Video Blog: The Causes of Popularity (the Position of Author and Viewer)

Urszula Sawicka

Wydział Filologiczny Uniwersytet Opolski

mgr, doktorantka na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Opolskiego, dyscyplina kulturoznawstwo. Absolwentka studiów na kierunku kulturoznawstwo (UO). W pracy naukowej koncentruje się głównie na temacie cielesności, wizerunku człowieka, antropologii mediów oraz gatunkach baśni i animacji. Autorka artykułów: Proces niwelacji lęku u dzieci (MONSTER HIGH) („Guliwer” 2015, nr 4), Świat jak z kreskówki – kuriozum animowanych postaci (w: Świat kuriozów – od zdziwienia do fascynacji, red. K. Łeńska-Bąk, Opole 2016), Głupota w bajkach i kreskówkach (w: Głupota wszechobecną jest. O uniwersalności pewnej ludzkiej przywary, red. K. Łeńska-Bąk, Opole 2017).




Abstract

The article first defines the term video blog. The author explains why people publish their own recording on the Internet and tries to explain the phenomenon of video blogs. To better illustrate the subject, the author presents several currently popular YouTubers and analyses their activities on the Internet. Many of them have also achieved fame in real life. The author focuses on factors which may help people achieve fame on the Internet and shows how the YouTubers seek popularity outside the Internet. The article also assesses the receipt of video blogs. The purpose of this is to determine the reasons why people watch video blogs.


Keywords:

video blog, YouTuber, Internet, fame, vlog, vlogger


Materiały źródłowe

Cameron Dallas Periscope Interview with Calvin Klein, [online] <https://www.youtube.com/watch?v=Ofxjx-1cDJM&t=230s>, dostęp: 5.01.2017.
Chaudhry L., Mirror, Mirror on the Web, [online] <https://www.thenation.com/article/mirror-mirror-web/>, dostęp: 27.12.2016
Hollywood’s Next Big Thing: Cameron Dallas Steps Up from Web Celeb to Netflix Star, [online]<http://www.hollywoodreporter.com/news/hollywoods-next-big-thing-cameron-dallas-steps-upweb-celeb-netflix-star-958133>, dostęp: 10.01.2017.
Interview with Cameron Dallas at Social Media Superstars with Savannah Russell#StartTag,[online] <https://www.youtube.com/watch?v=mkUo73B-L9Y>, dostęp: 27.12.2016.
Jake Mitchell, [zakładka: Informacje], [online] <https://www.youtube.com/user/JTGoesLive/about?disable_polymer=1>, dostęp: 22.12.2017.
Kostka K., YouTube w liczbach, [online] <http://losvideos.pl/youtube-w-liczbach/>, dostęp: 14.01.2017.
Reading Hate Comments + 1 Million Subscribers, [online] <https://www.youtube.com/watch?v=9bHEj5iDjb0&t=633s>, dostęp: 7.02.2017.
Two Million Subscribers!!!, [online] <https://www.youtube.com/watch?v=nST_t0saQDs&t=911s>,dostęp: 14.01.2017.
What Is the MagCon Family?, [online] <http://magconfam.weebly.com/what-is-the-magcon-family.html>, dostęp: 27.12.2016.

