Digital Television and Its Digital Offshoots vs the Modern Viewer’s Expectations

Dominika Agata Myślak

Wydział Humanistyczny Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

mgr, doktorantka na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, dyscyplina literaturoznawstwo (IV rok studiów trzeciego stopnia). Absolwentka studiów magisterskich uzupełniających na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna (UWM). Dziennikarka. Współpracownik „Gazety Wyborczej” w Olsztynie oraz magazynu „Made in. Warmia & Mazury”. Jej zainteresowania naukowe oscylują wokół nauki o mediach, nowych mediów, social mediów, serialu telewizyjnego oraz społecznych aspektów przeobrażeń starych mediów we współczesnym świecie. Autorka monografii Product placement jako nowoczesna forma reklamy w serialu telewizyjnym „Przyjaciółki” (Szczytno 2016); współautorka i współredaktorka monografii Stara Dusza. Fenomen Matki Marii (Skobcowej). Badania i materiały (Szczytno 2016, współautor Grzegorz Ojcewicz); współautorka i współredaktorka książki Sieć: komunikacja, obecność, konsumpcja. Od teorii do pragmatyki użytkowania (Olsztyn 2016, współautorka Martyna Małgorzata Siudak).




Abstract

The author of this article presents selected issues connected with the functioning of television in the digital era and discusses important questions adhering to the digital television itself as well as Internet TV platforms. The media reality shown in TV programmes is analysed by the author, who pinpoints the dynamics as the main characteristics of both the precipitous development of technology in digital devices and rapidly changing expectations of the viewers who expect better quality and more diverse television offerings. According to the author, modern television has not said its final word and is a fundamental element of culture, which guarantees its longevity.


Keywords:

television, digitalization, multiscreening, platforms, metwork, Internet


Dokumenty prawne

Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji (Dz.U. 1993, nr 7, poz. 34), [online] <http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19930070034>, dostęp: 13.07.2015.
Ustawa z dnia 30 czerwca 2011 roku o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej (Dz.U. 2011, nr 153, poz. 903), [online] <http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20111530903>, dostęp: 8.07.2015.

