Opublikowane: 2019-02-041

Przyczyny popularności internetowych serwisów społecznościowych i plotkarskich

Sebastian Dawid Kotuła
Media - Kultura - Komunikacja Społeczna
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.31648/mkks.2953

Abstrakt

Wraz z pojawieniem się modelu Internetu określanego jako Web 2.0 narodził się nowy społeczny fenomen – media społeczne, a w nich serwisy społecznościowe oraz specjalna grupa serwisów internetowych określanych jako plotkarskie. Serwisy społecznościowe oraz serwisy typu plotkarskiego stale zyskują na popularności, czego owocem jest między innymi powoływanie coraz to nowych witryn tego rodzaju, a także utrzymująca się wysoko w rankingach ich pozycja (duża liczba odwiedzin). Dla wielu użytkowników serwisy tego typu są podstawowym źródłem informacji oraz jednocześnie najważniejszą cyfrową przestrzenią społecznej komunikacji. Ich nieustająca atrakcyjność skłoniła do sformułowania pytania, skąd bierze się ich popularność. W celu udzielenia odpowiedzi wykorzystano ustalenia psychologa rozwojowego Michaela Tomasello dotyczące kumulatywnej ewolucji kulturowej, a ściślej ten jej aspekt, który został poświęcony zagadnieniu rozumienia kategorii relacyjnych. Ostatecznie możliwe stało się przedstawienie następujących wniosków: z serwisów typu społecznościowego internauci dowiadują się tego, co jest związane z ich życiem i dorastaniem (doświadczenie najbliższych osób), dowiadują się zatem o innych podmiotach (relacje względem podmiotów). W przypadku serwisów typu plotkarskiego internauci dowiadują się o perypetiach i zdarzeniach losowych z życia osób medialnych. Dowiadując się o nich, przenoszą doświadczenie codziennego życia gwiazdy (sfera materialna, sfera emocjonalna) na własne, tym samym dowiadują się o określonych przedmiotach (relacje względem przedmiotów), a pośrednio również o danej osobie.

Słowa kluczowe:

serwis społecznościowy, serwis plotkarski, popularność, ludzkie poznanie, ontogeneza, kategorie relacyjne

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kotuła, S. D. (2019). Przyczyny popularności internetowych serwisów społecznościowych i plotkarskich. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 1(14), 109–121. https://doi.org/10.31648/mkks.2953

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.