Reklama zewnętrzna jako narzędzie komunikacji politycznej w wyborach samorządowych w Polsce

Małgorzata Łosiewicz

Uniwersytet Gdański
https://orcid.org/0000-0002-4853-1543

Anna Ryłko-Kurpiewska

Uniwersytet Gdański
https://orcid.org/0000-0002-5435-6577


Abstrakt

W literaturze przedmiotu sporadycznie pojawiają się rozważania dotyczące wykorzystania reklamy zewnętrznej (ang. outdoor advertising, outdoor) w działalności politycznej. Ze względu na to celem autorek artykułu, stanowiącego przyczynek do szerzej zakrojonych badań, jest przedstawienie różnych aspektów użycia tego typu reklamy w wyborach samorządowych i związane z tym tendencje. Znamienne okazuje się, że reklama zewnętrzna w kampaniach politycznych jest coraz częściej uznawana za jedną z wiodących form reklamy (Nowacki 2006: 119). Charakterystyczne jest także, że to typ reklamy najbardziej odpowiadający odbiorcom w zakresie przekazywania informacji o politykach, co wynika ze specyfiki samego medium i rosnącego nim zainteresowania. Znaczenie tak zwanego outdooru można oszacować również na podstawie osadzenia reklam politycznych w samej przestrzeni, która czyni z kandydatów osoby „znane z widzenia”, co ułatwia spersonalizowanie przekazu i stanowi dobrą podbudowę dla funkcjonowania sloganów.


Słowa kluczowe:

reklama polityczna, wybory samorządowe, slogan, outdoor, reklama zewnętrzna


Akty normatywne

Kodeks wyborczy. 2011. Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy. [Online]. Państwowa Komisja Wyborcza. Dostęp: https://pkw.gov.pl/g2/oryginal/2012_01/d59258c291bff51510478d9373c42076.pdf [19.01.2019].

Ustawa o planowaniu… 2003. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Dz.U. 2003, nr 80, poz. 717. [Online]. Internetowy System Aktów Prawnych. Dostęp: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20030800717 [19.01.2019].

Opracowania

Adamik-Szysiak, Małgorzata. 2012. Telewizyjna reklama polityczna w Polsce w latach 2005–2010. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

CBOS. 2018. Odbiór kampanii wyborczej i aktywność polityczna w Internecie przed wyborami samorządowymi. Komunikat z Badań nr 160. Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.

Cwalina, Wojciech. 2000. Telewizyjna reklama polityczna. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Cybulska, Agnieszka. 2018a. Wybory samorządowe 2018. Komunikat z Badań nr 70. Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.

Cybulska, Agnieszka. 2018b. Wybory samorządowe: zainteresowanie nimi, deklaracje udziału oraz preferencje po ogłoszeniu terminu głosowania. Komunikat z Badań nr 115. Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.

Cybulska, Agnieszka, i Pankowski, Krzysztof. 2018. Wybory wójtów, burmistrzów i prezydentów miast 2018. Komunikat z Badań nr 132. Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.

Dobek-Ostrowska, Bogusława. 2007. Komunikowanie polityczne i publiczne. Warszawa: PWN.

Feliksiak, Michał. 2014. Odbiór kampanii wyborczej i aktywność polityczna w Internecie. Komunikat z Badań nr 97. Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.

Gendźwiłł, Adam. 2018. Wybory samorządowe – znaczenie, gotowość uczestnictwa oraz zainteresowanie decyzjami władz różnych szczebli. Komunikat z Badań nr 23. Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.

Goossens, Louis. 1990. Metaphtonymy: The Interaction of Metaphor and Metonymy in Expressions for Linguistic Action. Cognitive Linguistics, 1 (3), s. 323–342.

Kantar Media. 2019. Wybory samorządowe. Dane Kantar Media dla 18 miast Polski. [Niepublikowane materiały Kantar Media. Z archiwum autorek].

Listwan-Franczak, Karolina. 2016. Wpływ reklamy zewnętrznej jako narzędzia kampanii wyborczej na okresowe kształtowanie przestrzeni, na przykładzie miasta Krakowa. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 2, s. 247–272.

Lux, Jolanta. 2011. Reklama. 50% pojęć gratis. Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”.

Olczyk, Tomasz. 2009. Politrozrywka i poperswazja. Reklama telewizyjna w polskich kampaniach wyborczych XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Pankowski, Krzysztof. 2018a. Wybory samorządowe a poczucie podmiotowości obywatelskiej. Komunikat z Badań nr 120. Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.

Pankowski, Krzysztof. 2018b. Zainteresowanie wyborami samorządowymi, deklaracje uczestnictwa oraz preferencje w lipcu. Komunikat z Badań nr 99. Warszawa: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej.

Rogowska, Małgorzata. 2016. Przestrzeń publiczna w mieście – zagadnienia wybrane. Studia KPZK PAN, 170, s. 158–164.

Ryłko-Kurpiewska, Anna. 2016. Reklama jako sztuka powtórzeń. Gdynia: Novae Res.

Zimny, Rafał, i Nowak, Paweł. 2009. Słownik polszczyzny politycznej po roku 1989. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Netografia

Backlight – definicja. 2018. [Online]. Bilbordy.info. Dostęp: https://bilbordy.info/artykuly/backlight/ [12.01.2019].

Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej. 2017. Reklama OOH w Polsce. Raport 2017. [Online]. Dostęp: http://igrz.home.pl/RAPORT%20OOH%202017.pdf [13.01.2019].

Kielan, Wiesław. 2013. Funkcjonowanie nośników reklamy w przestrzeni publicznej. [Online]. Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej. Dostęp: https://slideplayer.pl/slide/810229/ [14.01.2019].

Klimczak, Dariusz. 2007. Outdoor w wyborach. Marketing w Praktyce, 10. [Online]. Dostęp: http://marketing.org.pl/archiwum/index.php/go=2/act=5/fileid=2095/product_id=m46fd0fc292c24 [11.01.2019].

Nasze nośniki. 2018. [Online]. Ströer. Dostęp: http://www.stroer.pl/oferta/nasze-nosniki [18.01.2019].

OOH – słownik pojęć. 2019. [Online]. Bilbordy.info. Dostęp: https://bilbordy.info/artykuly/outdoorooh/ [12.01.2019].

Produkty i rozwiązania. 2018a. [Online]. AMS. Dostęp: http://ams.com.pl/oferta/produkty-i-rozwiazania/dynamic-backlight [19.01.2019].

Produkty i rozwiązania. 2018b. [Online]. AMS. Dostęp: http://ams.com.pl/oferta/produkty-i-rozwiazania/citylight [19.01.2019].

Reklama polityczna. 2019. [Online]. Cityboard Media. Dostęp: https://cityboard.pl/reklama-polityczna [14.01.2019].

Specyfikacja dla grafika. 2018. [Online]. AMS. Dostęp: http://ams.com.pl/wp-content/uploads/2018/09/FL100.pdf [13.01.2019].
Pobierz


Opublikowane
2020-02-18

Cited By /
Share

Łosiewicz, M., & Ryłko-Kurpiewska, A. (2020). Reklama zewnętrzna jako narzędzie komunikacji politycznej w wyborach samorządowych w Polsce. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 2(15), 11–23. https://doi.org/10.31648/mkks.5128

Małgorzata Łosiewicz 
Uniwersytet Gdański
https://orcid.org/0000-0002-4853-1543
Anna Ryłko-Kurpiewska 
Uniwersytet Gdański
https://orcid.org/0000-0002-5435-6577