic 23 step by step: A simple guide and reference. Routlege.   Google Scholar

Ginevra, M. C., Capozza, D. (2015). Il coraggio: Dalle definizioni ad alcune considerazioni per le attività di counselling. W: L. Nota, S. Soresi (red.), Il counselling del futuro (s. 111–122). Cleup.   Google Scholar

Ginevra, M. C., Magnano, P., Lodi, E., Annovazzi, C., Camussi, E., Patrizi, P., Nota, L. (2018). The role of career adaptability and courage on life satisfaction in adolescence. Journal of Adolescence, 62(1), 1–8. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2017.11.002
Crossref   Google Scholar

Ginevra, M. C., Santilli, S., Camussi, E., Magnano, P., Capozza, D., Nota, L. (2020). The Italian adaptation of courage measure. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 20(3), 457–475. https://doi.org/10.1007/s10775-019-09412-4
Crossref   Google Scholar

Gurba, E. (2011). Wczesna dorosłość. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka (s. 287‒311). Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

Hannah, S. T., Sweeney, P. J., Lester, P. B. (2007). Toward a courageous mindset: The subjective act and experience of courage. The Journal of Positive Psychology, 2(2), 129–135. https://doi.org/10.1080/17439760701228854
Crossref   Google Scholar

Harman, H. H. (1967). Modern factor analysis. University of Chicago Press.   Google Scholar

Hayes, A. F. (2022). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach (wyd. 3). Guilford Press.   Google Scholar

Higgins, E. T. (1997). Beyond pleasure and pain. American Psychologist, 52(12), 1280–1300. https://doi.org/10.1037/0003-066X.52.12.1280
Crossref   Google Scholar

Higgins, E. T. (2000). Making a good decision: Value from fit. American Psychologist, 55(11), 1217–1230. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.11.1217
Crossref   Google Scholar

Higgins, E. T. (2005). Value from regulatory fit. Current Directions in Psychological Science, 14(4), 209–213. https://doi.org/10.1111%2Fj.0963-7214.2005.00366.x
Crossref   Google Scholar

Higgins, E. T. (2012). Beyond pleasure and pain: How motivation works. University Press.
Crossref   Google Scholar

Howard, M. C., Alipour, K. K. (2014). Does the courage measure really measure courage? A theoretical and empirical evaluation. The Journal of Positive Psychology, 9(5), 449–459. https://doi.org/10.1080/17439760.2014.910828
Crossref   Google Scholar

Howard, M. C., Farr, J. L., Grandey, A. A., Gutworth, M. B. (2017). The creation of the workplace social courage scale (WSCS): An investigation of internal consistency, psychometric properties, validity, and utility. Journal of Business and Psychology, 32(6), 673–690. https://doi.org/10.1007/s10869-016-9463-8
Crossref   Google Scholar

Kane, R. L. (2006). Understanding health care outcomes research. Jones & Bartlett.   Google Scholar

Kasprzak, E. (2013). Poczucie jakości życia pracowników realizującej różne wzory kariery zawodowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.   Google Scholar

Koerner, M. M. (2014). Courage as identity work: Accounts of workplace courage. Academy of Management Journal, 57(1), 63–93. https://doi.org/10.5465/amj.2010.0641
Crossref   Google Scholar

Kolańczyk, A., Bąk, W., Roczniewska, M. (2013). Skala samoregulacji promocyjnej i prewencyjnej (PPSS). Psychologia Społeczna, 8(25), 203–218.   Google Scholar

Konter, E., Beckmann, J. Laughead, T. M. (red.) (2019). Football psychology, Routledge.
Crossref   Google Scholar

Korkmaz, O. (2022). Will hope and career adapt-abilities bring students closer to their career goals? An investigation through the career construction model of adaptation. Current Psychology, 42, 2243–2254. https://doi.org/10.1007/s12144-022-02932-3
Crossref   Google Scholar

Liberman, N., Idson, L. Ch., Camacho, Ch. J., Higgins, E. T. (1999). Promotion and prevention choices between stability and change. Journal of Personality and Social Psychology, 77(6), 1135–1145. https://doi.org/10.1037/0022-3514.77.6.1135
Crossref   Google Scholar

Lockwood, P., Chasteen, A. L., Wong, C. (2005). Age and regulatory focus determine preferences for health-related role models. Psychology and Aging, 20(3), 376–389. https://doi.org/10.1037/0882-7974.20.3.376
Crossref   Google Scholar

MacKinnon, D. P., Lockwood, C. M., Williams, J. (2004). Confidence limits for the indirect effect: Distribution of the product and resampling methods. Multivariate Behavioral Research, 39(1), 99–128. https://doi.org/10.1207/s15327906mbr3901_4
Crossref   Google Scholar

Magnano, P., Lodi, E., Zammitti, A., Patrizi, P. (2021). Courage, career adaptability, and readiness as resources to improve well-being during the university-to-work transition in Italy. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(6), artykuł 2919. https://doi.org/10.3390/ijerph18062919
Crossref   Google Scholar

