Gender in Internet Pictorial Memes in Selected Polish Examples

Katarzyna Brzoza

Uniwersytet Śląski w Katowicach

dr nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce, adiunkt w Zakładzie Komunikacji Społecznej Instytutu Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego. Członek Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej. Zainteresowania naukowe to przede wszystkim komunikowanie lokalne, komunikowanie masowe i polityczne oraz gender media studies. Autorka artykułów publikowanych w pracach zbiorowych i czasopismach naukowych (np. „Zeszyty Prasoznawcze”, „Studia Politicae Universitatis Silesiensis”).




Abstract

The aim of this study is to show gender from the point of view of the creators of pictorial Internet memes. The main theoretical findings in the area of gender and memes is just a starting point for further reflection. The analysis of the experience showed the understanding of the term “gender” in demotivators and themes present in the public debate. It also explains the contexts of showing gender and perceptible emotional charge in the comments of Internet users.


Keywords:

gender, meme, analysis, demotivators


Bernstein A., Representation, Identity and the Media, w: The Media Book, red. Ch. Newbold, O. Boy-Barrett, H. Van den Blick, London 2002, s. 259–317.
Gender Słowem Roku. Ekspert najbardziej medialny, [online] <http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/1088788,gender-slowem-roku-ekspert-najbardziej-medialny-infografika,id,t.html>,dostęp: 5.09.2015.
Holmes M., What is Gender? Sociological Approaches, Los Angeles–Londyn 2007.
Juza M., Memy internetowe – tworzenie, rozpowszechnianie, znaczenie społeczne, „Studia Medioznawcze” 2013, nr 4, s. 49–62.
Kamińska M., Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu, Poznań 2011.

