Kandydat czy celebryta? Rebranding na przykładzie wyborów prezydenckich w Kielcach

Rafał Dudała

Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
https://orcid.org/0000-0002-9942-3470


Abstrakt

Współczesny marketing polityczny jest bardzo silnie skorelowany z marketingiem gospodarczym, zwłaszcza w zakresie stosowanych narzędzi oraz strategii działania na rynku. W czasach tak zwanej zagęszczonej rywalizacji nie wystarcza już budowanie wizerunku marki i zarządzanie nim, konieczne staje się także działanie określane jako „rebranding”, czyli transformacja wszystkich lub niektórych elementów marki w celu osiągnięcia lepszej pozycji rynkowej. Wybory prezydenckie w Kielcach w 2018 roku stanowią przykład znakomicie ilustrujący proces „przebudowywania” marki kandydata (Bogdana Wenty) i tworzenia na bazie wypracowanej rozpoznawalności i popularności w świecie sportu politycznej nadbudowy. Wygrane wybory i zastąpienie dotychczasowego, wieloletniego prezydenta (Wojciecha Lubawskiego) skłaniają do pytań o warunki efektywności działań rebrandingowych.


Słowa kluczowe:

wybory samorządowe, wizerunek, marka, rebranding, komunikacja polityczna, otoczenie polityczne

Instytucje finansujące

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie


Annusewicz, Olgierd. 2013. Celebrytyzacja polityczna. Studia Politologiczne, 20, s. 268–278.

Cichosz, Magdalena. 2002. Metody analizy i diagnostyki rynku politycznego. W: Jabłoński, Andrzej, i Sobkowiak, Leszek. Marketing polityczny w teorii i praktyce. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 90–110.

Ferenc, Witold. 2001. Strategia w kampanii wyborczej. W: Wilkos, Sylwia, i Ferenc, Witold (red.). Kampania wyborcza. Strategia, taktyka, komunikacja. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe, s. 63–93.

Gajdka, Krzysztof. 2008. Profesjonalizacja samorządowych kampanii wyborczych. W: Klisiński, Janusz (red.). Teoria i praktyka marketingu politycznego. Bytom: Wyższa Szkoła Ekonomii i Administracji w Bytomiu, s. 51–70.

Gourevitch, Jean-Paul. 1998. L’Image en politique, de Luther à Internet et de l’affiche au clip. Paris: Hachette.

Jeziński, Marek. 2005. Wizerunek polityczny jako element strategii wyborczej. W: Dobek-Ostrowska, Bogusława (red.). Kampania wyborcza: marketingowe aspekty komunikowania politycznego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 115–132.

Kolczyński, Mariusz. 2004. Marketing polityczny w kampaniach wyborczych. W: Jeziński, Marek (red.). Marketing polityczny w poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu. Toruń: Dom Wydawniczy Duet, s. 54–76.

Marciniak, Ewa. 2010. Pozyskiwanie społecznej uwagi jako narzędzie marketingu politycznego. Studia Politologiczne, 16, s. 75–89.

Mazur, Marek. 2002. Marketing polityczny. Studium porównawcze prezydenckich kampanii wyborczych w USA i w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Muszyński, Jerzy. 2001. Leksykon marketingu politycznego. Wrocław: Atla2.

Newman, Bruce I. 2016. The Marketing Revolution in Politics: What Recent U.S. Presidential Campaigns Can Teach Us About Effective Marketing. Toronto: University of Toronto Press.

Obrębska, Marta. 2009. Marketing polityczny w kampanii wyborczej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Netografia

Rogojsz, Łukasz. 6.11.2018. Zwycięzca, samiec alfa, nowy Biedroń. Jak Bogdan Wenta pokazał miejsce w szeregu PiS-owi i Platformie. [Online]. Gazeta.pl. Dostęp: http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114884,24134343,zwyciezca-samiec-alfa-nowy-biedron-jak-bogdan-wenta-pokazal.html [11.02.2019].

Sondaż przed wyborami samorządowymi w Kielcach. 2018. [Online]. Onet.pl. Dostęp: https://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/kielce-sondaz-prezydencki-2018/mejk0tg [10.02.2019].

Sztandera, Marcin, i Batóg, Marcin. 7.11.2018. Wybory 2018. Wiemy, kto i ile wpłacił na kampanię Bogdana Wenty. [Online]. Wyborcza.pl. Kielce. Dostęp: http://kielce.wyborcza.pl/kielce/7,47262,24140230,wybory-2018-wiem-kto-i-ile-wplacil-na-kampanie-bogdana-wenty.html [11.02.2019].

Sztandera, Marcin, Batóg, Marcin, i Kosiek, Angelina. 9.11.2018. Wybory 2018. Tajemnice wyborczego sukcesu Bogdana Wenty. [Online]. Wyborcza.pl. Kielce. Dostęp: http://kielce.wyborcza.pl/kielce/7,47262,24144728,wybory-2018-tajemnice-wyborczego-sukcesu-bogdana-wenty.html[11.02.2019]

Wojciech Lubawski: – Jestem chłopak z Zagórskiej. 2018. [Online]. Kielce.naszemiasto.pl. Dostęp:http://kielce.naszemiasto.pl/artykul/wojciech-lubawski-jestem-chlopak-z-zagorskiej-bede-walczyc,3650978,art,t,id,tm.html [10.02.2019].

Wybory samorządowe 2018. Prezydent Kielc: To jest brudna i przestępcza kampania. 2018. [Online]. Echodnia.eu. Dostęp: https://echodnia.eu/swietokrzyskie/wybory-samorzadowe-2018-prezydent-kielc-to-jest-brudna-i-przestepcza-kampania-zapis-transmisji/ar/13630800 [11.02.2019].
Pobierz


Opublikowane
2020-02-19

Cited By /
Share

Dudała, R. (2020). Kandydat czy celebryta? Rebranding na przykładzie wyborów prezydenckich w Kielcach. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 2(15), 69–78. https://doi.org/10.31648/mkks.5140

Rafał Dudała 
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
https://orcid.org/0000-0002-9942-3470