Opublikowane: 2025-12-15

Objawienia senne jako element komunikacji sanktuariów maryjnych w XVII w.

Julia Pomian
Echa Przeszłości
Dział: ARTYKUŁY I ROZPRAWY
https://doi.org/10.31648/ep.12150

Abstrakt

W wiekach XVII i XVIII nastąpił intensywny rozwój kultu Matki Boskiej, związany z zaanga­żowaniem duchowieństwa w promowanie cudownych wizerunków. Na rozwój sanktuariów miały wpływ takie czynniki jak zmienności sytuacji politycznej oraz klęski żywiołowe i epidemie chorób zakaźnych. Kult Bogurodzicy stał się jednym z kluczowych zjawisk w staropolskim społeczeństwie, łącząc pobożność religijną z ekonomicznym rozwojem sanktuariów. Tworzenie relacji dotyczących interwencji Matki Bożej stanowiło jedno z ważniejszych zadań prowadzących do przeprowadzenia procesów koronacyjnych wizerunków a także publikowania drukowanych edycji ksiąg cudów, wykorzystywanych do propagowa­nia kultu. Celem artykułu jest przedstawienie wybranych objawień sennych spisanych w sanktuariach w Chełmie, Leżajsku, Janowie Lubelskim i w Wilnie oraz zarysowanie problemu badawczego, jakim jest tworzenie i realizowanie strategii komunikacyjnej miejsc kultu Matki Bożej, nakierowanej na popularyzacje kultu maryjnego oraz wzmacnianie postaw religijnych.

Słowa kluczowe:

religijność, epoka staropolska, katolicyzm, kult, Matka Boża, objawienia

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Pomian, J. (2025). Objawienia senne jako element komunikacji sanktuariów maryjnych w XVII w. Echa Przeszłości, (XXVI/2), 85–96. https://doi.org/10.31648/ep.12150

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.