Ponad czasem - w duszy człowieka
Majakowski na współczesnej polskiej scenie
Jadwiga Gracla
Uniwrsytet WarszawskiAbstrakt
This article presents one of the newest Polish issue: Bedbug by Mayakovsky. Author draws attention to the universal values of art: the longing for happiness and closeness. Polish spectacle moves the action the second part of the drama to contemporary, and only partially retains universal values. It has for a strong political overtones.
Bibliografia
Bablet D., Współczesna reżyseria 1887–1914, przeł. E. Misiołek i T. Misiołek-Zabża, PIW, Warszawa 1973.
Braun K., Wielka Reforma Teatru. Ludzie. Idee. Zdarzenia, Zakład Naukowy im. Ossolińskich, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1986.
Brauneck M., Die Welt als Bühne. Geschichte des europäischen Theaters, t. 1–5, Stuttgart – Weimar 1993–2005.
Brauneck M., Theater in 20 Jahrhundert, Hamburg 2009. Brochow J., Das Theater Meyerholds und die biomechanik, Berlin 1997.
Ekspresjonizm w teatrze europejskim, przeł. A. Choińska, K. Choiński, E. Radziwiłłowiczowa, Zakład Naukowy im. Ossolińskich, Warszawa 1983.
Gracla J., Dramat wobec sceny, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013.
Majakowski W., Pluskwa, przeł. S. Pollak, PIW, Warszawa 1985.
Mity teatru XX wieku. Od Stanisławskiego do Kantora, red. M. Sugiery, K. Pleśniarowicz, Wyd. UJ, Kraków 1995.
Nicoll A., Dzieje dramatu, przeł. H. Krzeczkowski, W. Niepokólczycki, J. Nowacki, Warszawa 1983.
Pleśniarowicz K., Przestrzenie deziluzji, Universitas, Kraków 1996.
Ratajczakowa D., Teatralność i sceniczność, [w:] Miejsca wspólne. Szkice o komunikacji literackiej i artystycznej, red. E. Balcerzan i S. Wysłouch, PIW, Warszawa 1985, s. 59–69.
Sinko G., Opis przedstawienia teatralnego. Problem semiotyczny, Zakład Naukowy im. Ossolińskich, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1982.
Spieckermann T., The world lacks and needs a Belief. Untersuchungen zur metaphysischen Ästhetik der Theaterprojekte Edward Gordon Craigs von 1905 bis 1918, Trier 1998.
Styan J.L., Współczesny dramat w teorii i scenicznej praktyce, przeł. M. Sugiera, Zakład Naukowy im. Ossolińskich, Wrocław – Warszawa – Kraków 1995.
Braun K., Wielka Reforma Teatru. Ludzie. Idee. Zdarzenia, Zakład Naukowy im. Ossolińskich, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1986.
Brauneck M., Die Welt als Bühne. Geschichte des europäischen Theaters, t. 1–5, Stuttgart – Weimar 1993–2005.
Brauneck M., Theater in 20 Jahrhundert, Hamburg 2009. Brochow J., Das Theater Meyerholds und die biomechanik, Berlin 1997.
Ekspresjonizm w teatrze europejskim, przeł. A. Choińska, K. Choiński, E. Radziwiłłowiczowa, Zakład Naukowy im. Ossolińskich, Warszawa 1983.
Gracla J., Dramat wobec sceny, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013.
Majakowski W., Pluskwa, przeł. S. Pollak, PIW, Warszawa 1985.
Mity teatru XX wieku. Od Stanisławskiego do Kantora, red. M. Sugiery, K. Pleśniarowicz, Wyd. UJ, Kraków 1995.
Nicoll A., Dzieje dramatu, przeł. H. Krzeczkowski, W. Niepokólczycki, J. Nowacki, Warszawa 1983.
Pleśniarowicz K., Przestrzenie deziluzji, Universitas, Kraków 1996.
Ratajczakowa D., Teatralność i sceniczność, [w:] Miejsca wspólne. Szkice o komunikacji literackiej i artystycznej, red. E. Balcerzan i S. Wysłouch, PIW, Warszawa 1985, s. 59–69.
Sinko G., Opis przedstawienia teatralnego. Problem semiotyczny, Zakład Naukowy im. Ossolińskich, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1982.
Spieckermann T., The world lacks and needs a Belief. Untersuchungen zur metaphysischen Ästhetik der Theaterprojekte Edward Gordon Craigs von 1905 bis 1918, Trier 1998.
Styan J.L., Współczesny dramat w teorii i scenicznej praktyce, przeł. M. Sugiera, Zakład Naukowy im. Ossolińskich, Wrocław – Warszawa – Kraków 1995.
Gracla, J. (2018). Ponad czasem - w duszy człowieka: Majakowski na współczesnej polskiej scenie. Acta Polono-Ruthenica, 1(XXII), 23–30. https://doi.org/10.31648/apr.1215
Jadwiga Gracla
Uniwrsytet Warszawski
Uniwrsytet Warszawski