Landscape audits - legal and practical aspects
Abstract
Landscape protection is becoming increasingly important in the spatial planning system. Landscape not only shapes the cultural and natural identity of an area, but also influences the quality of life of residents and the investment attractiveness of a region. To effectively protect this value, a landscape audit was introduced into the national legislation. Its purpose is to identify and assess all landscapes within the country, as well as to provide comprehensive knowledge of the landscape values of individual provinces. The implementation of landscape audits is aimed at meeting the provisions of the European Landscape Convention, the parties to which have pledged to take a series of measures to enhance landscape protection, taking into account its public perception.
The purpose of this article is to analyze the landscape audit both in terms of its legal regulation and the practical aspects of its drafting and application. Also considered is its role in the system of landscape protection and its actual significance and usefulness. An exploration of this issue leads to the conclusion that despite the right idea that lies behind this tool, the current legal regulations contain significant flaws that preclude its full potential from being realized.
Keywords:
landscape audit, landscape protection, spatial planning, European Landscape ConventionReferences
Literatura Google Scholar
Behnke M., Systemowe konotacje audytu krajobrazowego, „Metropolitan Przegląd Naukowy” 2016, vol. 6, nr 2. Google Scholar
Filipowicz T., Plucińska-Filipowicz A., Wierzbowski M. (red.), Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne. Komentarz, 2024, Lex. Google Scholar
Kamiński J., Audyt krajobrazowy a uchwała reklamowa, [w:] M. Kruś, S. Pawłowski, L. Staniszewska (red.), Uchwały reklamowe. Zagadnienia prawne i legislacyjne, Warszawa 2025. Google Scholar
Staniewska A., Potrzeba ochrony, zarządzania krajobrazem i racjonalnego kształtowania krajobrazu w odniesieniu do Europejskiej Konwencji Krajobrazowej i prezydenckiego projektu tzw. ustawy krajobrazowej, „Samorząd Terytorialny” 2014, nr 12. Google Scholar
Szlachetko J.H. (red.), Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne. Komentarz, 2024, Lex. Google Scholar
Szlachetko K., Konstrukcja prawna audytu krajobrazowego, „Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny” 2019, vol. 8, nr 1, DOI: 10.7172/2299-5749.IKAR.1.8.9. Google Scholar
Wieczorek A., Audyt krajobrazowy – czy jest potrzebny?, ,,Mazowsze – Studia Regionalne” 2022, nr 42, s. 83-93. Google Scholar
Akty prawne Google Scholar
Europejska konwencja krajobrazowa, sporządzona we Florencji dnia 20 października 2000 r. (Dz.U. z 2006 r., Nr 14, poz. 98). Google Scholar
Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Google Scholar
(t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1130). Google Scholar
Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1292). Google Scholar
Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1478 z późn. zm.). Google Scholar
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (Dz.U. z 2015 r., poz. 774). Google Scholar
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2019 r. w sprawie sporządzania audytów krajobrazowych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 537). Google Scholar
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 października 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sporządzania audytów krajobrazowych (Dz.U. z 2022 r., poz. 2308). Google Scholar