Człowiek — odtwórca czy twórca wartości? Dostojewski, Bierdiajew, Bachtin
Katarzyna Krasucka
Uniwersytet w BiałymstokuAbstrakt
The Russian philosophy of the 19th and 20th centuries, which had grown out of Dostoyevsky’s output, yields some immensely interesting attempts to describe and resolve problems concerning relationship among God, values, and a man. So, it is necessary first to introduce philosophical thought of the author of The Brothers Karamazov with having regard to the Orthodox inspiration. Afterward, we propose to present the conception of Berdyaev (primarily problem of freedom), in order to analyze the base of The New Middle Ages author’s output. On the basis of Berdyaev’s view is the “liberation” reinterpretation of the relationship of a man to God and values. Bakhtin has become an invaluable investigator of Dostoyevsky’s output, and the author of the original philosophy of the act. Bakhtin’s reflection on Dostoyevsky’s poetics and a new look at ethics give us also some interesting anthropological settlements.
Słowa kluczowe:
the Russian philosophy freedom values creator existence GodBibliografia
Bachtin, M. (1997), W stronę filozofii czynu. Gdańsk.
Bierdiajew, M. (2002), Autobiografia filozoficzna. Kęty.
Bierdiajew, M. (1995), Filozofia wolności. Białystok.
Bierdiajew, M. (2001), Sens twórczości. Próba usprawiedliwienia człowieka. Kęty.
Dostojewski, F. (2010), Biesy. Kraków.
Dostojewski, F. (2011), Idiota. Kraków.
Evdokimov, P. (2012), Prawosławna wizja teologii moralnej. Bóg w życiu ludzi. Kraków.
Hryniewicz, W. (1989), Nadzieja Zbawienia dla wszystkich. Od eschatologii lęku do eschatologii nadziei. Warszawa.
Jewdokimow, D. (2009), Człowiek przemieniony. Fiodor M. Dostojewski wobec tradycji Kościoła Wschodniego. Poznań.
Łosski, W. (2007), Teologia mistyczna Kościoła wschodniego. Kraków.
Żyłko, B. (1997), Michał Bachtin i jego „filozofia moralna”. W: Bachtin, M. W stronę filozofii czynu. Gdańsk, 5–22.
Uniwersytet w Białymstoku