Gender w internetowych memach obrazkowych na wybranych polskich przykładach

Katarzyna Brzoza

Uniwersytet Śląski w Katowicach

dr nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce, adiunkt w Zakładzie Komunikacji Społecznej Instytutu Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego. Członek Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej. Zainteresowania naukowe to przede wszystkim komunikowanie lokalne, komunikowanie masowe i polityczne oraz gender media studies. Autorka artykułów publikowanych w pracach zbiorowych i czasopismach naukowych (np. „Zeszyty Prasoznawcze”, „Studia Politicae Universitatis Silesiensis”).




Abstrakt

Celem opracowania jest ukazanie gender z perspektywy twórców internetowych memów obrazkowych. Podstawowe ustalenia teoretyczne w obszarze gender i memów – to punkt wyjścia do dalszych rozważań. Prowadzone analizy empiryczne uwidoczniły rozumienie terminu „gender” w demotywatorach, tematy obecne w publicznej debacie związane z tym terminem, konteksty ukazywania gender oraz ładunek emocjonalny odczuwalny w komentarzach internautów.


Słowa kluczowe:

gender, mem, analiza, demotywatory


Bernstein A., Representation, Identity and the Media, w: The Media Book, red. Ch. Newbold, O. Boy-Barrett, H. Van den Blick, London 2002, s. 259–317.
Gender Słowem Roku. Ekspert najbardziej medialny, [online] <http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/1088788,gender-slowem-roku-ekspert-najbardziej-medialny-infografika,id,t.html>,dostęp: 5.09.2015.
Holmes M., What is Gender? Sociological Approaches, Los Angeles–Londyn 2007.
Juza M., Memy internetowe – tworzenie, rozpowszechnianie, znaczenie społeczne, „Studia Medioznawcze” 2013, nr 4, s. 49–62.
Kamińska M., Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu, Poznań 2011.

