Mindfulness: jak oswoić lęk językowy studentów języków obcych i zachęcić ich do uważnego życia?
Marzena Blachowska-Szmigiel
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w PoznaniuAbstrakt
This article focuses on the possibilities of employing mindfulness in order to support a foreign language student in developing the competence to deal with language anxiety and to strengthen a sense of psychological well-being in the face of the contra-dictory challenges of modern times. First, the author describes the difficult situation of a contemporary student of foreign languages who functions in two axiologically contradictory realities: fluid modernity and crystallized university reality. Then the issue of language anxiety is discussed, and finally the author presents the concepts of the mindfulness program in foreign philology.
Słowa kluczowe:
mindfulness, mindful life, language anxiety, student of foreign languagesBibliografia
Bauman Zygmunt. 2000. Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Wydawnictwo Sic!. Google Scholar
Bauman Zygmunt. 2007. Płynne życie. Kraków: Wydawnictwo Literackie. Google Scholar
Bawej Izabela. 2017. Zjawisko lęku językowego w procesie nauki języka niemieckiego. „Neofilolog” nr 49 (2): 235-255.
Crossref
Google Scholar
Bielska Joanna. 2011. Bariery psychiczne w nauce języka obcego. W: Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Red. Komorowska H. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf: 332-351. Google Scholar
Blachowska-Szmigiel Marzena. 2020. L’anxiété nuisible chez les apprenants du FLE. Le cas des étudiants de la philologie romane en cycle de licence. „Glottodidactica” nr 47 (1): 7-21.
Crossref
Google Scholar
Brewer Stephen Scott. 2010. Un regard agentique sur l’anxiété langagière. In: Enseigner les langues-cultures à l’ère de la complexité: approches interdisciplinaires pour un monde en reliance. Eds. Aden J., Grimshaw T., Penz H., Lang P. Brussels: Peter Lang: 75-88. Google Scholar
Carr Nicholas. 2010. Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Google Scholar
Csikszentmihalyi Mihaly. 2005. Przepływ: psychologia optymalnego doświadczenia: jak poprawić jakość życia. Taszów: Wydawnictwo Moderator. Google Scholar
Damasio Antonio. 1999. Błąd Kartezjusza. Emocje, rozum i ludzki mózg. Poznań: Wydawnictwo Rebis. Google Scholar
Dębska Anna, Jacennik Barbara. 2016. Programy nauczania uważności dla dzieci i młodzieży – z perspektywy szkolnictwa polskiego. „Przegląd Badań Edukacyjnych. Educational Studies Review nr 23 (2): 195-210.
Crossref
Google Scholar
Dębski Maciej. 2016. Nałogowe korzystanie z telefonów komórkowych Szczegółowa charakterystyka zjawiska fonoholizmu w Polsce. Raport z badań. Gdynia: Fundacja dbam o mój z@sięg. Google Scholar
Gardner Robert C., MacIntyre Peter D. 1993. A student’s contribution to second language acquisition, part II : Affective variables. “Language Teaching” No 26: 1-11.
Crossref
Google Scholar
Goleman Daniel. 1997. Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina. Google Scholar
Hołas Paweł. 2015. Uważność a lęk. Terapie oparte na uważności w leczeniu zaburzeń lękowych. W: https://www.researchgate.net/publication/301558623 [Dostęp 11 XI 2020]. Google Scholar
Horwitz Elaine K., Horwitz Michael B., Cope Joann A. 1986. Foreign language classroom anxiety. “The Modern Language Journal” No 70 (2): 125-132.
Crossref
Google Scholar
Jebali Adel. 2018. Anxiété langagière, communication médiée par les technologies et élicitation des clitiques objets du français L2. “Alsic” 21, mis en ligne le 20 novembre 2017: 1-19. W: http://journals.openedition.org/alsic/3164 [Dostęp 28 XII 2020].
Crossref
Google Scholar
Kabat-Zinn Jon. 2003. Mindfulness-based stress reduction (MBSR). „Constructivism in the Human Sciences” nr 8 (2): 73-107. Google Scholar
Kabat-Zinn Jon. 2018. Życie piękna katastrofa. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. Google Scholar
Kalińska-Łuszczyńska Sylwia. 2015. L’acquisition d’une langue étrangère et l’anxiété langagière. „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio FF, Philologiae” nr 33: 35-47.
