Negative Campaign Ads in the Third Republic of Poland

Mirosław Romański

Wydział Zarządzania Politechnika Rzeszowska

dr, pracownik naukowy Politechniki Rzeszowskiej, adiunkt w Zakładzie Nauki o Bezpieczeństwie na Wydziale Zarządzania. Studia magisterskie ukończył na Uniwersytecie Rzeszowskim. Tytuł doktora nadany Uchwałą Wydziału Humanistycznego KUL w Lublinie w grudniu 2007 roku. W swoich badaniach naukowych zajmuje się tematyką społeczno-polityczną w skali regionalnej, ogólnopolskiej i międzynarodowej, a także problematyką współczesnych zagrożeń bezpieczeństwa państwa.


https://orcid.org/0000-0002-5856-0022


Abstract

In this article, the phenomenon of negative campaign ads is described, which began in Poland following the election campaign of 2000 and serve as the most important component of the political battle during election campaign. The characteristics of negative spots, their features and chosen examples are presented. The author also analyses how false information and hypocrisy in negative campaign ads are a fixed component, as well as how many negative campaign ads indeed are based on truth. Since true information is economically used, it is difficult to properly understand the words used in them, what provides great room for manoeuvring. It is also interesting that the effect which is aimed at in negative campaign ads is built on the opposite information. When giving unreliable information about the rival, on the one hand, his image is ruined, but on the other hand, the accusing party creates the impression of providing the truth. Negative campaign ads, as the permanent element of the political phenomenon, and partially historical, are now integrating themselves into every election campaign and constitute a crucial element of political marketing. These practices of political life prove that in the battle for power there are no sentiments.


Keywords:

politics, the III Republic of Poland, campaign ads in the III Republic of Poland, political battle, media


Annusewicz O., Polskie kampanie wyborcze 1989–2011. Od plakatów z Lechem Wałęsą do marke- tingu 3.0, „Studia Politologiczne” 2011, nr 22.
Cwalina W., Falkowski A., Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2005. Daniel K., Kampania negatywna w polskich wyborach prezydenckich 1990–2010, Toruń 2013.
Feliksiak M., Opinie o działalności partii politycznych, Warszawa 2011.
Jabłoński W., Kreowanie informacji. Media relations, Warszawa 2006.
Karwat M., Makiaweliczne taktyki walki politycznej, „Studia Politologiczne” 2004, nr 9.
Łukasik-Turecka A., Radiowa reklama wyborcza – polecać czy odradzać, „Roczniki Nauk Społecznych” 2014, t. 6, nr 1.
Mazur M., Marketing polityczny – studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce, Warszawa 2007.
Mazur M., Negatywna reklama polityczna. Doświadczenia amerykańskie i polskie, w: Kampania wyborcza – marketingowe aspekty komunikowania politycznego, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 2005.
Noremberg D., Kampania negatywna, czy nieistniejący „czarny” PR, jako metody dyskredytowania przeciwnika politycznego, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne” 2012, nr 2.
Olszanecka-Marmola A., Reklama negatywna i wizerunkowa w odbiorze polskiego elektoratu, „Preferencje Polityczne – Postawy, Identyfikacje, Zachowania” 2015, nr 10.
Pietraś Z., Decydowanie polityczne, Warszawa 1998.
Podobas I., Reklama polityczna jako forma komunikacji politycznej, w: Komunikacja społeczna – tendencje, problemy, wyzwania, red. M. Podkowińska, Warszawa 2014.
Rekosz E., Kobiety i mężczyźni w telewizyjnej kampanii wyborczej. Wybory parlamentarne 2011 roku, Warszawa 2012.

