Przyczyny popularności internetowych serwisów społecznościowych i plotkarskich

Sebastian Dawid Kotuła

Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

dr nauk humanistycznych w zakresie bibliologii i informatologii, adiunkt w Zakładzie Informatologii w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Wśród jego głównych zainteresowań naukowych znajdują się zagadnienia związane z cyfrową kulturą książki, w tym dotyczące nowych cyfrowych postaci książek, promocja i reklama książki w telewizji oraz tworzona w technice telewizyjnej, a także technologie open source. Autor ponad sześćdziesięciu publikacji, w tym monografii Komunikacja bibliologiczna wobec World Wide Web (Lublin 2013) i Wstęp do open source (Warszawa 2014) oraz współautor książki Aplikacje mobilne nie tylko w bibliotece (Warszawa 2017).




Abstrakt

Wraz z pojawieniem się modelu Internetu określanego jako Web 2.0 narodził się nowy społeczny fenomen – media społeczne, a w nich serwisy społecznościowe oraz specjalna grupa serwisów internetowych określanych jako plotkarskie. Serwisy społecznościowe oraz serwisy typu plotkarskiego stale zyskują na popularności, czego owocem jest między innymi powoływanie coraz to nowych witryn tego rodzaju, a także utrzymująca się wysoko w rankingach ich pozycja (duża liczba odwiedzin). Dla wielu użytkowników serwisy tego typu są podstawowym źródłem informacji oraz jednocześnie najważniejszą cyfrową przestrzenią społecznej komunikacji. Ich nieustająca atrakcyjność skłoniła do sformułowania pytania, skąd bierze się ich popularność. W celu udzielenia odpowiedzi wykorzystano ustalenia psychologa rozwojowego Michaela Tomasello dotyczące kumulatywnej ewolucji kulturowej, a ściślej ten jej aspekt, który został poświęcony zagadnieniu rozumienia kategorii relacyjnych. Ostatecznie możliwe stało się przedstawienie następujących wniosków: z serwisów typu społecznościowego internauci dowiadują się tego, co jest związane z ich życiem i dorastaniem (doświadczenie najbliższych osób), dowiadują się zatem o innych podmiotach (relacje względem podmiotów). W przypadku serwisów typu plotkarskiego internauci dowiadują się o perypetiach i zdarzeniach losowych z życia osób medialnych. Dowiadując się o nich, przenoszą doświadczenie codziennego życia gwiazdy (sfera materialna, sfera emocjonalna) na własne, tym samym dowiadują się o określonych przedmiotach (relacje względem przedmiotów), a pośrednio również o danej osobie.


Słowa kluczowe:

serwis społecznościowy, serwis plotkarski, popularność, ludzkie poznanie, ontogeneza, kategorie relacyjne


Adamczyk P., Sekrety Naszej Klasy, Gliwice 2008.
Godzic W., Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów, Warszawa 2007.
Herubiński G., Kreacja rzeczywistości przez tabloidy. Pułapka weneckiego lustra, w: Media w społeczeństwie informacyjnym, t. 2, red. E. Jaska, Warszawa 2011.
Kamińska M., Portal plotkarski jako współczesny model kolektywnej narracji moralistycznej (na przykładzie „żywotu” Britney Spears według portalu Pudelek.pl), w: Od liberatury do e-literatury, red. E. Wilk, M. Górska-Olesińska, Opole 2011.
Kotuła S.D., Web 2.0 – współczesny paradygmat Internetu, w: Oblicza Internetu. Architektura komunikacyjna Sieci, red. M. Sokołowski, Elbląg 2007.
Media w społeczeństwie informacyjnym, t. 2, red. E. Jaska, Warszawa 2011.
Mider D., Dylematy metodologiczne badań kultury politycznej w Internecie, „Przegląd Politologiczny” 2013, nr 2.
Oblicza Internetu. Architektura komunikacyjna Sieci, red. M. Sokołowski, Elbląg 2007.
Od liberatury do e-literatury, red. E. Wilk, M. Górska-Olesińska, Opole 2011.
Olczyk T., Teoria i praktyka celebrytyzacji politycznej. Celebryci polityczni w internetowych serwisach plotkarskich, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne” 2013, nr 1.
Szewczyk A., Popularność funkcji serwisów społecznościowych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica” 2011, nr 28.
Tomasello M., Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, tłum. J. Rączaszek, Warszawa 2002.

