Negatywne spoty wyborcze w III RP

Mirosław Romański

Wydział Zarządzania Politechnika Rzeszowska

dr, pracownik naukowy Politechniki Rzeszowskiej, adiunkt w Zakładzie Nauki o Bezpieczeństwie na Wydziale Zarządzania. Studia magisterskie ukończył na Uniwersytecie Rzeszowskim. Tytuł doktora nadany Uchwałą Wydziału Humanistycznego KUL w Lublinie w grudniu 2007 roku. W swoich badaniach naukowych zajmuje się tematyką społeczno-polityczną w skali regionalnej, ogólnopolskiej i międzynarodowej, a także problematyką współczesnych zagrożeń bezpieczeństwa państwa.


https://orcid.org/0000-0002-5856-0022


Abstrakt

W artykule przedstawiono odnotowywane w Polsce, od czasu kampanii wyborczej w 2000 roku, zjawisko negatywnych spotów wyborczych, będących najważniejszym elementem walki politycznej w okresie wyborów. Przedstawiono w nim charakterystykę negatywnych spotów, ich cechy i wybrane przykłady. Autor starał się również dowieść, że nieprawdziwe i napiętnowane obłudą informacje w negatywnych spotach wyborczych są ich stałą składową, a także że wiele antyspotów faktycznie bazuje na prawdzie, jednak oszczędnie użyte w nich słowa można różnie rozumieć, co daje autorom klipów duże pole manewru. Ciekawe jest też, że w negatywnych spotach wyborczych efekt, który chce się osiągnąć, buduje się na jego przeciwieństwie. Na podstawie podawania nierzetelnych informacji o rywalu z jednej strony rujnuje się jego wizerunek, ale z drugiej stwarza się wrażenie, że samemu posługuje się tylko prawdą. Negatywne spoty wyborcze jako stały element zjawiska politologicznego, ale i po części historycznego wkomponowują się w każdą kampanię wyborczą i stanowią istotny element marketingu politycznego. Praktyki te uprawiane w życiu politycznym dowodzą, że w dążeniu do zdobycia władzy nie ma sentymentów.


Słowa kluczowe:

polityka, III RP, spoty wyborcze w III RP, walka polityczna, media


Annusewicz O., Polskie kampanie wyborcze 1989–2011. Od plakatów z Lechem Wałęsą do marke- tingu 3.0, „Studia Politologiczne” 2011, nr 22.
Cwalina W., Falkowski A., Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2005. Daniel K., Kampania negatywna w polskich wyborach prezydenckich 1990–2010, Toruń 2013.
Feliksiak M., Opinie o działalności partii politycznych, Warszawa 2011.
Jabłoński W., Kreowanie informacji. Media relations, Warszawa 2006.
Karwat M., Makiaweliczne taktyki walki politycznej, „Studia Politologiczne” 2004, nr 9.
Łukasik-Turecka A., Radiowa reklama wyborcza – polecać czy odradzać, „Roczniki Nauk Społecznych” 2014, t. 6, nr 1.
Mazur M., Marketing polityczny – studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce, Warszawa 2007.
Mazur M., Negatywna reklama polityczna. Doświadczenia amerykańskie i polskie, w: Kampania wyborcza – marketingowe aspekty komunikowania politycznego, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 2005.
Noremberg D., Kampania negatywna, czy nieistniejący „czarny” PR, jako metody dyskredytowania przeciwnika politycznego, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne” 2012, nr 2.
Olszanecka-Marmola A., Reklama negatywna i wizerunkowa w odbiorze polskiego elektoratu, „Preferencje Polityczne – Postawy, Identyfikacje, Zachowania” 2015, nr 10.
Pietraś Z., Decydowanie polityczne, Warszawa 1998.
Podobas I., Reklama polityczna jako forma komunikacji politycznej, w: Komunikacja społeczna – tendencje, problemy, wyzwania, red. M. Podkowińska, Warszawa 2014.
Rekosz E., Kobiety i mężczyźni w telewizyjnej kampanii wyborczej. Wybory parlamentarne 2011 roku, Warszawa 2012.