Opracowania

9 tys. abonentów korzysta ze Strefy Widza TVP, [online] <http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/9-tys-abonentow-korzysta-ze-strefy-widza-tvp>, dostęp: 29.07.2015.
23 lipca naziemna telewizja cyfrowa w całym kraju, [online] <https://mac.gov.pl/aktualnosci/23-lipca-naziemna-telewizja-cyfrowa-w-calym-kraju>, dostęp: 8.07.2015.
30 najważniejszych programów TV w Polsce, red. W. Godzic, Warszawa 2005.
Adamski A., Media w analogowym i cyfrowym świecie. Wpływ cyfrowej rewolucji na rekonfigurację komunikacji społecznej, Warszawa 2012.
Adamski A., Telewizja w analogowym i cyfrowym świecie, w: Media audiowizualne i cyfrowe wobec wyzwań współczesnego społeczeństwa, red. A. Adamski i in., Warszawa 2012.
Baranowska-Skimina A., Audio i wideo w Internecie I 2011, [online] <http://www.egospodarka.pl/63332,Audio-i-wideo-w-Internecie-I-2011,1,39,1.html>, dostęp: 30.07.2015.
Bogunia-Borowska M., Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe, Kraków 2012.
Casetti F., Odin R., Od paleo- do neotelewizji. W perspektywie semiopragmatyki, tłum. A. Ostaszewska, w: Po kinie? Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, red. A. Gwóźdź, Kraków 1994.
Centrum Badania Opinii Społecznej, Nudzą, drażnią, dezinformują – Polacy o reklamach, [online] <http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2011/K_016_11.PDF>, dostęp: 10.07.2015.
Choliński A., Product placement. Planowanie, kreacja i pomiar skuteczności, Warszawa 2013.
Co to jest naziemna telewizja cyfrowa, [online] <http://www.emitel.pl/telewizja/naziemna-telewizja-cyfrowa-dvb-t/co-to-jest-naziemna-telewizja-cyfrowa>, dostęp: 8.07.2015.
Czas seriali, red. A. Szczepanek, S. Wojciechowska, P. Buśko, Gdańsk 2014.
Doyle G., From Television to Multi-Platform: Less for More or More for Less?, „Convergence” 2010, vol. 16, nr 4.
Dwornik B., Najmłodsze medium połyka konkurencję, w: Interaktywnie.com. Raport Media Online 2010, [online] <http://interaktywnie.com/public/upload/data/03/54/35432_raport_media_online. pdf>, dostęp: 15.07.2015.
Dziennikarstwo internetowe – teoria i praktyka, red. G. Habrajska, J. Mikosz, Łódź 2010.
Filiciak M., Media, wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu, Gdańsk 2013.
Filiciak M., TV czy nie-TV? Telewizja doby post-soap i sieci peer-to-peer, w: Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia, red. M. Filiciak, B. Giza, Warszawa 2011.
Filiciak M., Halawa M., Telewizja bez telewizorów, [online] <http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/209304,1,telewizja-bez-telewizorow.read>, dostęp: 15.07.2014.
Film, telewizja i sztuki wizualne w dobie nowych mediów, red. M. Marczak, Olsztyn 2014.
Finał cyfryzacji i koniec ery ogólnopolskiej telewizji analogowej, [online] <http://www.uke.gov.pl/ final-cyfryzacji-i-koniec-ery-ogolnopolskiej-telewizji-analogowej-12733>, dostęp: 8.07.2015.
Franek K., Intermedium, Warszawa 2000.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa – Kraków 2001.
Godlewski A., Jak się zmienia telewizja, „Nowe Media” 2012, nr 1.
Godzic W., Kuba i inni. Twarze i maski popkultury, Warszawa 2013.
Godzic W., Telewizja jako kultura, Kraków 2002.
Gripsrud J., Telewizja i nadawanie masowe – prawdopodobieństwo przetrwania w epoce cyfrowej, tłum. R. Machura, w: Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Antologia, red. T. Bielak, M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2011.
Gwóźdź A., Obrazy i rzeczy. Film między rzeczami, Kraków 2003
Interactive Advertising Bureau Polska, TV + WWW = Razem lepiej. Raport z badania, [online] <http://iab.org.pl/wp-content/uploads/2014/07/20140714_IABPolska_TVWWW_raport_final.pdf>, dostęp: 31.07.2015.
Internetowe gatunki dziennikarskie, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, Warszawa 2010.
Jakubowicz K., Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza, Warszawa 2011.
Kozłowski K., Szersza oferta, ale problemy te same – sprawdziliśmy Strefę T-Mobile w Player.pl,[online] <http://antyweb.pl/sprawdzamy-strefe-t-mobile-w-player-pl/>, dostęp: 28.07.2015.
Kulik W., Cyfryzacja zakończona – naziemna telewizja DVB-T w całej Polsce, [online] <http://www.benchmark.pl/aktualnosci/cyfryzacja-dvb-t-polska-zakonczona-naziemna-telewizja-cyfrowa.html>, dostęp: 8.07.2015.
Kurdupski M., Coraz dłużej oglądamy telewizję. Najwięcej czasu przed szklanym ekranem spędzają seniorzy (raport), [online] <http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/coraz-dluzej-ogladamy-telewizje-najwiecej-czasu-przed-szklanym-ekranem-spedzaja-seniorzy-raport>, dostęp: 1.08.2015.
Lewicki A., Od House’a do Shreka. Seryjność w kulturze popularnej, Wrocław 2011.
Lisowska-Magdziarz M., Media powszechne. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Kraków 2008.
McQuail D., Teoria komunikowania masowego, tłum. M. Bucholc, A. Szulżycka, Warszawa 2007.
Media audiowizualne i cyfrowe wobec wyzwań współczesnego społeczeństwa, red. A. Adamski i in., Warszawa 2012.
Morley D., Family Television: Cultural Power and Domestic Leisure, London 1988.
Multiscreening w Polsce: podczas oglądania telewizji drugi najpopularniejszy ekran to komputer, [online] <http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/multiscreening-w-polsce-podczas-ogladaniatelewizji-drugi-najpopularniejszy-ekran-to-komputer>, dostęp: 31.07.2015.
Myśliński J., Kalendarium polskiej prasy, radia i telewizji, Warszawa 2004.
Naziemna telewizja cyfrowa – najczęściej zadawane pytania, [online] <https://mac.gov.pl/naziemna-telewizja-cyfrowa-najczesciej-zadawane-pytania>, dostęp: 8.07.2015.
Naziemna telewizja cyfrowa w Polsce, [online] <https://pl.wikipedia.org/wiki/Naziemna_telewizja_cyfrowa_w_Polsce>, dostęp: 8.07.2015.
Nowe media w systemie komunikowania. Edukacja i cyfryzacja, red. M. Jeziński, Toruń 2011.
Ogonowska A., Telewizja, w: Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, Warszawa – Bielsko-Biała 2007.
Ojcewicz D., Product placement jako nowoczesna forma reklamy w serialu telewizyjnym, [pracamagisterska], UWM Olsztyn 2014, 150 c.p.s.
Ojcewicz D., Strategia skrytej „kanibalizacji”, czyli o wchłanianiu telewizji przez Sieć – uwag parę, w: Film, telewizja i sztuki wizualne w dobie nowych mediów, red. M. Marczak, Olsztyn 2014.
Palczewski M., Telewizja w Internecie – telewizja internetowa – telewizja interaktywna, w: Dziennikarstwo internetowe – teoria i praktyka, red. G. Habrajska, J. Mikosz, Łódź 2010.
Pallus P., Juliusz Braun żegna się z TVP. „Rewolucyjne zmiany”, [online] <http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/juliusz-braun-zegna-sie-z-tvp-rewolucyjne-zmiany>, dostęp: 8.07.2015.
Pallus P., Rusza Strefa T-Mobile od TVN. Operator liczy na 350 tys. użytkowników, [online] <http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rusza-strefa-t-mobile-od-tvn-operator-liczy-na-350-tys-uzytkownikow>, dostęp: 30.07.2015.
Pallus P., TVN Player zmienia się w Player. Będzie kontent spoza TVN i płatne treści, [online]<http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tvn-player-zmienia-sie-w-player-bedzie-kontent-spoza-tvn-i-platne-tresci#>, dostęp: 13.07.2014.
Pawlak W., Telewizja jutra – coraz bliżej, „Nowe Media” 2012, nr 2.
Plan wdrażania telewizji cyfrowej w Polsce, [online] <https://mac.gov.pl/files/wp-content/uploads/2012/08/PlanDTT.pdf>, dostęp: 7.07.2015.
Plata T., Zaloguj się do telewizji 2.0, „Nowe Media” 2013, nr 4.
Player.pl dostępny na PlayStation 3 i PlayStation 4, [online] <http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/player-pl-dostepny-na-playstation-3-i-playstation-4>, dostęp: 31.07.2015.
Po kinie? Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, red. A. Gwóźdź, Kraków 1994.
Polscy internauci wolą wideo w internecie niż w telewizji, [online] <http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polscy-internauci-wola-wideo-w-internecie-niz-w-telewizji>, dostęp: 31.07.2015.
Polska cyfrowa – kalendarium, [online] <http://www.uke.gov.pl/polska-cyfrowa-kalendarium-12719#>,dostęp: 7.07.2015

