Reasons for the Popularity of Online Social Networking and Gossip Services

Sebastian Dawid Kotuła

Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

dr nauk humanistycznych w zakresie bibliologii i informatologii, adiunkt w Zakładzie Informatologii w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Wśród jego głównych zainteresowań naukowych znajdują się zagadnienia związane z cyfrową kulturą książki, w tym dotyczące nowych cyfrowych postaci książek, promocja i reklama książki w telewizji oraz tworzona w technice telewizyjnej, a także technologie open source. Autor ponad sześćdziesięciu publikacji, w tym monografii Komunikacja bibliologiczna wobec World Wide Web (Lublin 2013) i Wstęp do open source (Warszawa 2014) oraz współautor książki Aplikacje mobilne nie tylko w bibliotece (Warszawa 2017).




Abstract

With the advent of the Internet model known as Web 2.0, social media was born and, along with it, social networking and gossip services. Online social networking and gossip sites are steadily gaining in popularity, which results in the establishment of new ones, as well as continuing high rankings in their position (high number of visits). For many Internet users, they are the primary sources of information and, at the same time, they are also the most important social spaces for communication. The unceasing popularity of these kinds of sites has led to formulation of the question: where does this popularity come from? To answer this question, the works of psychologist Michael Tomasello were used. More specifically, the theory of cumulative cultural evolution and the main aspect of it, i.e. understanding relational categories. Eventually, it became possible to present the following conclusions. From social networking services, Internet users learn what is related to their life and growth, therefore they learn about friends, colleagues and relatives (relations to the subjects). From gossip services, Internet users learn about adventures and random events from the lives of famous people and celebrities. Learning about them, they carry out the experience of the everyday life of a star (the material and emotional sphere) on their own, thus they learn about specific objects (relations to the objects).


Keywords:

social networking service, gossip service, popularity, human cognition, ontogeny, relational categories


Adamczyk P., Sekrety Naszej Klasy, Gliwice 2008.
Godzic W., Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów, Warszawa 2007.
Herubiński G., Kreacja rzeczywistości przez tabloidy. Pułapka weneckiego lustra, w: Media w społeczeństwie informacyjnym, t. 2, red. E. Jaska, Warszawa 2011.
Kamińska M., Portal plotkarski jako współczesny model kolektywnej narracji moralistycznej (na przykładzie „żywotu” Britney Spears według portalu Pudelek.pl), w: Od liberatury do e-literatury, red. E. Wilk, M. Górska-Olesińska, Opole 2011.
Kotuła S.D., Web 2.0 – współczesny paradygmat Internetu, w: Oblicza Internetu. Architektura komunikacyjna Sieci, red. M. Sokołowski, Elbląg 2007.
Media w społeczeństwie informacyjnym, t. 2, red. E. Jaska, Warszawa 2011.
Mider D., Dylematy metodologiczne badań kultury politycznej w Internecie, „Przegląd Politologiczny” 2013, nr 2.
Oblicza Internetu. Architektura komunikacyjna Sieci, red. M. Sokołowski, Elbląg 2007.
Od liberatury do e-literatury, red. E. Wilk, M. Górska-Olesińska, Opole 2011.
Olczyk T., Teoria i praktyka celebrytyzacji politycznej. Celebryci polityczni w internetowych serwisach plotkarskich, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne” 2013, nr 1.
Szewczyk A., Popularność funkcji serwisów społecznościowych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica” 2011, nr 28.
Tomasello M., Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, tłum. J. Rączaszek, Warszawa 2002.