Źródła internetowe:

100 najpopularniejszych witryn w Polsce – liderem Onet.pl, [online] <http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/100-najpopularniejszych-witryn-w-polsce-liderem-onet-pl>, dostęp: 17.09.2011.
Alexa, [online] <http://www.alexa.com/siteinfo/nk.pl>, <http://www.alexa.com/siteinfo/pudelek.pl>, dostęp: 17.09.2011.
Alexa, [online] <http://www.alexa.com/topsites/countries/PL>, dostęp: 17.09.2011.
Badanie Megapanel PBI/Gemius realizowane przez Polskie Badania Internetu Sp. z o.o. i Gemius SA, [online] <http://panel.pbi.org.pl/wyniki.php>, dostęp: 17.09.2011.
Donosy i wycieki, [online] <https://www.pudelek.pl/donosy>, dostęp: 13.01.2018.
Eksperci: Plejada.pl i Plotek.pl to najlepsze serwisy plotkarskie, [online] <http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/eksperci-plejada-i-plotek-to-najlepsze-serwisy-plotkarskie#>, dostęp: 17.09.2011.
Google Zeitgeist, [online] <http://www.google.com/intl/en/press/zeitgeist2008/index.html#top>,dostęp: 17.09.2011.
Kozłowski P., Tabloid – symbol upadku kultury?, [online] <http://www.etnologia.pl/multi-kulti/teksty/tabloid-symbol-upadku-kultury-2.php>, dostęp: 5.10.2013.
Mazurkiewicz P., Zakupy grupowe na fali, [online] <http://www.ekonomia.rp.pl/artykul/727478.html>, dostęp: 5.10.2013.
Rychter M., Dziennikarskie pospolite ruszenie, „Wprost” 2008, nr 19, [online] <http://www.wprost.pl/ar/129038/Dziennikarskie-pospolite-ruszenie/>, dostęp: 17.09.2011.
Sędek J., Ranking serwisów plotkarskich, „Press” 2011, nr 11, [online] <http://www.press.pl/tresc/26633,plejada_pl_-pudelek_pl-i-kozaczek_pl_-to-najbardziej-uzyteczne-serwisy-plotkarskie>,dostęp: 10.05.2017.
Stunża G., Dzieci i media tradycyjne, [online] <http://www.edukatormedialny.pl/2010/12/dzieci-i-media-tradycyjne.html>, dostęp: 17.09.2011.
Top Websites Ranking, [online] <https://www.similarweb.com/top-websites>, dostęp: 14.01.2018.
Tyszkowska M., Wybrane problemy etyczne związane ze zjawiskiem Web 2.0, „E-Mentor” 2010, nr 2,[online] <http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/34/id/736>, dostęp: 17.09.2011.
Zdunek T., Nasza-Klasa Top 10. Konta z największą liczbą znajomych, „PcWorld”, [online] <http://www.pcworld.pl/news/337414_1/NaszaKlasa.Top.10.konta.z.najwieksza.liczba.znajomych.html>, dostęp: 17.09.2011.
Pobierz


Opublikowane
2019-02-04

Cited By /
Share

Kotuła, S. D. (2019). Przyczyny popularności internetowych serwisów społecznościowych i plotkarskich. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 1(14), 109–121. https://doi.org/10.31648/mkks.2953

Sebastian Dawid Kotuła 
Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
<p>dr nauk humanistycznych w zakresie bibliologii i informatologii, adiunkt w Zakładzie Informatologii w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Wśród jego głównych zainteresowań naukowych znajdują się zagadnienia związane z cyfrową kulturą książki, w tym dotyczące nowych cyfrowych postaci książek, promocja i reklama książki w telewizji oraz tworzona w technice telewizyjnej, a także technologie open source. Autor ponad sześćdziesięciu publikacji, w tym monografii Komunikacja bibliologiczna wobec World Wide Web (Lublin 2013) i Wstęp do open source (Warszawa 2014) oraz współautor książki Aplikacje mobilne nie tylko w bibliotece (Warszawa 2017).</p>  Polska

dr nauk humanistycznych w zakresie bibliologii i informatologii, adiunkt w Zakładzie Informatologii w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Wśród jego głównych zainteresowań naukowych znajdują się zagadnienia związane z cyfrową kulturą książki, w tym dotyczące nowych cyfrowych postaci książek, promocja i reklama książki w telewizji oraz tworzona w technice telewizyjnej, a także technologie open source. Autor ponad sześćdziesięciu publikacji, w tym monografii Komunikacja bibliologiczna wobec World Wide Web (Lublin 2013) i Wstęp do open source (Warszawa 2014) oraz współautor książki Aplikacje mobilne nie tylko w bibliotece (Warszawa 2017).