Opracowania
Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, red. M. Szpakowska, Warszawa 2008.
Baudrillard J., Symulakry i symulacja, tłum. S. Królak, Warszawa 2005.
Ciało w kulturze i nauce, red. B. Ziółkowska, A. Cwojdzińska, M. Chołody, Warszawa 2009.
Czykier K., Audiowizualne doświadczanie świata. Kontekst międzypokoleniowy, Warszawa 2013.
Dijck J. van, Web 2.0: YouTube i narodziny nadawania domowego [Homecasting], tłum. D. Kuźma, w: Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Antologia, red. T. Bielak, M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2011.
Featherstone M., Ciało w kulturze konsumpcyjnej, tłum. I. Kurz, w: Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, red. M. Szpakowska, Warszawa 2008.
Gross T., Kleppe M., Frame Drops: A Mobile VideoBlog for Workgroups and Virtual Communities, [online] <http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.491.17&rep=rep1&type=pdf>,dostęp: 14.01.2017.
Janczewski M., CeWEBryci – sława w sieci, Kraków 2011.
Kamińska M., Niecne memy: 12 wykładów o kulturze internetu, Poznań 2011.
Maciejak K., Autoprezentacja w języku videoblogerów, w: Oblicza internetu. Sieciowe dyskursy. (Roz)poznawanie cyfrowego świata, red. M. Sokołowski, Elbląg 2014.
Media, edukacja, kultura. W stronę edukacji medialnej, red. W. Skrzydlewski, S. Dylak, Rzeszów 2012.
Melosik Z., Mass media, tożsamość i rekonstrukcje kultury współczesnej, w: Media, edukacja, kultura. W stronę edukacji medialnej, red. W. Skrzydlewski, S. Dylak, Rzeszów 2012.
Oblicza internetu. Sieciowe dyskursy. (Roz)poznawanie cyfrowego świata, red. M. Sokołowski, Elbląg 2014.
Przylipiak M., U źródeł reality show, „Słupskie Prace Filologiczne” 2004, nr 3.
Sczepaniak K., Zastosowanie analizy treści w badaniach artykułów prasowych – refleksje metodologiczne, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Socjologica” 2012, nr 42.
Thompson J.B., Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, tłum. I. Mielnik, Wrocław 2001.
Woźniak U., Tożsamość w narracjach internetowych, „Studia de Cultura” 2016, nr 8.
Ziółkowska B., Ile fizycznej atrakcyjności w atrakcyjności społecznej? Rzecz o sile pierwszego wrażenia, w: Ciało w kulturze i nauce, red. B. Ziółkowska, A. Cwojdzińska, M. Chołody, Warszawa 2009.
Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Antologia, red. T. Bielak, M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2011.

Filmografia

Expelled (2014), reż. Alex Goyette.
The Outfield (2015), reż. Michael Goldfine, Eli Gonda.

Published
2019-02-05

Cited by

Sawicka, U. (2019). Video Blog: The Causes of Popularity (the Position of Author and Viewer). Media - Culture - Social Communication, 4(13), 67–83. https://doi.org/10.31648/mkks.2967

Urszula Sawicka 
Wydział Filologiczny Uniwersytet Opolski
<p>mgr, doktorantka na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Opolskiego, dyscyplina kulturoznawstwo. Absolwentka studiów na kierunku kulturoznawstwo (UO). W pracy naukowej koncentruje się głównie na temacie cielesności, wizerunku człowieka, antropologii mediów oraz gatunkach baśni i animacji. Autorka artykułów: Proces niwelacji lęku u dzieci (MONSTER HIGH) („Guliwer” 2015, nr 4), Świat jak z kreskówki – kuriozum animowanych postaci (w: Świat kuriozów – od zdziwienia do fascynacji, red. K. Łeńska-Bąk, Opole 2016), Głupota w bajkach i kreskówkach (w: Głupota wszechobecną jest. O uniwersalności pewnej ludzkiej przywary, red. K. Łeńska-Bąk, Opole 2017).</p>  Poland

mgr, doktorantka na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Opolskiego, dyscyplina kulturoznawstwo. Absolwentka studiów na kierunku kulturoznawstwo (UO). W pracy naukowej koncentruje się głównie na temacie cielesności, wizerunku człowieka, antropologii mediów oraz gatunkach baśni i animacji. Autorka artykułów: Proces niwelacji lęku u dzieci (MONSTER HIGH) („Guliwer” 2015, nr 4), Świat jak z kreskówki – kuriozum animowanych postaci (w: Świat kuriozów – od zdziwienia do fascynacji, red. K. Łeńska-Bąk, Opole 2016), Głupota w bajkach i kreskówkach (w: Głupota wszechobecną jest. O uniwersalności pewnej ludzkiej przywary, red. K. Łeńska-Bąk, Opole 2017).