Pandemia COVID-19 – bariera czy ścieżka rozwoju nowej formy nauczania?

Sandra Omieczyńska

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-9832-602X

Monika Przybyłowska

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0003-2634-5309


Abstract

Education in the 21st century has reached a very high level. There has been a significant development of computerization, medical sciences, pharmaceuticals, technical sciences and other areas important from the point of view of social life. Unfortunately, over time, education has been subjected to an unpredictable and difficult test. Namely, education had to deal with the covid-19 pandemic that destabilized the entire country, including the school system. Due to the need to protect one of the most important human values, which is health, the legislator limited the functioning of many institutions and enterprises. The restrictions also applied to the functioning of universities. Thus, the stationary education system has changed to an electronic form. This form was a huge novelty for both research and teaching staff and students. It required adapting to changes, providing well-functioning equipment, as well as training in the use of IT programs. After two years of the remote form, it can be clearly stated that it brings both many benefits and many advantages. The beneficial effect is seen in better organization of work, economic savings, time savings and the possibility of taking up a job. Nevertheless, the indicated advantages will not outweigh the disadvantages of remote teaching. Among the shortcomings, the inability to control the actual presence and involvement of the student, a decrease in the credibility of teaching results, passive attitude of students, disturbance of the teaching system, disappearance of interpersonal contacts, disappearance of tradition, as well as numerous health problems are clearly visible. It is worth noting that hybrid learning is a tool with great potential, which could translate very positive into the functioning of universities and could be the golden mean between stationary science and distance learning. Nevertheless, there is too much room for improvement to be considered an attractive form of teaching.


Keywords:

pandemia, COVID-19, szkolnictwo, edukacja, nowa forma dydaktyczna, nauka zdalna, nauka hybrydowa


Literatura   Google Scholar

Ambroziak A.M., Kontaktologia w dobie koronawirusa, „Medical Education” 2020, vol. 7, nr 2(26).   Google Scholar

Bańbura A., Opoczyńska-Morasiewicz M., Stygmatyzacja osób chorujących psychicznie i jak jej przeciwdziałać – analiza wypowiedzi osób starszych, „Psychiatria Polska” 2020, nr 54(4).   Google Scholar

Baranowska I., Praca zdalna na izolacji – zmiana od 5 grudnia, 2020, Lex.   Google Scholar

Czarkowski J., Malinowski M., Strzelec M., Tanaś M. (red.), Zdalne kształcenie akademickie dorosłych w czasie pandemii, Warszawa 2020.   Google Scholar

Dokowicz M., [w:] J. Woźnicki (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, Warszawa 2019.   Google Scholar

Hermanowicz A., Molga A., Sito P., E-learning – zalety i wady z punktu widzenia studenta, „Dydaktyka Informatyki” 2018, nr 13.   Google Scholar

Ilustrowana encyklopedia powszechna, A–Z, Kraków 2010.   Google Scholar

Jaszczurowska E., Laszczak M., Szkolnictwo – cicha ofiara epidemii, „Polonia Journal” 2020, nr 12.   Google Scholar

Nowakowska E., Michalak S., COVID-19 – choroba wywołana zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 globalnym zagrożeniem dla zdrowia publicznego, „Polskie Stowarzyszenie Mikrobiologów” 2020, nr 59(3).   Google Scholar

Podbrożna S., Postawy społeczne wobec chorych psychicznie, „Puls Uczelni” 2021, nr 6(4).   Google Scholar

Prost M.E., Koronawirus, a narząd wzroku. Możliwości zakażenia, objawy kliniczne i profilaktyka w gabinecie okulistycznym, „Medical Education” 2020, vol. 7, nr 1(25).   Google Scholar

Sideris E., Człowiek w sytuacji zagrożenia COVID-19, „Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka” 2021, nr 2(XLIII).   Google Scholar

Wojtczuk A., Pandemia koronawirusa – zmiana w świecie zagrożenia dla zdrowia psychicznego i szanse rozwojowe, „Student Niepełnosprawny” 2020, nr 20(13).   Google Scholar

Akty prawne   Google Scholar

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (t.j. Dz.U. z 1997 r., Nr 78, poz. 483).   Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1861; z 2021 r., poz. 661).   Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego zmieniające rozporządzenie w sprawie studiów z dnia 29 września 2020 r. (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1679).   Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 lutego 2021 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania niektórych podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 363).   Google Scholar

Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską (t.j. Dz.U. UE C 321E z 2006 r.).   Google Scholar

Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (t.j. Dz.U. z 1994 r., Nr 111, poz. 535; z 2020 r., poz. 685).   Google Scholar

Ustawa z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (t.j. Dz.U. z 2008 r., Nr 234, poz. 1570; z 2021 r., poz. 2069, 2120; z 2022 r., poz. 64, 655).   Google Scholar

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1668; z 2022 r., poz. 574).   Google Scholar

Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 2095 z późn. zm.).   Google Scholar

Zarządzenie nr 22/2020 Rektora Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie realizacji programów studiów, programów kształcenia doktorantów oraz programów studiów podyplomowych i innych form kształcenia z zastosowaniem metod i technik kształcenia na odległość w związku z przeciwdziałaniem skutkom rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 wśród członków społeczności Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.   Google Scholar

Zarządzenie nr 37/2020 Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 26 marca 2020 r. w sprawie zmian w funkcjonowaniu uczelni w warunkach stanu epidemii wywołanej koronawirusem SARS-CoV-2.   Google Scholar

Zarządzenie nr 5/R/21 Rektora Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 14 stycznia 2021 r. w sprawie zasad organizacji działalności dydaktycznej i naukowo-badawczej Uniwersytetu Gdańskiego w okresie zagrożenia wirusem SARS-CoV-2 w semestrze letnim roku akademickiego 2020/2021.   Google Scholar

Zarządzenie nr 154/2021/2022 Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu z dnia 8 grudnia 2021 r. w sprawie organizacji kształcenia w okresie od dnia 20 grudnia 2021 r. do 9 stycznia 2022 r.   Google Scholar

Źródła interentowe   Google Scholar

http://www.cejsh.icm.edu.pl/.   Google Scholar

http://www.publikacje.edu.pl/pdf/11875.pdf.   Google Scholar


Published
2022-09-28

Cited by

Omieczyńska, S. ., & Przybyłowska, M. (2022). Pandemia COVID-19 – bariera czy ścieżka rozwoju nowej formy nauczania? . Kortowski Przegląd Prawniczy, (3). https://doi.org/10.31648/kpp.8115

Sandra Omieczyńska 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-9832-602X
Monika Przybyłowska 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0003-2634-5309