Magnano, P., Paolillo, A., Platania, S., Santisi, G. (2017). Courage as a potential mediator between personality and coping. Personality and Individual Differences, 111, 13–18. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.01.047
Crossref   Google Scholar

Maree, J. G. (2016). Career construction counseling with a mid-career black man. Career Development Quarterly, 64(1), 20–34.
Crossref   Google Scholar

Mcilveen, P., Patton, W. (2007). Narrative career counselling: Theory and exemplars of practice. Australian Psychologist, 42(3), 226–235.
Crossref   Google Scholar

McMahon, M. (2014). New trends in theory development in career psychology. W: G. Arulmani, A. Bakshi, F. Leong, A. Watts (red.), Handbook of career development. international and cultural psychology (s. 13–27). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-9460-7_2
Crossref   Google Scholar

Merino-Tejedor, E., Hontangas, P. M., Boada-Grau, J. (2016). Career adaptability and its relation to self-regulation, career construction, and academic engagement among Spanish university students. Journal of Vocational Behavior, 93, 92–102. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2016.01.005
Crossref   Google Scholar

Mianowska, E. (2008). Strategie społecznego uczestnictwa młodzieży. Impuls.   Google Scholar

Murphy, K. A., Blustein, D. L., Bohlig, A. J., Platt, M. G. (2010). The college-to-career transition: An exploration of emerging adulthood. Journal of Counseling & Development, 88(2), 174–181. https://doi.org/10.1002/j.1556-6678.2010.tb00006.x
Crossref   Google Scholar

Norton, P. J., Weiss, B. J. (2009). The role of courage on behavioral approach in a fear-eliciting situation: A proof-of-concept pilot study. Journal of Anxiety Disorders, 23(2), 212–217. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2008.07.002
Crossref   Google Scholar

Oleszkowicz, A., Misztela, A. (2015). Kryteria dorosłości z perspektywy starszych adolescentów i młodych dorosłych. Psychologia Rozwojowa, 20(1), 41–55. https://doi.org/10.4467/20843879PR.15.002.3474   Google Scholar

Pajestka, G. (2023a). Workplace Social Courage Scale – psychometric evaluation of the tool and preliminary evidence of its validity. Polskie Forum Psychologiczne, 28(4), 427–449. https://doi.org/10.34767/PFP.2023.04.02   Google Scholar

Pajestka, G. (2023b). Facing fear with courage: psychometric and behavioral evidence of the Courage Measure (CM) in Poland. Roczniki Psychologiczne, 26(3), 261–289. https://doi.org/10.18290/rpsych2023.001
Crossref   Google Scholar

Park, Y. W., Gentzler, A. L. (2023). Parenting and courage: Exploring the mediating role of self-esteem and emotion regulation among adolescents. Journal of Applied Developmental Psychology, 87. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2023.101558
Crossref   Google Scholar

Parola, A., Zammitti, A., Marcionetti, J. (2023). Career calling, courage, flourishing and satisfaction with life in Italian university students. Behavioral Sciences, 13(4), artykuł 345, 1–9. https://doi.org/10.3390/bs13040345
Crossref   Google Scholar

Platania, S., Morando, M., Magnano, P., Santisi, G. (2023). Assessing the impact of courage and proactive personality on Italian and Spanish psychology students in career transitions: A multigroup analysis. Australian Journal of Career Development, 32(2), 107–121. https://doi.org/10.1177/10384162231168213
Crossref   Google Scholar

Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. Y., Podsakoff, N. P. (2003). Common method biases in behavioral research: A critical review of the literature and recommended remedies. Journal of Applied Psychology, 88(5), 879–903. https://doi.org/10.1037/0021-9010.88.5.879
Crossref   Google Scholar

Praskova, A., Creed, P. A., Hood, M. (2015). Self-regulatory processes mediating between career calling and perceived employability and life satisfaction in emerging adults. Journal of Career Development, 42(2), 86–101. https://doi.org/10.1177/0894845314541517
Crossref   Google Scholar

Preacher, K. J., Hayes, A. F. (2004). SPSS and SAS procedures for estimating indirect effects in simple mediation models. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 36(4), 717–731. https://doi.org/10.3758/BF03206553
Crossref   Google Scholar

Rajter, I. C, Sverko, I., Babarović, T. (2018). Career maturity indicators in adolescence: Convergence of different measures. W: V. Cohen, J. Rossier, L. Nota (red.), New perspectives on career counseling and guidance in Europe (s. 53–69). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-61476-2_4
Crossref   Google Scholar

Rate, C. R., Clarke, J. A., Lindsay, D. R., Sternberg, R. J. (2007). Implicit theories of courage. The Journal of Positive Psychology, 2(2), 80–98. https://doi.org/10.1080/17439760701228755
Crossref   Google Scholar

Rękosiewicz, M. (2015). Orientacja życiowa i typ partycypacji społecznej w okresie adolescencji i wyłaniającej się dorosłości. Kontekst edukacyjny. Psychologia Rozwojowa, 19(4), 73–85. https://doi.org/10.4467/20843879PR.14.025.2964   Google Scholar