Kimmel M., Społeczeństwo genderowe, tłum. A. Czerniak, A.M. Kłonkowska, Gdańsk 2015.
Kołowiecki W., Memy internetowe – jako nowy język internetu, „Kultura i Historia” 2012, nr 21,
[online] <http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/3637>, dostęp: 1.09.2015.
Kozioł-Chrzanowska E., Antyprzysłowia, memy, antyslogany. Kontrmówienie jako strategia komunikacji, „Socjolingwistyka” 2014, nr 28, s. 49–66.
Krasuska K., Jaki gender jest, każdy widzi: podstawowe terminy, w: Gender. Przewodnik Krytyki Politycznej, t. 38, Warszawa 2014, s. 46–54.
Krzanicki M., Zabawa znaczeniami. Przetwarzanie fotografii prasowej w kulturze memów (internetowych), w: Zmiany medialne i komunikacyjne. W stronę innowacyjności, red. K. Kopecka-Piech, t. 1, Gdańsk 2015, s. 137–176.
Lipsitz Bem S., Męskość kobiecość. O różnicach wynikających z płci, tłum. S. Pikiel, Gdańsk 2000.
Melosik Z., Tożsamość, płeć i różnica w perspektywie ponowoczesnej, w: Męskość – kobiecość w perspektywie indywidualnej i kulturowej, red. J. Miluska, P. Boski, Warszawa 1999, s. 173–186.
Mucha P., Manifestacja szowinizmu płciowego na przykładzie wybranych demotywatorów, w: O płci, ciele i seksualności w języku i mediach, red. M. Karwatowska, R. Litwiński, A. Siwiec, B. Jarosz, Lublin 2014, s. 443–455.
Najczęściej wyszukiwane hasła 2014 roku – raport Google, [online] <http://socialpress.pl/2014/12/najczesciej-wyszukiwane-hasla-2014-roku-raport-google/#>, dostęp: 5.09.2015.
Nowak J., Memy internetowe: teksty (cyfrowej) kultury językiem krytyki społecznej, w: Współczesne media. Język mediów, red. I. Hoffman, D. Kępa-Figura, Lublin 2013, s. 239–256.
Pęczak M., Mięsny jeż, mięsny jeż, też się ciesz, „Polityka” 2012, nr 14, [online] <http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1525673,1,z-czego-smieja-sie-polacy-na-youtube.read>,dostęp: 6.09.2015.
Piskorz K., Internetowe memy – hieroglify XXI wieku, w: Współczesne media. Język mediów, red. I. Hoffman, D. Kępa-Figura, Lublin 2013, s. 227–237.
Renzetti C.M., Curran D.J., Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, tłum. A. Gromkowska-Melosik, Warszawa 2008.
Richardson D., Conceptualizing Gender, w: Introducing Gender and Women’s Studies, red. D. Richardson, V. Robinson, New York 2008, s. 3–19.
Serwisy z humorem: w dół Demotywatory, Kwejk i Besty – zyskała Bezuzyteczna (TOP 15), [online] <http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/serwisy-z-humorem-w-dol-demotywatory-kwejk-i-besty-zyskala-bezuzyteczna-top-15/page:2>, dostęp: 6.09.2015.
Słowo Roku 2013 – gender, [online] <http://www.slowanaczasie.uw.edu.pl/slowo-roku-2013/>, dostęp: 5.09.2015.
Szacka B., Gender i płeć, w: Gender w społeczeństwie polskim, red. K. Slany, J. Struzik, K. Wojnacka, Kraków 2011, s. 19–35.
Szewczyk Ł., Humor w sieci. Liderem Demotywatory.pl, największe wzrosty notują Bezuzyteczna.pl i Repostuj.pl, [online] <http://media2.pl/internet/117679-Humor-w-sieci.-Liderem-Demotywatory.pl-najwieksze-wzrosty-notuja-Bezuzyteczna.pl-i-Repostuj.pl.html>, dostęp: 5.09.2015.
Szychta K., To on wymyślił Demotywatory.pl „Pracujemy w zespole, więc jest to dla wielu z nas okazja do obijania się”, [online] <http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/1,35636,18993239,powazny-biznes-na-mniej-powaznych-tematach.html>, dostęp: 6.09.2015.
Titkow A., Kategoria płci kulturowej jako instrumentarium badawcze i źródło wiedzy o społeczeństwie, w: Gender w społeczeństwie polskim, red. K. Slany, J. Struzik, K. Wojnacka, Kraków 2011, s. 36–56.
Walkiewicz A., Czym są memy internetowe? Rozważania z perspektywy memetycznej, „Teksty z Ulicy. Zeszyt Memetyczny” 2012, nr 14, s. 49–69.
Wężowicz-Ziółkowska D., Jednostki pamięci kulturowej. Próba kulturowej redefinicji i interpretacji hipotezy memetycznej, „Teksty z Ulicy. Zeszyt Memetyczny” 2014, nr 15, s. 11–26.
Zaręba M., Memy internetowe (2010–2011), „Media i Społeczeństwo” 2012, nr 2, s. 60–73.

Published
2019-02-13

Cited by

Brzoza, K. (2019). Gender in Internet Pictorial Memes in Selected Polish Examples. Media - Culture - Social Communication, 1(12), 25–45. https://doi.org/10.31648/mkks.3030

Katarzyna Brzoza 
Uniwersytet Śląski w Katowicach
<p>dr nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce, adiunkt w Zakładzie Komunikacji Społecznej Instytutu Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego. Członek Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej. Zainteresowania naukowe to przede wszystkim komunikowanie lokalne, komunikowanie masowe i polityczne oraz gender media studies. Autorka artykułów publikowanych w pracach zbiorowych i czasopismach naukowych (np. „Zeszyty Prasoznawcze”, „Studia Politicae Universitatis Silesiensis”).</p>  Poland

dr nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce, adiunkt w Zakładzie Komunikacji Społecznej Instytutu Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego. Członek Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej. Zainteresowania naukowe to przede wszystkim komunikowanie lokalne, komunikowanie masowe i polityczne oraz gender media studies. Autorka artykułów publikowanych w pracach zbiorowych i czasopismach naukowych (np. „Zeszyty Prasoznawcze”, „Studia Politicae Universitatis Silesiensis”).