Źródła internetowe
79% Polaków czerpało wiedzę o polityce i wyborach z telewizji, [online] <http://www.parlamentarny. pl/badania-opinii-i-rankingi/cbos-79-proc-polakow-czerpalo-wiedze-o-polityce-i-wyborach-z-te- lewizji,2768.html>, dostęp: 30.01.2017.
Andrzej Duda przeciw obywatelom. Sztab prezydenta prezentuje nowy spot, [online] <https://www. tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/nowy-spot-wyborczy-prezydenta-komorowskiego,541195.html>, dostęp: 14.04.2018.
Daniel K., Antyspot PO „Jarku, Jarku, po co ci pianino?” – atak na kandydata PiS (wybory prezy- denckie 2010), [online] <http://www.kampanianegatywna.pl/kampania-negatywna-w-polityce/ 44-antyspot-po-jarku-jarku-po-co-ci-pianino-atak-na-kandydata-pis-wybory-prezydenckie-2010. html>, dostęp: 31.01.2017.
Jarku, Jarku, po co ci pianino?, [online] <https://www.youtube.com/watch?v=22VgzZQXbog>, dostęp: 14.04.2018.
Komorowski atakuje spotem o in vitro, [online] <http://www.rodzinakatolicka.pl/index.php/wiado- moci/6-wiadomosci/48429-komorowski-atakuje-spotem-o-in-vitro>, dostęp: 31.01.2017.
Kto odbierze telefon?, [online] <http://wpolityce.pl/polityka/237252-kto-odbierze-telefon-nowy-spot- sztabu-dudy-wypunktowanie-komorowskiego-slowami-kopacz-zobacz-wideo>, dostęp: 31.01.2017. Kwaśniewski i Siwiec kpią z Papieża, [online] <https://www.youtube.com/watch?v=Cn0QO1Qpv0A>,dostęp:14.04.2018.
Nowy spot Dudy uderza w Komorowskiego. „Obiecał i oszukał. Czy na pewno da Polakom zgodę i bezpieczeństwo?”, [online] <http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,143907,17740221,No- wy_spot_Dudy_uderza_w_Komorowskiego___Obiecal_i.html>, dostęp: 14.04.2018.
Obiecał i oszukał, [online] <http://natemat.pl/139357,obiecal-i-oszukal-pis-przypomina-niespelnione- obietnice-bronislawa-komorowskiego-podatki-doplaty-i-wiek-emerytalny>, dostęp: 31.01.2017. Postulaty obywateli – realne działania, [online] <http://fakty.interia.pl/wideo/video,vId,1760556>,dostęp: 14.04.2018.
Siewcy obciachu, [online] <https://www.youtube.com/watch?v=IHvBak0ExSs>, dostęp: 14.04.2018. Wybory do Parlamentu Europejskiego 2014. Zagłosujesz na nich?, [online] <https://www.youtube.com/watch?v=_UXhSfET45M>, dostęp: 14.04.2018.
Wybory prezydenckie 2015. Nowy spot Bronisława Komorowskiego uderza w poglądy Dudy na temat in vitro, [online] <http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/10,114927,17861677,wybory-prezy- denckie-2015-nowy-spot-bronislawa-komorowskiego.html>, dostęp: 14.04.2018.

Published
2019-03-05

Cited by

Romański, M. (2019). Negative Campaign Ads in the Third Republic of Poland. Media - Culture - Social Communication, 3(14), 61–74. https://doi.org/10.31648/mkks.3272

Mirosław Romański 
Wydział Zarządzania Politechnika Rzeszowska
<div class="page" title="Page 173"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>dr, pracownik naukowy Politechniki Rzeszowskiej, adiunkt w Zakładzie Nauki o Bezpieczeństwie na Wydziale Zarządzania. Studia magisterskie ukończył na Uniwersytecie Rzeszowskim. Tytuł doktora nadany Uchwałą Wydziału Humanistycznego KUL w Lublinie w grudniu 2007 roku. W swoich badaniach naukowych zajmuje się tematyką społeczno-polityczną w skali regionalnej, ogólnopolskiej i międzynarodowej, a także problematyką współczesnych zagrożeń bezpieczeństwa państwa.</p> </div> </div> </div>  Poland
https://orcid.org/0000-0002-5856-0022

dr, pracownik naukowy Politechniki Rzeszowskiej, adiunkt w Zakładzie Nauki o Bezpieczeństwie na Wydziale Zarządzania. Studia magisterskie ukończył na Uniwersytecie Rzeszowskim. Tytuł doktora nadany Uchwałą Wydziału Humanistycznego KUL w Lublinie w grudniu 2007 roku. W swoich badaniach naukowych zajmuje się tematyką społeczno-polityczną w skali regionalnej, ogólnopolskiej i międzynarodowej, a także problematyką współczesnych zagrożeń bezpieczeństwa państwa.