Źródła internetowe
79% Polaków czerpało wiedzę o polityce i wyborach z telewizji, [online] <http://www.parlamentarny. pl/badania-opinii-i-rankingi/cbos-79-proc-polakow-czerpalo-wiedze-o-polityce-i-wyborach-z-te- lewizji,2768.html>, dostęp: 30.01.2017.
Andrzej Duda przeciw obywatelom. Sztab prezydenta prezentuje nowy spot, [online] <https://www. tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/nowy-spot-wyborczy-prezydenta-komorowskiego,541195.html>, dostęp: 14.04.2018.
Daniel K., Antyspot PO „Jarku, Jarku, po co ci pianino?” – atak na kandydata PiS (wybory prezy- denckie 2010), [online] <http://www.kampanianegatywna.pl/kampania-negatywna-w-polityce/ 44-antyspot-po-jarku-jarku-po-co-ci-pianino-atak-na-kandydata-pis-wybory-prezydenckie-2010. html>, dostęp: 31.01.2017.
Jarku, Jarku, po co ci pianino?, [online] <https://www.youtube.com/watch?v=22VgzZQXbog>, dostęp: 14.04.2018.
Komorowski atakuje spotem o in vitro, [online] <http://www.rodzinakatolicka.pl/index.php/wiado- moci/6-wiadomosci/48429-komorowski-atakuje-spotem-o-in-vitro>, dostęp: 31.01.2017.
Kto odbierze telefon?, [online] <http://wpolityce.pl/polityka/237252-kto-odbierze-telefon-nowy-spot- sztabu-dudy-wypunktowanie-komorowskiego-slowami-kopacz-zobacz-wideo>, dostęp: 31.01.2017. Kwaśniewski i Siwiec kpią z Papieża, [online] <https://www.youtube.com/watch?v=Cn0QO1Qpv0A>,dostęp:14.04.2018.
Nowy spot Dudy uderza w Komorowskiego. „Obiecał i oszukał. Czy na pewno da Polakom zgodę i bezpieczeństwo?”, [online] <http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,143907,17740221,No- wy_spot_Dudy_uderza_w_Komorowskiego___Obiecal_i.html>, dostęp: 14.04.2018.
Obiecał i oszukał, [online] <http://natemat.pl/139357,obiecal-i-oszukal-pis-przypomina-niespelnione- obietnice-bronislawa-komorowskiego-podatki-doplaty-i-wiek-emerytalny>, dostęp: 31.01.2017. Postulaty obywateli – realne działania, [online] <http://fakty.interia.pl/wideo/video,vId,1760556>,dostęp: 14.04.2018.
Siewcy obciachu, [online] <https://www.youtube.com/watch?v=IHvBak0ExSs>, dostęp: 14.04.2018. Wybory do Parlamentu Europejskiego 2014. Zagłosujesz na nich?, [online] <https://www.youtube.com/watch?v=_UXhSfET45M>, dostęp: 14.04.2018.
Wybory prezydenckie 2015. Nowy spot Bronisława Komorowskiego uderza w poglądy Dudy na temat in vitro, [online] <http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/10,114927,17861677,wybory-prezy- denckie-2015-nowy-spot-bronislawa-komorowskiego.html>, dostęp: 14.04.2018.
Pobierz


Opublikowane
2019-03-05

Cited By /
Share

Romański, M. (2019). Negatywne spoty wyborcze w III RP. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 3(14), 61–74. https://doi.org/10.31648/mkks.3272

Mirosław Romański 
Wydział Zarządzania Politechnika Rzeszowska
<div class="page" title="Page 173"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>dr, pracownik naukowy Politechniki Rzeszowskiej, adiunkt w Zakładzie Nauki o Bezpieczeństwie na Wydziale Zarządzania. Studia magisterskie ukończył na Uniwersytecie Rzeszowskim. Tytuł doktora nadany Uchwałą Wydziału Humanistycznego KUL w Lublinie w grudniu 2007 roku. W swoich badaniach naukowych zajmuje się tematyką społeczno-polityczną w skali regionalnej, ogólnopolskiej i międzynarodowej, a także problematyką współczesnych zagrożeń bezpieczeństwa państwa.</p> </div> </div> </div>  Polska
https://orcid.org/0000-0002-5856-0022

dr, pracownik naukowy Politechniki Rzeszowskiej, adiunkt w Zakładzie Nauki o Bezpieczeństwie na Wydziale Zarządzania. Studia magisterskie ukończył na Uniwersytecie Rzeszowskim. Tytuł doktora nadany Uchwałą Wydziału Humanistycznego KUL w Lublinie w grudniu 2007 roku. W swoich badaniach naukowych zajmuje się tematyką społeczno-polityczną w skali regionalnej, ogólnopolskiej i międzynarodowej, a także problematyką współczesnych zagrożeń bezpieczeństwa państwa.