Media Ideologies of Love and Marriage Presented in the Program Wedding at First Sight

Dorota Majka-Rostek

University of Wrocław
https://orcid.org/0000-0002-1175-6028


Abstract

This article examines the assumptions and character of the popular TV show Wedding at First Sight as an ideological message which presents certain models of marriage and marital relations. Elements of the expertise discourse created in the show, as well as elements of viewers’ discourse, are presented in the context of contemporary changes in intimate relationships. The research method used is a qualitative analysis of posts on an Internet forum dedicated to the TV show Wedding at First Sight. The ideology of love and marriage presented there is a mixture of traditional (e.g. traditional division of gender roles) and modern (e.g. open and steady communication) models. Its fundamental characteristic is the assumption that among one’s primary life goals should be a marriage
based on rational choice and romantic love at first sight


Keywords:

reality show, ideology, love, marriage, television

Supporting Agencies

University of Warmia and Mazury in Olsztyn


Adorno, Theodor. 2001. The Culture Industry. London – New York: Routledge.

Blake, James. 2017. Television and the Second Screen: Interactive TV in the Age of Social Participation. London – New York: Routledge Taylor and Francis Group.

Croteau, David, i Hoynes, William D. 2014. Media/Society: Industries, Images and Audiences. London: Sage Publications, Inc.

Fiske, John. 1999. Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem. Tłum. Aleksandra Gierczak. Wrocław: Astrum.

Gdula, Maciej. 2009. Trzy dyskursy miłosne. Warszawa: Oficyna Naukowa

Giddens, Anthony. 2001. Nowoczesność i tożsamość. Tłum. Alina Szulżycka. Warszawa: PWN.

Giddens, Anthony. 2006. Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach. Tłum. Alina Szulżycka. Warszawa: PWN.
Goban-Klas, Tomasz. 1999. Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa: PWN.

Godzic, Wiesław. 2001. „Wielki Brat” a sprawa polska. W: Godzic, Wiesław (red.). Podglądanie Wielkiego Brata. Kraków: Rabid, s. 13–23.

Hall, Stuart. 1987. Kodowanie i dekodowanie. Przekazy i Opinie, 1–2, s. 58–71.

Hill, Annette. 2004. Reality TV: Audiences and Popular Factual Television. London: Routledge.

Illouz, Eva. 2016. Dlaczego miłość rani. Tłum. Michał Filipczuk. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Petrilli, Susan. 2013. Ideology Theory. W: Danesi, Marcel (red.). Encyclopedia of Media and Communication. Toronto: University of Toronto Press, s. 345–348.

Przybyła, Tomasz. 2008. Programy typu reality show – perspektywa edukacyjna. Neodidagmata, 29–30, s. 141–147.

Siemieńska, Renata. 1997. Środki masowego przekazu jako twórcy obrazu świata. W: Siemieńska, Renata (red.). Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu oraz podręcznikach szkolnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 9–26.

Strinati, Dominic. 1998. Wprowadzenie do kultury popularnej. Tłum. Wojciech Burszta. Poznań: Zysk i S-ka.

Swidler, Ann. 2001. Talk of Love: How Culture Matters. Chicago – London: University of Chicago Press.

White, Mimi. 1998. Analiza ideologiczna a telewizja. W: Allen, Robert C. (red.). Teledyskursy. Telewizja w badaniach współczesnych. Tłum. Edyta Stawowczyk. Kielce: Wydawnictwo Szumacher, s. 152–189.

Netografia

Łaciak, Beata. 2015. Wizerunek kobiety w audycjach reality show. Analiza I edycji audycji Rolnik szuka żony i Kto poślubi mojego syna? [Online]. KRRiT. Dostęp: https://www.krrit.gov.pl/ Data/Files/_public/Portals/0/komunikaty/wizerunek-kobiet/wizerunek-kobiety-w-audycjachreality-show.pdf [28.02.2018].

Pallus, Patryk. 2016. Kontrowersje dobrze się sprzedają. „Ślub od pierwszego wejrzenia” hitem TVN. [Online]. Businessinsider.com.pl. Dostęp: https://businessinsider.com.pl/media/tv-radio/ogladalnosc-programu-tvn-slub-od-pierwszego-wejrzenia/4680nfm [22.02.2018].

Published
2020-02-19

Cited by

Majka-Rostek, D. (2020). Media Ideologies of Love and Marriage Presented in the Program Wedding at First Sight. Media - Culture - Social Communication, 3(15). https://doi.org/10.31648/mkks.5153

Dorota Majka-Rostek 
University of Wrocław
https://orcid.org/0000-0002-1175-6028