Outdoor Advertising as a Tool of Political Communication in Local Government Elections in Poland

Małgorzata Łosiewicz

University of Gdansk
https://orcid.org/0000-0002-4853-1543

Anna Ryłko-Kurpiewska

University of Gdansk
https://orcid.org/0000-0002-5435-6577


Abstract

In the literature on the subject, occasional reflections on the use of outdoor advertising in political activities can be found. Hence, this paper, being a contribution to wider research, aims at presenting the various aspects of employment of such measures in local government elections and the related trends. Significantly, it turns out that in political campaigns, outdoor advertising is ever more frequently regarded as one of the leading (and not supplementary, as was the case before) forms of candidate promotion (Nowacki 2006: 119). It is also rather telling that the type of advertising best suits the recipients as far as providing information about politicians is concerned, which results from the specificity of the medium itself and the public’s growing interest
in it. The value of outdoor advertising also seems to stem from its embedding in the local environment, making candidates become people that are “known by sight.” This helps personalise the message and provides reliable grounds for the functioning of relevant slogans.


Keywords:

political advertising, local government elections, slogan, outdoor, outdoor advertising


Akty normatywne

Kodeks wyborczy. 2011. Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy. [Online]. Państwowa Komisja Wyborcza. Dostęp: https://pkw.gov.pl/g2/oryginal/2012_01/d59258c291bff51510478d9373c42076.pdf [19.01.2019].

Ustawa o planowaniu… 2003. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Dz.U. 2003, nr 80, poz. 717. [Online]. Internetowy System Aktów Prawnych. Dostęp: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20030800717 [19.01.2019].

Opracowania

Adamik-Szysiak, Małgorzata. 2012. Telewizyjna reklama polityczna w Polsce w latach 2005–2010. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

CBOS. 2018. Odbiór kampanii wyborczej i aktywność polityczna w Internecie przed wyborami samorządowymi. Komunikat z Badań nr 160. Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.

Cwalina, Wojciech. 2000. Telewizyjna reklama polityczna. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Cybulska, Agnieszka. 2018a. Wybory samorządowe 2018. Komunikat z Badań nr 70. Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.

Cybulska, Agnieszka. 2018b. Wybory samorządowe: zainteresowanie nimi, deklaracje udziału oraz preferencje po ogłoszeniu terminu głosowania. Komunikat z Badań nr 115. Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.

Cybulska, Agnieszka, i Pankowski, Krzysztof. 2018. Wybory wójtów, burmistrzów i prezydentów miast 2018. Komunikat z Badań nr 132. Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.

Dobek-Ostrowska, Bogusława. 2007. Komunikowanie polityczne i publiczne. Warszawa: PWN.

Feliksiak, Michał. 2014. Odbiór kampanii wyborczej i aktywność polityczna w Internecie. Komunikat z Badań nr 97. Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.

Gendźwiłł, Adam. 2018. Wybory samorządowe – znaczenie, gotowość uczestnictwa oraz zainteresowanie decyzjami władz różnych szczebli. Komunikat z Badań nr 23. Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.

Goossens, Louis. 1990. Metaphtonymy: The Interaction of Metaphor and Metonymy in Expressions for Linguistic Action. Cognitive Linguistics, 1 (3), s. 323–342.

Kantar Media. 2019. Wybory samorządowe. Dane Kantar Media dla 18 miast Polski. [Niepublikowane materiały Kantar Media. Z archiwum autorek].

Listwan-Franczak, Karolina. 2016. Wpływ reklamy zewnętrznej jako narzędzia kampanii wyborczej na okresowe kształtowanie przestrzeni, na przykładzie miasta Krakowa. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 2, s. 247–272.

Lux, Jolanta. 2011. Reklama. 50% pojęć gratis. Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”.

Olczyk, Tomasz. 2009. Politrozrywka i poperswazja. Reklama telewizyjna w polskich kampaniach wyborczych XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Pankowski, Krzysztof. 2018a. Wybory samorządowe a poczucie podmiotowości obywatelskiej. Komunikat z Badań nr 120. Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.

Pankowski, Krzysztof. 2018b. Zainteresowanie wyborami samorządowymi, deklaracje uczestnictwa oraz preferencje w lipcu. Komunikat z Badań nr 99. Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.

Rogowska, Małgorzata. 2016. Przestrzeń publiczna w mieście – zagadnienia wybrane. Studia KPZK PAN, 170, s. 158–164.

Ryłko-Kurpiewska, Anna. 2016. Reklama jako sztuka powtórzeń. Gdynia: Novae Res.

Zimny, Rafał, i Nowak, Paweł. 2009. Słownik polszczyzny politycznej po roku 1989. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Netografia

Backlight – definicja. 2018. [Online]. Bilbordy.info. Dostęp: https://bilbordy.info/artykuly/backlight/ [12.01.2019].

Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej. 2017. Reklama OOH w Polsce. Raport 2017. [Online]. Dostęp: http://igrz.home.pl/RAPORT%20OOH%202017.pdf [13.01.2019].

Kielan, Wiesław. 2013. Funkcjonowanie nośników reklamy w przestrzeni publicznej. [Online]. Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej. Dostęp: https://slideplayer.pl/slide/810229/ [14.01.2019].

Klimczak, Dariusz. 2007. Outdoor w wyborach. Marketing w Praktyce, 10. [Online]. Dostęp: http://marketing.org.pl/archiwum/index.php/go=2/act=5/fileid=2095/product_id=m46fd0fc292c24 [11.01.2019].

Nasze nośniki. 2018. [Online]. Ströer. Dostęp: http://www.stroer.pl/oferta/nasze-nosniki [18.01.2019].

OOH – słownik pojęć. 2019. [Online]. Bilbordy.info. Dostęp: https://bilbordy.info/artykuly/outdoorooh/ [12.01.2019].

Produkty i rozwiązania. 2018a. [Online]. AMS. Dostęp: http://ams.com.pl/oferta/produkty-i-rozwiazania/dynamic-backlight [19.01.2019].

Produkty i rozwiązania. 2018b. [Online]. AMS. Dostęp: http://ams.com.pl/oferta/produkty-i-rozwiazania/citylight [19.01.2019].

Reklama polityczna. 2019. [Online]. Cityboard Media. Dostęp: https://cityboard.pl/reklama-polityczna [14.01.2019].

Specyfikacja dla grafika. 2018. [Online]. AMS. Dostęp: http://ams.com.pl/wp-content/uploads/2018/09/FL100.pdf [13.01.2019].

Published
2020-02-18

Cited by

Łosiewicz, M., & Ryłko-Kurpiewska, A. (2020). Outdoor Advertising as a Tool of Political Communication in Local Government Elections in Poland. Media - Culture - Social Communication, 2(15), 11–23. https://doi.org/10.31648/mkks.5128

Małgorzata Łosiewicz 
University of Gdansk
https://orcid.org/0000-0002-4853-1543
Anna Ryłko-Kurpiewska 
University of Gdansk
https://orcid.org/0000-0002-5435-6577