Połowa Polaków podczas oglądania telewizji korzysta jednocześnie z innych urządzeń elektronicznych,[online] <http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polowa-polakow-podczas-ogladania-telewizjikorzysta-jednoczesnie-z-innych-urzadzen-elektronicznych>, dostęp: 31.07.2015.
Ponad połowa z nas korzysta z telewizji internetowej, [online] <http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ponad-polowa-z-nas-korzysta-z-telewizji-internetowej>, dostęp: 15.07.2015.
Port Cyfrowy Giżycko 2013, [online] <https://mac.gov.pl/aktualnosci/port-cyfrowy-gizycko-2013>dostęp: 7.07.2015.
Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia, red. M. Filiciak, B. Giza, Warszawa 2011.
Scolari C.A., The Grammar of Hypertelevision: An Identikit of Convergence-Age Fiction Television (Or, How Televison Simulates New Interactive Media), „Journal of Visual Literacy” 2009, vol. 28, nr 1.
Seriale Polsatu i TVP przedpremierowo w Ipli, [online] <http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/seriale-polsatu-i-tvp-przedpremierowo-w-ipli_1>, dostęp: 28.07.2015.
Sierocki R., Sokołowski M., Konkurencyjny rynek medialny. Telewizja wobec nowych mediów, Toruń 2011.
Skrzypczak J., Polityka medialna w okresie konwersji cyfrowej radiofonii i telewizji, Poznań 2011.
Skrzypczak J., Radiofonia naziemna wobec wyzwań epoki cyfrowej, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 2016, t. 12, nr 4.
Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.
Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, Warszawa – Bielsko-Biała 2007.
Szewczyk Ł., Nowe kanały Eleven Sports na Player.pl. Umowa z Grupą TVN, [online] <http://media2.pl/media/126529-Nowe-kanaly-Eleven-Sports-na-Player.pl.-Umowa-z-Grupa-TVN.html>, dostęp: 5.08.2015.
Świerczyńska-Głownia W., Ewolucja rynku telewizyjnego w Polsce, Kraków 2014.
Świerczyńska-Głownia W., Telewizja internetowa czy telewizja w Internecie? Nowe usługi medialne, w: Internetowe gatunki dziennikarskie, red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, Warszawa 2010.
TVN w internecie: rekord TVN24.pl, dobry start TVN24BIS.pl, w dół TVN.pl, [online] <http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tvn-w-internecie-rekord-tvn24-pl-dobry-start-tvn24bis-pl-wdol-tvn-pl>, dostęp: 28.07.2015.
Usługi: Player.pl, [online] <http://www.t-mobile.pl/pl/dlaciebie/obsluga-klienta/uslugi/player>,dostęp: 28.07.2015.
VoD.pl liderem, Player.pl przyciąga najdłużej, aplikacja Ipla traci na rzecz www (analiza serwisówVoD), [online] <http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/vod-pl-liderem-player-pl-przyciaga-najdluzej-aplikacja-ipla-traci-na-rzecz-www-analiza-serwisow-vod>, dostęp: 31.07.2015.
VoD.pl z rekordem – w górę Ipla.tv, TVN Player i Kinoplex (TOP serwisów VoD), [online] <http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/vod-pl-z-rekordem-w-gore-ipla-tv-tvn-player-i-kinoplex-topserwisow-vod>, dostęp: 28.07.2015.
Wojtas T., Internautów na najdłużej przyciągają RMFon.pl i Open.fm, NK.pl przed WP, Onetem i Iplą (TOP 20), [online] <http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/internautow-na-najdluzejprzyciagaja-rmfon-pl-i-open-fm-nk-pl-przed-wp-onetem-i-ipla-top-20>, dostęp: 28.07.2015.
Wojtas T., VoD.pl przed Playerem i Ipla.tv, VoD.tvp.pl z rekordem, w dół aplikacja Ipla, [online]<http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/vod-pl-przed-playerem-i-ipla-tv-vod-tvp-pl-z-rekordem-w-dol-aplikacja-ipla>, dostęp: 29.07.2015.
Wojtas T., VoD.pl z rekordem, Player.pl i Ipla zależne od ramówek TVN i Polsatu (analiza serwisów VoD), [online] <http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/vod-pl-z-rekordem-player-pl-i-ipla-zalezne-od-ramowek-tvn-i-polsatu-analiza-serwisow-vod>, dostęp: 29.07.2015.
Współpraca TVN i T-Mobile. Rusza strefa T-Mobile w Player.pl, [online] <http://www.tvn24.pl/wideo/z-anteny/wspolpraca-tvn-i-t-mobile-rusza-strefa-t-mobile-w-player-pl,1367090.html?playlist_id=18819>, dostęp: 28.07.2015.
Ziarek P., Polski rynek telewizyjny wobec procesu cyfryzacji, w: Nowe media w systemie komunikowania. Edukacja i cyfryzacja, red. M. Jeziński, Toruń 2011.
Zmiany w MUX-1 oraz MUX-3, [online] <http://www.uke.gov.pl/zmiany-w-mux-1-oraz-mux-3-13727>,dostęp: 8.07.2015.
Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Antologia, red. T. Bielak, M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2011.