Kimmel M., Społeczeństwo genderowe, tłum. A. Czerniak, A.M. Kłonkowska, Gdańsk 2015.
Kołowiecki W., Memy internetowe – jako nowy język internetu, „Kultura i Historia” 2012, nr 21,
[online] <http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/3637>, dostęp: 1.09.2015.
Kozioł-Chrzanowska E., Antyprzysłowia, memy, antyslogany. Kontrmówienie jako strategia komunikacji, „Socjolingwistyka” 2014, nr 28, s. 49–66.
Krasuska K., Jaki gender jest, każdy widzi: podstawowe terminy, w: Gender. Przewodnik Krytyki Politycznej, t. 38, Warszawa 2014, s. 46–54.
Krzanicki M., Zabawa znaczeniami. Przetwarzanie fotografii prasowej w kulturze memów (internetowych), w: Zmiany medialne i komunikacyjne. W stronę innowacyjności, red. K. Kopecka-Piech, t. 1, Gdańsk 2015, s. 137–176.
Lipsitz Bem S., Męskość kobiecość. O różnicach wynikających z płci, tłum. S. Pikiel, Gdańsk 2000.
Melosik Z., Tożsamość, płeć i różnica w perspektywie ponowoczesnej, w: Męskość – kobiecość w perspektywie indywidualnej i kulturowej, red. J. Miluska, P. Boski, Warszawa 1999, s. 173–186.
Mucha P., Manifestacja szowinizmu płciowego na przykładzie wybranych demotywatorów, w: O płci, ciele i seksualności w języku i mediach, red. M. Karwatowska, R. Litwiński, A. Siwiec, B. Jarosz, Lublin 2014, s. 443–455.
Najczęściej wyszukiwane hasła 2014 roku – raport Google, [online] <http://socialpress.pl/2014/12/najczesciej-wyszukiwane-hasla-2014-roku-raport-google/#>, dostęp: 5.09.2015.
Nowak J., Memy internetowe: teksty (cyfrowej) kultury językiem krytyki społecznej, w: Współczesne media. Język mediów, red. I. Hoffman, D. Kępa-Figura, Lublin 2013, s. 239–256.
Pęczak M., Mięsny jeż, mięsny jeż, też się ciesz, „Polityka” 2012, nr 14, [online] <http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1525673,1,z-czego-smieja-sie-polacy-na-youtube.read>,dostęp: 6.09.2015.
Piskorz K., Internetowe memy – hieroglify XXI wieku, w: Współczesne media. Język mediów, red. I. Hoffman, D. Kępa-Figura, Lublin 2013, s. 227–237.
Renzetti C.M., Curran D.J., Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, tłum. A. Gromkowska-Melosik, Warszawa 2008.
Richardson D., Conceptualizing Gender, w: Introducing Gender and Women’s Studies, red. D. Richardson, V. Robinson, New York 2008, s. 3–19.
Serwisy z humorem: w dół Demotywatory, Kwejk i Besty – zyskała Bezuzyteczna (TOP 15), [online] <http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/serwisy-z-humorem-w-dol-demotywatory-kwejk-i-besty-zyskala-bezuzyteczna-top-15/page:2>, dostęp: 6.09.2015.
Słowo Roku 2013 – gender, [online] <http://www.slowanaczasie.uw.edu.pl/slowo-roku-2013/>, dostęp: 5.09.2015.
Szacka B., Gender i płeć, w: Gender w społeczeństwie polskim, red. K. Slany, J. Struzik, K. Wojnacka, Kraków 2011, s. 19–35.
Szewczyk Ł., Humor w sieci. Liderem Demotywatory.pl, największe wzrosty notują Bezuzyteczna.pl i Repostuj.pl, [online] <http://media2.pl/internet/117679-Humor-w-sieci.-Liderem-Demotywatory.pl-najwieksze-wzrosty-notuja-Bezuzyteczna.pl-i-Repostuj.pl.html>, dostęp: 5.09.2015.
Szychta K., To on wymyślił Demotywatory.pl „Pracujemy w zespole, więc jest to dla wielu z nas okazja do obijania się”, [online] <http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/1,35636,18993239,powazny-biznes-na-mniej-powaznych-tematach.html>, dostęp: 6.09.2015.
Titkow A., Kategoria płci kulturowej jako instrumentarium badawcze i źródło wiedzy o społeczeństwie, w: Gender w społeczeństwie polskim, red. K. Slany, J. Struzik, K. Wojnacka, Kraków 2011, s. 36–56.
Walkiewicz A., Czym są memy internetowe? Rozważania z perspektywy memetycznej, „Teksty z Ulicy. Zeszyt Memetyczny” 2012, nr 14, s. 49–69.
Wężowicz-Ziółkowska D., Jednostki pamięci kulturowej. Próba kulturowej redefinicji i interpretacji hipotezy memetycznej, „Teksty z Ulicy. Zeszyt Memetyczny” 2014, nr 15, s. 11–26.
Zaręba M., Memy internetowe (2010–2011), „Media i Społeczeństwo” 2012, nr 2, s. 60–73.
Pobierz


Opublikowane
2019-02-13

Cited By /
Share

Brzoza, K. (2019). Gender w internetowych memach obrazkowych na wybranych polskich przykładach. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 1(12), 25–45. https://doi.org/10.31648/mkks.3030

Katarzyna Brzoza 
Uniwersytet Śląski w Katowicach
<p>dr nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce, adiunkt w Zakładzie Komunikacji Społecznej Instytutu Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego. Członek Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej. Zainteresowania naukowe to przede wszystkim komunikowanie lokalne, komunikowanie masowe i polityczne oraz gender media studies. Autorka artykułów publikowanych w pracach zbiorowych i czasopismach naukowych (np. „Zeszyty Prasoznawcze”, „Studia Politicae Universitatis Silesiensis”).</p>  Polska

dr nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce, adiunkt w Zakładzie Komunikacji Społecznej Instytutu Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego. Członek Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej. Zainteresowania naukowe to przede wszystkim komunikowanie lokalne, komunikowanie masowe i polityczne oraz gender media studies. Autorka artykułów publikowanych w pracach zbiorowych i czasopismach naukowych (np. „Zeszyty Prasoznawcze”, „Studia Politicae Universitatis Silesiensis”).