Źródła internetowe:

100 najpopularniejszych witryn w Polsce – liderem Onet.pl, [online] <http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/100-najpopularniejszych-witryn-w-polsce-liderem-onet-pl>, dostęp: 17.09.2011.
Alexa, [online] <http://www.alexa.com/siteinfo/nk.pl>, <http://www.alexa.com/siteinfo/pudelek.pl>, dostęp: 17.09.2011.
Alexa, [online] <http://www.alexa.com/topsites/countries/PL>, dostęp: 17.09.2011.
Badanie Megapanel PBI/Gemius realizowane przez Polskie Badania Internetu Sp. z o.o. i Gemius SA, [online] <http://panel.pbi.org.pl/wyniki.php>, dostęp: 17.09.2011.
Donosy i wycieki, [online] <https://www.pudelek.pl/donosy>, dostęp: 13.01.2018.
Eksperci: Plejada.pl i Plotek.pl to najlepsze serwisy plotkarskie, [online] <http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/eksperci-plejada-i-plotek-to-najlepsze-serwisy-plotkarskie#>, dostęp: 17.09.2011.
Google Zeitgeist, [online] <http://www.google.com/intl/en/press/zeitgeist2008/index.html#top>,dostęp: 17.09.2011.
Kozłowski P., Tabloid – symbol upadku kultury?, [online] <http://www.etnologia.pl/multi-kulti/teksty/tabloid-symbol-upadku-kultury-2.php>, dostęp: 5.10.2013.
Mazurkiewicz P., Zakupy grupowe na fali, [online] <http://www.ekonomia.rp.pl/artykul/727478.html>, dostęp: 5.10.2013.
Rychter M., Dziennikarskie pospolite ruszenie, „Wprost” 2008, nr 19, [online] <http://www.wprost.pl/ar/129038/Dziennikarskie-pospolite-ruszenie/>, dostęp: 17.09.2011.
Sędek J., Ranking serwisów plotkarskich, „Press” 2011, nr 11, [online] <http://www.press.pl/tresc/26633,plejada_pl_-pudelek_pl-i-kozaczek_pl_-to-najbardziej-uzyteczne-serwisy-plotkarskie>,dostęp: 10.05.2017.
Stunża G., Dzieci i media tradycyjne, [online] <http://www.edukatormedialny.pl/2010/12/dzieci-i-media-tradycyjne.html>, dostęp: 17.09.2011.
Top Websites Ranking, [online] <https://www.similarweb.com/top-websites>, dostęp: 14.01.2018.
Tyszkowska M., Wybrane problemy etyczne związane ze zjawiskiem Web 2.0, „E-Mentor” 2010, nr 2,[online] <http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/34/id/736>, dostęp: 17.09.2011.
Zdunek T., Nasza-Klasa Top 10. Konta z największą liczbą znajomych, „PcWorld”, [online] <http://www.pcworld.pl/news/337414_1/NaszaKlasa.Top.10.konta.z.najwieksza.liczba.znajomych.html>, dostęp: 17.09.2011.

Published
2019-02-04

Cited by

Kotuła, S. D. (2019). Reasons for the Popularity of Online Social Networking and Gossip Services. Media - Culture - Social Communication, 1(14), 109–121. https://doi.org/10.31648/mkks.2953

Sebastian Dawid Kotuła 
Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
<p>dr nauk humanistycznych w zakresie bibliologii i informatologii, adiunkt w Zakładzie Informatologii w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Wśród jego głównych zainteresowań naukowych znajdują się zagadnienia związane z cyfrową kulturą książki, w tym dotyczące nowych cyfrowych postaci książek, promocja i reklama książki w telewizji oraz tworzona w technice telewizyjnej, a także technologie open source. Autor ponad sześćdziesięciu publikacji, w tym monografii Komunikacja bibliologiczna wobec World Wide Web (Lublin 2013) i Wstęp do open source (Warszawa 2014) oraz współautor książki Aplikacje mobilne nie tylko w bibliotece (Warszawa 2017).</p>  Poland

dr nauk humanistycznych w zakresie bibliologii i informatologii, adiunkt w Zakładzie Informatologii w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Wśród jego głównych zainteresowań naukowych znajdują się zagadnienia związane z cyfrową kulturą książki, w tym dotyczące nowych cyfrowych postaci książek, promocja i reklama książki w telewizji oraz tworzona w technice telewizyjnej, a także technologie open source. Autor ponad sześćdziesięciu publikacji, w tym monografii Komunikacja bibliologiczna wobec World Wide Web (Lublin 2013) i Wstęp do open source (Warszawa 2014) oraz współautor książki Aplikacje mobilne nie tylko w bibliotece (Warszawa 2017).