Jak pisać współczesne baśni. Przykład Doroty Masłowskiej "Jak zostałam wiedźmą"
Joanna Chłosta-Zielonka
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieAbstrakt
The aim of this article is to answer the question as to how to make a child reader interested in and focusing attention on reading. According to Jerzy Cieślikowski and many other researchers, children’s literature has its own rules, poetics of genres, and specific communications circuit: publishing houses, the market, the press, and criticism. Dorota Masłowska employed the form of a literary fairy tale to reach out to a young audience. Using
the conventions of this genre, she described one of the most painful problems of modern times – excessive consumerism, in which modern man completely loses himself.
Słowa kluczowe:
children’s literature, literary fairy tale, consumerism, Dorota MasłowskaBibliografia
Źródła Google Scholar
Masłowska Dorota. 2014. Jak zostałam wiedźmą. Kraków: Wydawnictwo Literackie. Google Scholar
Opracowania Google Scholar
Adamczykowa Zofia. 2001. Literatura dla dzieci. Funkcje kategorie gatunki. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej. Google Scholar
Albińska Karolina. 2009. „Tylko to, co najlepsze, jest dość dobre dla dzieci”, czyli o dylematach tłumacza literatury dziecięcej. „Przekładaniec” nr 22-23. Google Scholar
Baluch Alicja. 1987. Dziecko i świat przedstawiony, czyli tajemnice dziecięcej lektury. Warszawa: Nasza Księgarnia. Google Scholar
Baluch Alicja. 1993. Archetypy literatury dziecięcej. Wrocław: Wacław Bagiński i Synowie. Bettelheim Bruno. 1985. Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. T. I. Przeł. Danek D. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. Google Scholar
Cieśla-Szymańska Dominika. 2007. „Wymowność słów traci swój sens”, czyli raz jeszcze o języku „Wojny polsko-ruskiej pod flagą biało-czerwoną” Doroty Masłowskiej. „Pogranicza” nr 2. Google Scholar
Cieślikowski Jerzy. 1975. Literatura i podkultura dziecięca. Wrocław – Warszawa– Kraków – Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Google Scholar
Cieślikowski Jerzy. 1985. Literatura osobna. Wyb. Waksmund R. Warszawa: Nasza Księgarnia. Google Scholar
Czubała Henryk. 2012. Zakazane dzielnice. O twórczości Doroty Masłowskiej. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” nr XII. Google Scholar
Dąbrowska Dorota. 2015. O odradzaniu się potrzeby zakorzenienia – „Między nami dobrze jest” Doroty Masłowskiej. „Załącznik Kulturoznawczy” nr 2.
Crossref
Google Scholar
Leszczyński Grzegorz. 2003. Literatura i książka dziecięca. Słowo – obiegi – konteksty. Warszawa: Wydawnictwo CEBID. Google Scholar
Ługowska Jolanta. 2006. W Fantazjanie i gdzie indziej: szkice o baśni literackiej. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze. Google Scholar
Masłowska czyta dzieciom. Z Dorotą Masłowską rozmawia Justyna Sobolewska. 2014. „Polityka” z 13 maja. W: https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1579775,1,maslowska-czyta-dzieciom.read [Dostęp 17 I 2021]. Google Scholar
Mucha Danuta. 2005. Danuta Wawiłow. Życie i twórczość. Próba monografii. Kielce: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie Filii Akademii Świętokrzyskiej. Google Scholar
Orzechowska Joanna. 2017. Innowacje w akomodacji syntaktycznej w „Wojnie polsko-ruskiej pod flagą biało-czerwoną” Doroty Masłowskiej i ich tłumaczenie na język rosyjski. „Prace Językoznawcze” nr XIX/4: 107-120. Google Scholar
Orzechowska Joanna. 2017a. Innowacje w kolokacjach w „Wojnie polsko-ruskiej pod flagą biało-czerwoną” Doroty Masłowskiej i ich tłumaczenie na język rosyjski. „Acta Polono-Ruthenica” nr XXII/2: 144-151.
Crossref
Google Scholar
Pawlicka Urszula. 2013. Pijane syreny i niespełniona utopia. „Kochanie, zabiłam nasze koty” Doroty Masłowskiej wobec postmodernizmu. „Prace Literaturoznawcze” nr 1: 179-191. Google Scholar
Propp Władimir. 2011. Morfologia bajki magicznej. Przeł. Rojek P. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”. Google Scholar
Simonides Dorota. 1976. Współczesny folklor słowny dzieci i nastolatków. Wrocław: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Google Scholar
Syreni śpiew. Z Dorotą Masłowską rozmawia Zuzanna Ziomecka. „Przekrój” nr 42 (3509) z 15 października 2012 r. Google Scholar
Szymborska Karolina. 2013. W laboratorium „children studies”. Dziecko i dzieciństwo w nowoczesnym dyskursie. W: Nowe opisanie świata. Literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływań. Red. Niesporek-Szamburska B., Wójcik-Dudek M. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Google Scholar
Szymborska oczami Rusinka: Wydawała się żeńską wersją Piotrusia Pana. Z Michałem Rusinkiem rozmawia Anna Sobańda. 2016. dziennik.pl z 25 lutego. W: https://kultura.dziennik.pl/ksiazki/artykuly/513918,michal-rusinek-wislawa-szymborska-ksiazka-nic-zwyczajnego.html [Dostęp 17 I 2021]. Google Scholar
Wójtowicząc Agnieszka. 2016. Świat w języku. O prozie Doroty Masłowskiej. W: Skład osobowy: szkice o prozaikach współczesnych. Cz. 2. Red. Nęcka A., Nowacki D., Pasterska J. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Google Scholar
Wróblewska Violetta. 2003. Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX wieku. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Google Scholar
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Inne teksty tego samego autora
- Joanna Chłosta-Zielonka, Postpamięć czy pamięć indywidualna? Doświadczenie Zagłady zobrazowane w reportażu Agaty Tuszyńskiej pt. "Bagaż osobisty po marcu" , Acta Neophilologica: Tom 2 Nr XXII (2020): Acta Neophilologica