O potrzebie kompetencji kulturowych w psychologii i psychoterapii. Część II: od teorii do praktyki klinicznej

Maria Baran

Uniwersytet SWPS w Warszawie, Wydział Psychologii
https://orcid.org/0000-0003-3130-0244


Abstrakt

Cel: Artykuł stanowi rozwinięcie zagadnień przedstawionych w pierwszej części cyklu („O potrzebie kompetencji kulturowych w psychologii i psychoterapii. Część I: od etnocentryzmu do wrażliwości kulturowej”) i ma na celu przedstawienie kluczowych wyzwań diagnostycznych i terapeutycznych pojawiających się w pracy z osobami z doświadczeniem migracji oraz przedstawicielami mniejszości etnicznych.

Tezy: Na podstawie przeglądu literatury omówiono: (1) problemy wynikające z kulturowej nieadekwatności narzędzi diagnostycznych, (2) zróżnicowane kulturowo wzorce ekspresji dystresu psychologicznego, które mogą prowadzić do błędnych rozpoznań, oraz (3) ograniczoną uniwersalność protokołów terapeutycznych opartych na zachodnich modelach teoretycznych. W suplemencie zaprezentowano także zestaw dobrych praktyk, obejmujący rozwijanie kompetencji kulturowych, stosowanie Wywiadu Ukształtowania Kulturowego, korzystanie z konsultacji kulturowych oraz kulturową adaptację interwencji opartych na dowodach, uzupełniony wskazaniem znaczenia systemowych rozwiązań w politykach zarządzania różnorodnością.

Konkluzje: Przedstawione analizy wskazują, że adekwatna diagnoza i skuteczna pomoc psychologiczna w pracy z migrantami oraz przedstawicielami mniejszości etnicznych wymagają połączenia kompetencji kulturowych specjalistów z dostosowaniem narzędzi, procedur terapeutycznych i rozwiązań systemowych do specyfiki różnorodnych populacji. Integracja tych elementów stanowi warunek budowania bardziej sprawiedliwej, dostępnej i efektywnej praktyki psychologicznej.


Słowa kluczowe:

psychoterapia międzykulturowa, kompetencje kulturowe, wrażliwość kulturowa, praktyka oparta na dowodach, różnice kulturowe w psychoterapii


Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej. (2012). Migranci o nieuregulowanym statusie pobytu: dostęp do opieki zdrowotnej w 10 krajach członkowskich Unii Europejskiej. Urząd Publikacji Unii Europejskiej. https://doi.org/10.2811/33469   Google Scholar

Ali, J. S., McDermott, S., Gravel, R. G. (2004). Recent research on immigrant health from Statistics Canada’s population surveys. Canadian Journal of Public Health, 95(3), I9–I13. https://doi.org/10.1007/bf03403659
Crossref   Google Scholar

Anczyk, A., Grzymała-Moszczyńska, H. (2021). The psychology of migration: Facing cultural and religious diversity. Brill. https://doi.org/10.1163/9789004465237
Crossref   Google Scholar

Andersen, L. S., Rossouw, J., Kagee, A. (2022). Cognitive behavioral therapy in South Africa. W: M. D. Terjesen i K. A. Doyle (red.), Cognitive Behavioral Therapy in a Global Context (s. 431–447). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-82555-3_28
Crossref   Google Scholar

Babiker, I. E., Cox, J. L., Miller, P. M. (1980). The measurement of cultural distance and its relationship to medical consultations, symptomatology and examination performance of overseas students at Edinburgh University. Social Psychiatry, 15(3), 109–116. https://doi.org/10.1007/bf00578141
Crossref   Google Scholar

Beck, A. T., Steer, R. A., Carbin, M. G. (1988). Psychometric properties of the Beck Depression Inventory: Twenty-five years of evaluation. Clinical Psychology Review, 8(1), 77–100. https://doi.org/10.1016/0272-7358(88)90050-5
Crossref   Google Scholar

Beiser, M. (2009). Resettling refugees and safeguarding their mental health: Lessons learned from the Canadian Refugee Resettlement Project. Transcultural Psychiatry, 46(4), 539–583. https://doi.org/10.1177/1363461509351373
Crossref   Google Scholar

Benuto, L. T., O’Donohue, W. (2015). Is culturally sensitive cognitive behavioral therapy an empirically supported treatment? The case for Hispanics. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 15(3), 405–421.   Google Scholar

Berry, J. W. (1997). Immigration, acculturation, and adaptation. Applied Psychology, 46(1), 5–34. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1997.tb01087.x
Crossref   Google Scholar

Bourque, F., van der Ven, E., Malla, A. (2011). A meta-analysis of the risk for psychotic disorders among first- and second-generation immigrants. Psychological Medicine, 41(5), 897–910. https://doi.org/10.1017/s0033291710001406
Crossref   Google Scholar