Crossref
Google Scholar
Kalińska-Łuszczyńska Sylwia. 2016. Les corrélats de l’anxiété langagière. „Romanica Cracoviensia” nr 16 (2): 75-96. Google Scholar
Kisiel-Dorohinicka Celina. 2017. Dorastanie w płynnym świecie. W poszukiwaniu źródeł lęków i bezsilności współczesnej młodzieży. W: Anatomia strachu. Strach, lęk i ich oblicza we współczesnej kulturze. Red. Bodzioch-Bryła B., Dorak-Wojakowska L. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum: 529-546. Google Scholar
Kluczyńska Urszula. 2010. „Globalny nastolatek” jako efekt globalnej kultury i stylu życia. „Przegląd Pedagogiczny” nr 1: 65-71. Google Scholar
Kwiatkowski Stefan T. 2016. Idea edukacji społeczno-emocjonalnej jako narzędzie optymalizujące efektywność procesu kształcenia uczniów i nauczycieli. „Studia z Teorii Wychowania” t. VII, nr 2 (15): 109-136. Google Scholar
Łuszczyńska Sylwia. 2017. Impact de l’anxiété sur l’apprenatissage des langues. „Studia Neofilologiczne” nr 13: 129-146.
Crossref
Google Scholar
Łuszczyńska Sylwia. 2019. La fausse simplicité de la prise de parole en classe de langue étrangère. „Glottodidactica” nr 46 (1): 55-71.
Crossref
Google Scholar
MacIntyre Peter D., 1995. How does anxiety affect second language learning? A reply to Sparks and Ganschow. “The Modern Language Journal” No 79 (1): 90-99.
Crossref
Google Scholar
MacIntyre Peter D., Gardner Robert C. 1991. Methods and results in the study of anxiety in language learning: A review of the literature. “Language Learning” No 41: 85-117.
Crossref
Google Scholar
Matczak Anna., Knopp Katarzyna A. 2013. Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Osieck: Wydawnictwo Stowarzyszenia Filomatów Liberi Libri. Google Scholar
Mayer John D., Salovey Peter. 1999. Czym jest inteligencja emocjonalna? W: Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Red. Salovey P., Sluyter D. J. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis: 21-70. Google Scholar
Melosik Zbyszko. 2003. Edukacja, młodzież i kultura współczesna: kilka uwag o teorii i praktyce pedagogicznej. „Chowanna” nr 1: 19-37. Google Scholar
Melosik Zbyszko. 2016. Pedagogika i tożsamość młodzieży w kulturze kontroli i rozproszenia. W: Tożsamość w warunkach zmiany społecznej. Red. Melosik Z., Szymański M.J. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej: 27-47. Google Scholar
Morbitzer Janusz. 2014. Nowa kultura uczenia się – ku lepszej edukacji w cyfrowym świecie. W: Edukacja jutra od tradycji do nowoczesności. Aksjologia w edukacji jutra. Red. Kamińska A., Denek K., Oleśniewicz P. Sosnowiec: Wydawnictwo: Wyższa Szkoła Humanitas: 137-148. Google Scholar
Nhat Hanh Thich, Weare Kathrine. 2018. Szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat. Praktyka uważności dla nauczycieli i uczniów. Warszawa: Wydawnictwo Mamania. Google Scholar
Niśkiewicz Zuzanna. 2016. Dobrostan psychiczny i jego rola w życiu człowieka. „Studia. Krytyczne” nr 3: 139-151.
Crossref
Google Scholar
Pawlak Mirosław. 2019. Czym są różnice indywidualne w nauce języka obcego i jak sobie z nimi radzić? „Języki Obce w Szkole” nr 2: 5-12. Google Scholar
Piechurka-Kuciel Ewa. 2011. Trudności w rozwijaniu sprawności interakcyjnych – rola lęku językowego. W: Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Red. Komorowska H. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf: 239-257. Google Scholar
Pluskota-Lewandowska Anna. 2011. Pozytywnie w edukacji. „Kultura i Edukacja” nr 3 (82): 147-169. Google Scholar
Radoń Stanisław. 2014. Walidacja Skali Świadomej Obecności. „Studia Psychologica” nr 14 (1): 51-70. Google Scholar
Radoń Stanisław. 2017. Fryburski inwentarz uważności fiu-14 (polska adaptacja i walidacja Freiburg mindfulness inventory). „Studia Psychologica” nr 17 (1): 85-100.
Crossref
Google Scholar
Scovel Thomas. 1978. The effect of affect: A review of the anxiety literature. “Language Learning” No 28: 129-142.
Crossref
Google Scholar
Seligman Martin E. P. 1993. Optymizmu można się nauczyć. Poznań: Media Rodzina Google Scholar
Williams Kenneth. 1991. Anxiety and formal second/foreign language learning. “RELC Journal: A Journal of Language Teaching and Research in Southeast Asia” No 22 (2): 19-28.
Crossref
Google Scholar
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu