Candidate or Celebrity? Rebranding Based on the Example of the Presidential Elections in Kielce

Rafał Dudała

Jan Kochanowski University in Kielce
https://orcid.org/0000-0002-9942-3470


Abstract

Political marketing is currently strongly correlated with economic marketing, especially if we observe the tools and the strategies which are being used. In times of so-called dense competition it is not enough to build and manage a brand image. It is also necessary to use rebranding, i.e. transformation of all the elements of the brand to achieve a better position on the political market. The local, presidential election in Kielce (2018) is a good example of the rebranding process. The brand of the candidate (Bogdan Wenta) was created in the past and was based on the popularity in the world of sport. Winning the elections and replacing the former president (Wojciech Lubawski) raised questions about the effectiveness of using rebranding.


Keywords:

local elections, image, brand, rebranding, political communication, political environment

Supporting Agencies

University of Warmia and Mazury in Olsztyn


Annusewicz, Olgierd. 2013. Celebrytyzacja polityczna. Studia Politologiczne, 20, s. 268–278.

Cichosz, Magdalena. 2002. Metody analizy i diagnostyki rynku politycznego. W: Jabłoński, Andrzej, i Sobkowiak, Leszek. Marketing polityczny w teorii i praktyce. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 90–110.

Ferenc, Witold. 2001. Strategia w kampanii wyborczej. W: Wilkos, Sylwia, i Ferenc, Witold (red.). Kampania wyborcza. Strategia, taktyka, komunikacja. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe, s. 63–93.

Gajdka, Krzysztof. 2008. Profesjonalizacja samorządowych kampanii wyborczych. W: Klisiński, Janusz (red.). Teoria i praktyka marketingu politycznego. Bytom: Wyższa Szkoła Ekonomii i Administracji w Bytomiu, s. 51–70.

Gourevitch, Jean-Paul. 1998. L’Image en politique, de Luther à Internet et de l’affiche au clip. Paris: Hachette.

Jeziński, Marek. 2005. Wizerunek polityczny jako element strategii wyborczej. W: Dobek-Ostrowska, Bogusława (red.). Kampania wyborcza: marketingowe aspekty komunikowania politycznego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 115–132.

Kolczyński, Mariusz. 2004. Marketing polityczny w kampaniach wyborczych. W: Jeziński, Marek (red.). Marketing polityczny w poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu. Toruń: Dom Wydawniczy Duet, s. 54–76.

Marciniak, Ewa. 2010. Pozyskiwanie społecznej uwagi jako narzędzie marketingu politycznego. Studia Politologiczne, 16, s. 75–89.

Mazur, Marek. 2002. Marketing polityczny. Studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Muszyński, Jerzy. 2001. Leksykon marketingu politycznego. Wrocław: Atla2.

Newman, Bruce I. 2016. The Marketing Revolution in Politics: What Recent U.S. Presidential Campaigns Can Teach Us About Effective Marketing. Toronto: University of Toronto Press.

Obrębska, Marta. 2009. Marketing polityczny w kampanii wyborczej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Netografia

Rogojsz, Łukasz. 6.11.2018. Zwycięzca, samiec alfa, nowy Biedroń. Jak Bogdan Wenta pokazał miejsce w szeregu PiS-owi i Platformie. [Online]. Gazeta.pl. Dostęp: http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114884,24134343,zwyciezca-samiec-alfa-nowy-biedron-jak-bogdan-wenta-pokazal.html [11.02.2019].

Sondaż przed wyborami samorządowymi w Kielcach. 2018. [Online]. Onet.pl. Dostęp: https://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/kielce-sondaz-prezydencki-2018/mejk0tg [10.02.2019].

Sztandera, Marcin, i Batóg, Marcin. 7.11.2018. Wybory 2018. Wiemy, kto i ile wpłacił na kampanię Bogdana Wenty. [Online]. Wyborcza.pl. Kielce. Dostęp: http://kielce.wyborcza.pl/kielce/7,47262,24140230,wybory-2018-wiem-kto-i-ile-wplacil-na-kampanie-bogdana-wenty.html [11.02.2019].

Sztandera, Marcin, Batóg, Marcin, i Kosiek, Angelina. 9.11.2018. Wybory 2018. Tajemnice wyborczego sukcesu Bogdana Wenty. [Online]. Wyborcza.pl. Kielce. Dostęp: http://kielce.wyborcza.pl/kielce/7,47262,24144728,wybory-2018-tajemnice-wyborczego-sukcesu-bogdana-wenty.html[11.02.2019]

Wojciech Lubawski: – Jestem chłopak z Zagórskiej. 2018. [Online]. Kielce.naszemiasto.pl. Dostęp:http://kielce.naszemiasto.pl/artykul/wojciech-lubawski-jestem-chlopak-z-zagorskiej-bede-walczyc,3650978,art,t,id,tm.html [10.02.2019].

Wybory samorządowe 2018. Prezydent Kielc: To jest brudna i przestępcza kampania. 2018. [Online]. Echodnia.eu. Dostęp: https://echodnia.eu/swietokrzyskie/wybory-samorzadowe-2018-prezydent-kielc-to-jest-brudna-i-przestepcza-kampania-zapis-transmisji/ar/13630800 [11.02.2019].

Published
2020-02-19

Cited by

Dudała, R. (2020). Candidate or Celebrity? Rebranding Based on the Example of the Presidential Elections in Kielce. Media - Culture - Social Communication, 2(15), 69–78. https://doi.org/10.31648/mkks.5140

Rafał Dudała 
Jan Kochanowski University in Kielce
https://orcid.org/0000-0002-9942-3470