Breslau, J., Aguilar-Gaxiola, S., Borges, G., Kendler, K. S., Su, M., Kessler, R. C. (2007). Risk for psychiatric disorder among immigrants and their US-Born descendants: Evidence from the National Comorbidity Survey replication. The Journal of Nervous and Mental Disease, 195(3), 189–195. https://doi.org/10.1097/01.nmd.0000243779.35541.c6
Crossref   Google Scholar

Cantor-Graae, E., Selten, J.-P. (2005). Schizophrenia and migration: A meta-analysis and review. American Journal of Psychiatry, 162(1), 12–24. https://doi.org/10.1176/appi.ajp.162.1.12
Crossref   Google Scholar

Cantor-Graae, E., Zolkowska, K., McNeil, T. F. (2005). Increased risk of psychotic disorder among immigrants in Malmö: A 3-year first-contact study. Psychological Medicine, 35(8), 1155–1163. https://doi.org/10.1017/s0033291705004721
Crossref   Google Scholar

Chakawa, A., Shapiro, S. K. (2022). The association between problem recognition, race/ethnicity, and professional help-seeking intentions across psychological disorders. Emerging Adulthood, 10(4), 891–909. https://doi.org/10.1177/21676968211000491
Crossref   Google Scholar

Chakraborty, A., McKenzie, K. (2002). Does racial discrimination cause mental illness? The British Journal of Psychiatry, 180(6), 475–477. https://doi.org/10.1192/bjp.180.6.475
Crossref   Google Scholar

Chang, M. X.-L., Jetten, J., Cruwys, T., Haslam, C. (2017). Cultural identity and the expression of depression: A social identity perspective. Journal of Community & Applied Social Psychology, 27(1), 16–34. https://doi.org/10.1002/casp.2291
Crossref   Google Scholar

Choi, E., Chentsova-Dutton, Y., Parrott, W. G. (2016). The effectiveness of somatization in communicating distress in Korean and American cultural contexts. Frontiers in Psychology, 7, artykuł 383. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00383
Crossref   Google Scholar

Christopher, J. C., Wendt, D. C., Marecek, J., Goodman, D. M. (2014). Critical cultural awareness: Contributions to a globalizing psychology. American Psychologist, 69(7), 645–655. https://doi.org/10.1037/a0036851
Crossref   Google Scholar

Copeland, W. E., Keeler, G., Angold, A., Costello, E. J. (2007). Traumatic events and posttraumatic stress in childhood. Archives of General Psychiatry, 64(5), 577–584. https://doi.org/10.1001/archpsyc.64.5.577
Crossref   Google Scholar

Demjaha, A., Morgan, K., Morgan, C., Dazzan, P., Landau, S., Dean, K., Fearon, P., Leff, J., Jones, P., Murray, R. (2006). Symptom dimensions and ethnicity in the AESOP first onset psychosis study. Schizophrenia Research, 81, 233–233.   Google Scholar

Dere, J., Sun, J., Zhao, Y., Persson, T. J., Zhu, X., Yao, S., Bagby, R. M., Ryder, A. G. (2013). Beyond “somatization” and “psychologization”: Symptom-level variation in depressed Han Chinese and Euro-Canadian outpatients. Frontiers in Psychology, 4, artykuł 377. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2013.00377
Crossref   Google Scholar

Fung, K., Zhu, Z. (2018). Acceptance and commitment therapy and Asian thought. W: R. Moodley, T. Lo, i N. Zhu (red.), Asian healing traditions in counseling and psychotherapy (s. 143–158). SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9781071800768.n14
Crossref   Google Scholar

Griner, D., Smith, T. B. (2006). Culturally adapted mental health intervention: A meta-analytic review. Psychotherapy, 43(4), 531–548. https://doi.org/10.1037/0033-3204.43.4.531
Crossref   Google Scholar

Grzymała-Moszczyńska, H., Barzykowski, K., Dzida, D., Grzymała-Moszczyńska, J., Kosno, M. (2011). Raport końcowy z projektu badawczego. W: M. Kołaczek i J. Talewicz-Kwiatkowska (red.). Funkcjonowanie poznawcze i językowe dzieci romskich uczęszczających do szkół podstawowych i masowych – konteksty społeczne (s. 51–85). Stowarzyszenie Romów w Polsce.   Google Scholar

Gulgun, D., van Ens, W., Swildens, W. E. (2024). Change in care needs of people with severe mental illness with and without a non-Western migration background: Are their needs equally served throughout treatment? Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 60(60), 1297–1309. https://doi.org/10.1007/s00127-024-02765-4
Crossref   Google Scholar

Hall, G. C. N., Ibaraki, A. Y., Huang, E. R., Marti, C. N., Stice, E. (2016). A meta-analysis of cultural adaptations of psychological interventions. Behavior Therapy, 47(6), 993–1014. https://doi.org/10.1016/j.beth.2016.09.005
Crossref   Google Scholar

Heine, S. J. (2020). Cultural Psychology (wyd. 4). W. W. Norton.   Google Scholar

Huey, S. J., Polo, A. J. (2008). Evidence-based psychosocial treatments for ethnic minority youth: A review and meta-analysis. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 37(1), 262–301. https://doi.org/10.1080/15374410701820174
Crossref   Google Scholar

Jaworowska, A., Szustrowa, T. (2000). Test Matryc Ravena w wersji standard. Formy: klasyczna, równoległa i plus. Pracownia Testów Psychologicznych PTP.   Google Scholar

Kaiser, B. N., Kohrt, B. A., Keys, H. M., Khoury, N. M., Brewster, A. R. T. (2013). Strategies for assessing mental health in Haiti: Local instrument development and transcultural translation. Transcultural Psychiatry, 50(4), 532–558. https://doi.org/10.1177/1363461513502697
Crossref   Google Scholar

Kessler, R. C., McGonagle, K. A., Zhao, S., Nelson, C. B., Hughes, M., Eshleman, S., Wittchen, H.-U., Kendler, K. S. (1994). Lifetime and 12-Month prevalence of DSM-III-R psychiatric disorders in the United States. Archives of General Psychiatry, 51(1), 8–19. https://doi.org/10.1001/archpsyc.1994.03950010008002
Crossref   Google Scholar

Kirmayer, L. J. (2012). Cultural competence and evidence-based practice in mental health: Epistemic communities and the politics of pluralism. Social Science & Medicine, 75(2), 249–56. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2012.03.018
Crossref   Google Scholar

Kirmayer, L. J., Narasiah, L., Munoz, M., Rashid, M., Ryder, A. G., Guzder, J., Hassan, G., Rousseau, C., Pottie, K. (2011). Common mental health problems in immigrants and refugees: General approach in primary care. Canadian Medical Association Journal, 183(12), E959–E967. https://doi.org/10.1503/cmaj.090292
Crossref   Google Scholar

Kirmayer, L. J., Weinfeld, M., Burgos, G., du Fort, G. G., Lasry, J. C., Young, A. (2007). Use of health care services for psychological distress by immigrants in an urban multicultural milieu. Canadian Journal of Psychiatry, 52(5), 295–304. https://doi.org/10.1177/070674370705200504
Crossref   Google Scholar

Kleinman, A. (1988). The illness narratives: Suffering, healing, and the human condition. Basic Books.   Google Scholar

Koç, V., Kafa, G. (2018). Cross-cultural research on psychotherapy: The need for a change. Journal of Cross-Cultural Psychology, 50(1), 100–115. https://doi.org/10.1177/0022022118806577
Crossref   Google Scholar

Kohrt, B. A., Hruschka, D. J. (2010). Nepali concepts of psychological trauma: The role of idioms of distress, ethnopsychology and ethnophysiology in alleviating suffering and preventing stigma. Culture, Medicine and Psychiatry, 34(2), 322–352. https://doi.org/10.1007/s11013-010-9170-2
Crossref   Google Scholar

Krasowicz-Kupis, G., Wiejak, K. (2006). Skala inteligencji Wechslera dla dzieci (WISC-R) w praktyce psychologicznej. Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

Kwiatkowska, A. (2014). Problemy metodologiczne w badaniach międzykulturowych i kulturowych. Psychologia Społeczna, 1(28), 8–27.   Google Scholar

LaFromboise, T. D. (1996). American Indian life skills development curriculum. University of Wisconsin Press.
Crossref   Google Scholar

Lee, S. (1999). Diagnosis postponed: Shenjing shuairuo and the transformation of psychiatry in post-mao China. Culture Medicine and Psychiatry, 23(3), 349–380. https://doi.org/10.1023/a:1005586301895
Crossref   Google Scholar

Lee, S., Ho, T. P., Hsu, L. K. G. (1993). Fat phobic and non-fat phobic anorexia nervosa: A comparative study of 70 Chinese patients in Hong Kong. Psychological Medicine, 23(4), 999–1017. https://doi.org/10.1017/S0033291700026465
Crossref   Google Scholar

Lee, C. C., Oh, M. Y., Mountcastle, A. R. (1992). Indigenous models of helping in Nonwestern Countries: Implications for multicultural counseling. Journal of Multicultural Counseling and Development, 20(1), 3–10. https://doi.org/10.1002/j.2161-1912.1992.tb00557.x
Crossref   Google Scholar

McKenzie, K., Fearon, P., Hutchinson, G. (2008). Migration, ethnicity and psychosis. W: C. Morgan, K. McKenzie i P. Fearon (red.), Society and psychosis (s. 143–160). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/cbo9780511544064.010
Crossref   Google Scholar

