Wideoblog – przyczyny popularności (stanowisko twórcy i odbiorcy)

Urszula Sawicka

Wydział Filologiczny Uniwersytet Opolski

mgr, doktorantka na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Opolskiego, dyscyplina kulturoznawstwo. Absolwentka studiów na kierunku kulturoznawstwo (UO). W pracy naukowej koncentruje się głównie na temacie cielesności, wizerunku człowieka, antropologii mediów oraz gatunkach baśni i animacji. Autorka artykułów: Proces niwelacji lęku u dzieci (MONSTER HIGH) („Guliwer” 2015, nr 4), Świat jak z kreskówki – kuriozum animowanych postaci (w: Świat kuriozów – od zdziwienia do fascynacji, red. K. Łeńska-Bąk, Opole 2016), Głupota w bajkach i kreskówkach (w: Głupota wszechobecną jest. O uniwersalności pewnej ludzkiej przywary, red. K. Łeńska-Bąk, Opole 2017).




Abstrakt

Punktem wyjściowym rozważań autorka uczyniła definicję pojęcia „wideoblog”. Główny nacisk położyła na sprecyzowanie i omówienie przyczyn, dla których jednostki zamieszczają autorskie materiały audiowizualne w Internecie. Poprzez poznanie motywacji twórców można wytłumaczyć, skąd bierze się tak duża popularność tego typu materiałów. Autorka zwróciła uwagę między innymi na to, jakie czynniki mogą być pomocne dla osiągnięcia sławy w Sieci. Dla lepszego zobrazowania omawianego w tekście tworu zaprezentowała parę sylwetek popularnych obecnie vlogerów oraz odwołała się do ich działalności w Sieci. Wielu youtuberów osiąga sławę nie tylko w przestrzeni Internetu, ale również poza nim. Jako że jest to coraz częstsze zjawisko, część rozważań poświęcono omówieniu także i tego zagadnienia. Istotnym elementem wywodu jest również analiza recepcji, określenie powodów, dla których odbiorca decyduje się obejrzeć konkretny wideoblog.


Słowa kluczowe:

wideoblog, youtuber, Internet, sława, vlog, vloger


Materiały źródłowe

Cameron Dallas Periscope Interview with Calvin Klein, [online] <https://www.youtube.com/watch?v=Ofxjx-1cDJM&t=230s>, dostęp: 5.01.2017.
Chaudhry L., Mirror, Mirror on the Web, [online] <https://www.thenation.com/article/mirror-mirror-web/>, dostęp: 27.12.2016
Hollywood’s Next Big Thing: Cameron Dallas Steps Up from Web Celeb to Netflix Star, [online]<http://www.hollywoodreporter.com/news/hollywoods-next-big-thing-cameron-dallas-steps-upweb-celeb-netflix-star-958133>, dostęp: 10.01.2017.
Interview with Cameron Dallas at Social Media Superstars with Savannah Russell#StartTag,[online] <https://www.youtube.com/watch?v=mkUo73B-L9Y>, dostęp: 27.12.2016.
Jake Mitchell, [zakładka: Informacje], [online] <https://www.youtube.com/user/JTGoesLive/about?disable_polymer=1>, dostęp: 22.12.2017.
Kostka K., YouTube w liczbach, [online] <http://losvideos.pl/youtube-w-liczbach/>, dostęp: 14.01.2017.
Reading Hate Comments + 1 Million Subscribers, [online] <https://www.youtube.com/watch?v=9bHEj5iDjb0&t=633s>, dostęp: 7.02.2017.
Two Million Subscribers!!!, [online] <https://www.youtube.com/watch?v=nST_t0saQDs&t=911s>,dostęp: 14.01.2017.
What Is the MagCon Family?, [online] <http://magconfam.weebly.com/what-is-the-magcon-family.html>, dostęp: 27.12.2016.

