Badania nad wpływem środowiska na rozwój psychiczny człowieka były zawsze łączone z problematyką wpływu dziedziczności na ontogenezę ludzkiej psychiki.
Sformułowanie problemu ulegało kolejnym zmianom:
- który z tych dwóch czynników, dziedziczność czy środowisko jest decydującym czynnikiem rozwoju człowieka?
- jaki jest relatywny udział tych czynników w duchowym rozwoju człowieka?
- w jaki sposób przejawia się wpływ dziedziczności w konkretnych warunkach rozwoju osobniczego?
Teoretycznym podejściem dla przedłożonej problematyki stawały się teorie:
- o jednym decydującym czynniku – znaczeniu dziedziczności lub środowiska i wychowywania;
- dwóch czynników;
- interakcyjne.
Badania w dziedzinie psychologii coraz częściej zmierzają do szczegółowego ustalenia wpływu różnych części środowiska zewnętrznego na poszczególne, konkretne właściwości osobnicze. W tym też kierunku podążają badania wpływu środowiska dwujęzycznego na rozwój dziecka.
Istnieją rozbieżne poglądy na wczesny bilingwizm dzieci w wieku przedszkolnym. Jedni badacze wskazują na możliwe negatywne następstwa, inni zaś sądzą, że wczesny bilingwizm (dwujęzyczność) nie musi mieć żadnych negatywnych następstw. We współczesnej naukowej psychologii przeważają tendencje do zastosowania wielostronnego i interdyscyplinarnego podejścia.
Télécharger des fichiers
Règles de citation
##plugins.themes.libcom.share##
Licence
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d’Utilisation Commerciale 4.0 International.