Published
2019-02-06

Cited by

Myślak, D. A. (2019). Digital Television and Its Digital Offshoots vs the Modern Viewer’s Expectations. Media - Culture - Social Communication, 1(13), 31–57. https://doi.org/10.31648/mkks.2987

Dominika Agata Myślak 
Wydział Humanistyczny Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
<p>mgr, doktorantka na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, dyscyplina literaturoznawstwo (IV rok studiów trzeciego stopnia). Absolwentka studiów magisterskich uzupełniających na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna (UWM). Dziennikarka. Współpracownik „Gazety Wyborczej” w Olsztynie oraz magazynu „Made in. Warmia &amp; Mazury”. Jej zainteresowania naukowe oscylują wokół nauki o mediach, nowych mediów, social mediów, serialu telewizyjnego oraz społecznych aspektów przeobrażeń starych mediów we współczesnym świecie. Autorka monografii Product placement jako nowoczesna forma reklamy w serialu telewizyjnym „Przyjaciółki” (Szczytno 2016); współautorka i współredaktorka monografii Stara Dusza. Fenomen Matki Marii (Skobcowej). Badania i materiały (Szczytno 2016, współautor Grzegorz Ojcewicz); współautorka i współredaktorka książki Sieć: komunikacja, obecność, konsumpcja. Od teorii do pragmatyki użytkowania (Olsztyn 2016, współautorka Martyna Małgorzata Siudak).</p>  Poland

mgr, doktorantka na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, dyscyplina literaturoznawstwo (IV rok studiów trzeciego stopnia). Absolwentka studiów magisterskich uzupełniających na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna (UWM). Dziennikarka. Współpracownik „Gazety Wyborczej” w Olsztynie oraz magazynu „Made in. Warmia & Mazury”. Jej zainteresowania naukowe oscylują wokół nauki o mediach, nowych mediów, social mediów, serialu telewizyjnego oraz społecznych aspektów przeobrażeń starych mediów we współczesnym świecie. Autorka monografii Product placement jako nowoczesna forma reklamy w serialu telewizyjnym „Przyjaciółki” (Szczytno 2016); współautorka i współredaktorka monografii Stara Dusza. Fenomen Matki Marii (Skobcowej). Badania i materiały (Szczytno 2016, współautor Grzegorz Ojcewicz); współautorka i współredaktorka książki Sieć: komunikacja, obecność, konsumpcja. Od teorii do pragmatyki użytkowania (Olsztyn 2016, współautorka Martyna Małgorzata Siudak).