Opracowania
Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, red. M. Szpakowska, Warszawa 2008.
Baudrillard J., Symulakry i symulacja, tłum. S. Królak, Warszawa 2005.
Ciało w kulturze i nauce, red. B. Ziółkowska, A. Cwojdzińska, M. Chołody, Warszawa 2009.
Czykier K., Audiowizualne doświadczanie świata. Kontekst międzypokoleniowy, Warszawa 2013.
Dijck J. van, Web 2.0: YouTube i narodziny nadawania domowego [Homecasting], tłum. D. Kuźma, w: Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Antologia, red. T. Bielak, M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2011.
Featherstone M., Ciało w kulturze konsumpcyjnej, tłum. I. Kurz, w: Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, red. M. Szpakowska, Warszawa 2008.
Gross T., Kleppe M., Frame Drops: A Mobile VideoBlog for Workgroups and Virtual Communities, [online] <http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.491.17&rep=rep1&type=pdf>,dostęp: 14.01.2017.
Janczewski M., CeWEBryci – sława w sieci, Kraków 2011.
Kamińska M., Niecne memy: 12 wykładów o kulturze internetu, Poznań 2011.
Maciejak K., Autoprezentacja w języku videoblogerów, w: Oblicza internetu. Sieciowe dyskursy. (Roz)poznawanie cyfrowego świata, red. M. Sokołowski, Elbląg 2014.
Media, edukacja, kultura. W stronę edukacji medialnej, red. W. Skrzydlewski, S. Dylak, Rzeszów 2012.
Melosik Z., Mass media, tożsamość i rekonstrukcje kultury współczesnej, w: Media, edukacja, kultura. W stronę edukacji medialnej, red. W. Skrzydlewski, S. Dylak, Rzeszów 2012.
Oblicza internetu. Sieciowe dyskursy. (Roz)poznawanie cyfrowego świata, red. M. Sokołowski, Elbląg 2014.
Przylipiak M., U źródeł reality show, „Słupskie Prace Filologiczne” 2004, nr 3.
Sczepaniak K., Zastosowanie analizy treści w badaniach artykułów prasowych – refleksje metodologiczne, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Socjologica” 2012, nr 42.
Thompson J.B., Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, tłum. I. Mielnik, Wrocław 2001.
Woźniak U., Tożsamość w narracjach internetowych, „Studia de Cultura” 2016, nr 8.
Ziółkowska B., Ile fizycznej atrakcyjności w atrakcyjności społecznej? Rzecz o sile pierwszego wrażenia, w: Ciało w kulturze i nauce, red. B. Ziółkowska, A. Cwojdzińska, M. Chołody, Warszawa 2009.
Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Antologia, red. T. Bielak, M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2011.

Filmografia

Expelled (2014), reż. Alex Goyette.
The Outfield (2015), reż. Michael Goldfine, Eli Gonda.
Pobierz


Opublikowane
2019-02-05

Cited By /
Share

Sawicka, U. (2019). Wideoblog – przyczyny popularności (stanowisko twórcy i odbiorcy). Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 4(13), 67–83. https://doi.org/10.31648/mkks.2967

Urszula Sawicka 
Wydział Filologiczny Uniwersytet Opolski
<p>mgr, doktorantka na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Opolskiego, dyscyplina kulturoznawstwo. Absolwentka studiów na kierunku kulturoznawstwo (UO). W pracy naukowej koncentruje się głównie na temacie cielesności, wizerunku człowieka, antropologii mediów oraz gatunkach baśni i animacji. Autorka artykułów: Proces niwelacji lęku u dzieci (MONSTER HIGH) („Guliwer” 2015, nr 4), Świat jak z kreskówki – kuriozum animowanych postaci (w: Świat kuriozów – od zdziwienia do fascynacji, red. K. Łeńska-Bąk, Opole 2016), Głupota w bajkach i kreskówkach (w: Głupota wszechobecną jest. O uniwersalności pewnej ludzkiej przywary, red. K. Łeńska-Bąk, Opole 2017).</p>  Polska

mgr, doktorantka na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Opolskiego, dyscyplina kulturoznawstwo. Absolwentka studiów na kierunku kulturoznawstwo (UO). W pracy naukowej koncentruje się głównie na temacie cielesności, wizerunku człowieka, antropologii mediów oraz gatunkach baśni i animacji. Autorka artykułów: Proces niwelacji lęku u dzieci (MONSTER HIGH) („Guliwer” 2015, nr 4), Świat jak z kreskówki – kuriozum animowanych postaci (w: Świat kuriozów – od zdziwienia do fascynacji, red. K. Łeńska-Bąk, Opole 2016), Głupota w bajkach i kreskówkach (w: Głupota wszechobecną jest. O uniwersalności pewnej ludzkiej przywary, red. K. Łeńska-Bąk, Opole 2017).