Opublikowane: 2019-03-051

Negatywne spoty wyborcze w III RP

Mirosław Romański
Media - Kultura - Komunikacja Społeczna
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.31648/mkks.3272

Abstrakt

W artykule przedstawiono odnotowywane w Polsce, od czasu kampanii wyborczej w 2000 roku, zjawisko negatywnych spotów wyborczych, będących najważniejszym elementem walki politycznej w okresie wyborów. Przedstawiono w nim charakterystykę negatywnych spotów, ich cechy i wybrane przykłady. Autor starał się również dowieść, że nieprawdziwe i napiętnowane obłudą informacje w negatywnych spotach wyborczych są ich stałą składową, a także że wiele antyspotów faktycznie bazuje na prawdzie, jednak oszczędnie użyte w nich słowa można różnie rozumieć, co daje autorom klipów duże pole manewru. Ciekawe jest też, że w negatywnych spotach wyborczych efekt, który chce się osiągnąć, buduje się na jego przeciwieństwie. Na podstawie podawania nierzetelnych informacji o rywalu z jednej strony rujnuje się jego wizerunek, ale z drugiej stwarza się wrażenie, że samemu posługuje się tylko prawdą. Negatywne spoty wyborcze jako stały element zjawiska politologicznego, ale i po części historycznego wkomponowują się w każdą kampanię wyborczą i stanowią istotny element marketingu politycznego. Praktyki te uprawiane w życiu politycznym dowodzą, że w dążeniu do zdobycia władzy nie ma sentymentów.

Słowa kluczowe:

polityka, III RP, spoty wyborcze w III RP, walka polityczna, media

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Romański, M. (2019). Negatywne spoty wyborcze w III RP. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 3(14), 61–74. https://doi.org/10.31648/mkks.3272

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.