Rivaldy, D., Komaro, M. (2022). Research trends of career construction in vocational education: A bibliometric review. Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya, 45(2), 151–160.
Crossref   Google Scholar

Sampaio, C., Cardoso, P., Rossier, J., Savickas, M. L. (2021). Attending to clients’ psychological needs during career construction counseling. Career Development Quarterly, 69(2), 96–113. https://doi.org/10.1002/cdq.12252
Crossref   Google Scholar

Santilli, S., Valbusa, I., Rinaldi, B., Ginevra, M. C. (2024). Life satisfaction, courage, and career adaptability in a group of Italian workers. Social Sciences, 13(2), artykuł 106. https://doi.org/10.3390/socsci13020106
Crossref   Google Scholar

Saputro, I. N., Soenarto, S., Sofyan, H. (2023). How to improve career construction for civil engineering students? International Journal of Evaluation and Research In Education, 12(2), 1007–1015. http://doi.org/10.11591/ijere.v12i2.24323
Crossref   Google Scholar

Savickas, M. L. (2002). Career construction: A developmental theory of vocational behavior. W: D. Brown (red.), Career choice and development (wyd. 4, s. 149–205). Jossey-Bass.   Google Scholar

Savickas, M. L. (2005). The theory and practice of career construction. W: D. Brown, R. W. Lent (red.), Career development and counseling: Putting theory and research to work (s. 42–70). John Wiley & Sons.   Google Scholar

Savickas, M. L., Porfeli, E. J. (2012). Career Adapt-Abilities Scale: Construction, reliability, and measurement equivalence across 13 countries. Journal of Vocational Behavior, 80(3), 661–673. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2012.01.011
Crossref   Google Scholar

Settersten, R. (2011). Becoming adult: Meaning and makers for young Americans. W: M. C. Waters, P. J. Carr, M. J. Kefals, J. Holdaway (red.), Coming of age in America: The transition to adulthood in twenty-first century (s. 169–190). University of California Press.
Crossref   Google Scholar

Sovet, L., Annovazzi, C., Ginevra, M. C., Kaliris, A., Lodi, E. (2018). Life design in adolescence: The role of positive psychological resources. W: V. Cohen-Scali, J. Rossier, L. Nota (red.), New perspectives on career counseling and guidance in Europe: Building careers in changing and diverse societies (s. 23–37). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-61476-2_2
Crossref   Google Scholar

Sulistani, W., Handoyo, S. (2018). Career adaptability: The influence of readiness and adaptation success in the education context: A literature review. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 133, 195–205. https://doi.org/10.2991/acpch-17.2018.32
Crossref   Google Scholar

Šverko, I., Babarović, T. (2016). Vocational development in adolescence: Career construction, career decision-making difficulties and career adaptability of Croatian high school students. Primenjena Psihologija, 9(4), 429–448. https://doi.org/10.19090/pp.2016.4.429-448
Crossref   Google Scholar

van Vianen, A. E. M., Klehe, U. -C., Koen, J., Dries, N. (2012). Career Adapt-Abilities Scale — Netherlands form: Psychometric properties and relationships to ability, personality, and regulatory focus. Journal of Vocational Behavior, 80(3), 716–724. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2012.01.002
Crossref   Google Scholar

Wang, J., Sun, D., Jiang, J., Wang, H., Cheng, X., Ruan, Q., Wang, Y. (2022). The effect of courage on stress: The mediating mechanism of behavioral inhibition and behavioral activation in high-risk occupations. Frontiers in Psychology, 13, artykuł 961387. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.961387
Crossref   Google Scholar

Wiszejko-Wierzbicka, D., Kwiatkowska, A. (2018). Wchodzenie w dorosłość. Ogólnopolskie badanie młodych Polaków w wieku 18–29 lat. Studia Socjologiczne, 2(229), 147–176. https://doi.org/10.24425/122467
Crossref   Google Scholar

Wood, C., Lomas, T. (2021). The role of courage in the development and practice of coaches. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 19(1), 28–43. https://doi.org/10.24384/6nkg-kq80   Google Scholar

Zagórska, W. (2004). Uczestnictwo młodych dorosłych w rzeczywistości wykreowanej kulturowo. Universitas.   Google Scholar

Zhang, J., Yuen, M., Chen, G. (2018). Teacher support for career development: an integrative review and research agenda. Career Development International, 23(2), 122–144. https://doi.org/10.1108/CDI-09-2016-0155
Crossref   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-06-27

Cited By /
Share

Paszkowska-Rogacz, A. (2025). Odwaga a konstruowanie kariery przez młodych dorosłych: mediacyjny efekt samoregulacji promocyjnej i prewencyjnej. Przegląd Psychologiczny, 68(1), 51–72. https://doi.org/10.31648/przegldpsychologiczny.10903

Anna Paszkowska-Rogacz 
Uniwersytet Łódzki, Instytut Psychologii
https://orcid.org/0000-0002-9426-4888