Morgan, C., Kirkbride, J., Hutchinson, G., Craig, T., Morgan, K., Dazzan, P., Boydell, J., Doody, G. A., Jones, P. B., Murray, R. M., Leff, J., Fearon, P. (2008). Cumulative social disadvantage, ethnicity and first-episode psychosis: A case-control study. Psychological Medicine, 38(12), 1701–1715. https://doi.org/10.1017/s0033291708004534
Crossref   Google Scholar

Nowicka-Rusek, E. (2011). Szkoła, rodzina i dzieci romskie. W: J. Talewicz-Kwiatkowska i M. Kołaczek (red.), Funkcjonowanie poznawcze i językowe dzieci romskich uczęszczających do szkół podstawowych specjalnych i masowych – konteksty społeczne (s. 35-50). Stowarzyszenie Romów w Polsce.   Google Scholar

Price, M. (2008) Culture matters. Accounting for clients’ backgrounds and values makes for better treatment. American Psychological Association.   Google Scholar

Rathod, S. (2016). Contemporary psychotherapy and cultural adaptations. Journal of Contemporary Psychotherapy, 47, 61–63. https://doi.org/10.1007/s10879-016-9344-5
Crossref   Google Scholar

Ryder, A. G., Yang, J., Zhu, X., Yao, S., Yi, J., Heine, S. J., Bagby, R. M. (2008). The cultural shaping of depression: Somatic symptoms in China, psychological symptoms in North America? Journal of Abnormal Psychology, 117(2), 300–313. https://doi.org/10.1037/0021-843x.117.2.300
Crossref   Google Scholar

Sakai, M., Ishikawa, S., Takizawa, M., Sato, H., Sakano, Y. (2004). The state of hikikomori from a family’s point of view: Statistical survey and the role of psychological intervention. Japanese Journal of Counseling Science, 27, 168–179.   Google Scholar

Searle, W., Ward, C. (1990). The prediction of psychological and sociocultural adjustment during cross-cultural transitions. International Journal of Intercultural Relations, 14(4), 449–464. https://doi.org/10.1016/0147-1767(90)90030-z
Crossref   Google Scholar

Smith, T. B., Rodríguez, M. D., Bernal, G. (2011). Culture. Journal of Clinical Psychology, 67(2), 166–175. https://doi.org/10.1002/jclp.20757
Crossref   Google Scholar

Smith, T. B., Trimble, J. E. (2016). Foundations of multicultural psychology: Research to inform effective practice. American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/14733-000
Crossref   Google Scholar

Swinnen, S. G. H. A., Selten, J.-P. (2007). Mood disorders and migration. The British Journal of Psychiatry, 190(1), 6–10. https://doi.org/10.1192/bjp.bp.105.020800
Crossref   Google Scholar

Szustrowa, T., Jaworowska, A. (2003). Test Matryc Ravena w wersji kolorowej: TMK: formy klasyczna i równoległa: podręcznik. Pracownia Testów Psychologicznych PTP.   Google Scholar

Tao, K. W., Owen, J., Pace, B. T., Imel, Z. E. (2015). A meta-analysis of multicultural competencies and psychotherapy process and outcome. Journal of Counselling Psychology, 62(3), 337–350. https://doi.org/10.1037/cou0000086
Crossref   Google Scholar

UNICEF. (2011). The right of Roma children to education: Position paper. Roma education postition paper.pdf   Google Scholar

UNICEF. (2024). Multi-country programme evaluation synthesis report of the childcare and deinstitutionalisation reforms from 2009 to 2022. UNICEF ECARO. https://evaluationreports.unicef.org/GetDocument?documentID=18842&fileID=53881&utm   Google Scholar

Ward, C., Bochner, S., Furnham, A. (2001). The Psychology of Culture Shock (wyd. 1). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203992258
Crossref   Google Scholar

Watters, E. (2010). Crazy like us: The globalization of the American psyche. Free Press.   Google Scholar

Zou, Y.-Z., Cui, J.-F., Han, B., Ma, A.-L., Li, M.-Y., Fan, H.-Z. (2008). Chinese psychiatrists views on global features of CCMD-III, ICD-10 and DSM-IV. Asian Journal of Psychiatry, 1(2), 56–59. https://doi.org/10.1016/j.ajp.2008.09.007
Crossref   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-12-22

Cited By /
Share

Baran, M. (2025). O potrzebie kompetencji kulturowych w psychologii i psychoterapii. Część II: od teorii do praktyki klinicznej. Przegląd Psychologiczny, 68(4), 131–145. https://doi.org/10.31648/przegldpsychologiczny.12179

Maria Baran 
Uniwersytet SWPS w Warszawie, Wydział Psychologii
https://orcid.org/0000-0003-3130-0244