Medialne ideologie miłości i małżeństwa prezentowane w programie Ślub od pierwszego wejrzenia

Dorota Majka-Rostek

Uniwersytet Wrocławski
https://orcid.org/0000-0002-1175-6028


Abstrakt

Celem autorki artykułu jest przyjrzenie się założeniom i specyfice popularnego programu telewizyjnego Ślub od pierwszego wejrzenia jako komunikatu ideologicznego, prezentującego określone wzorce relacji małżeńskich oraz małżeństwa. Elementy kreowanego w programie dyskursu eksperckiego oraz elementy dyskursu odbiorców programu przedstawiono w kontekście współczesnych przemian relacji intymnych. Zastosowana metoda badawcza to jakościowa analiza tekstów wypowiedzi uczestników internetowego forum dotyczącego analizowanego programu. Prezentowana tam ideologia miłości i małżeństwa to mieszanka wzorów tradycyjnych (na przykład tradycyjny podział ról genderowych) i nowoczesnych (przykładowo postulat otwartej i ciągłej komunikacji). Jej zasadniczym rysem jest założenie, że jednym z podstawowych celów życiowychczłowieka powinno być małżeństwo oparte jednocześnie na racjonalnym wyborzei romantycznej miłości.


Słowa kluczowe:

reality show, ideologia, miłość, małżeństwo, telewizja

Instytucje finansujące

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie


Adorno, Theodor. 2001. The Culture Industry. London – New York: Routledge.

Blake, James. 2017. Television and the Second Screen: Interactive TV in the Age of Social Participation. London – New York: Routledge Taylor and Francis Group.

Croteau, David, i Hoynes, William D. 2014. Media/Society: Industries, Images and Audiences. London: Sage Publications, Inc.

Fiske, John. 1999. Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem. Tłum. Aleksandra Gierczak. Wrocław: Astrum.

Gdula, Maciej. 2009. Trzy dyskursy miłosne. Warszawa: Oficyna Naukowa

Giddens, Anthony. 2001. Nowoczesność i tożsamość. Tłum. Alina Szulżycka. Warszawa: PWN.

Giddens, Anthony. 2006. Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach. Tłum. Alina Szulżycka. Warszawa: PWN.
Goban-Klas, Tomasz. 1999. Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa: PWN.

Godzic, Wiesław. 2001. „Wielki Brat” a sprawa polska. W: Godzic, Wiesław (red.). Podglądanie Wielkiego Brata. Kraków: Rabid, s. 13–23.

Hall, Stuart. 1987. Kodowanie i dekodowanie. Przekazy i Opinie, 1–2, s. 58–71.

Hill, Annette. 2004. Reality TV: Audiences and Popular Factual Television. London: Routledge.

Illouz, Eva. 2016. Dlaczego miłość rani. Tłum. Michał Filipczuk. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Petrilli, Susan. 2013. Ideology Theory. W: Danesi, Marcel (red.). Encyclopedia of Media and Communication. Toronto: University of Toronto Press, s. 345–348.

Przybyła, Tomasz. 2008. Programy typu reality show – perspektywa edukacyjna. Neodidagmata, 29–30, s. 141–147.

Siemieńska, Renata. 1997. Środki masowego przekazu jako twórcy obrazu świata. W: Siemieńska, Renata (red.). Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu oraz podręcznikach szkolnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 9–26.

Strinati, Dominic. 1998. Wprowadzenie do kultury popularnej. Tłum. Wojciech Burszta. Poznań: Zysk i S-ka.

Swidler, Ann. 2001. Talk of Love: How Culture Matters. Chicago – London: University of Chicago Press.

White, Mimi. 1998. Analiza ideologiczna a telewizja. W: Allen, Robert C. (red.). Teledyskursy. Telewizja w badaniach współczesnych. Tłum. Edyta Stawowczyk. Kielce: Wydawnictwo Szumacher, s. 152–189.

Netografia

Łaciak, Beata. 2015. Wizerunek kobiety w audycjach reality show. Analiza I edycji audycji Rolnik szuka żony i Kto poślubi mojego syna? [Online]. KRRiT. Dostęp: https://www.krrit.gov.pl/ Data/Files/_public/Portals/0/komunikaty/wizerunek-kobiet/wizerunek-kobiety-w-audycjachreality-show.pdf [28.02.2018].

Pallus, Patryk. 2016. Kontrowersje dobrze się sprzedają. „Ślub od pierwszego wejrzenia” hitem TVN. [Online]. Businessinsider.com.pl. Dostęp: https://businessinsider.com.pl/media/tv-radio/ogladalnosc-programu-tvn-slub-od-pierwszego-wejrzenia/4680nfm [22.02.2018].
Pobierz


Opublikowane
2020-02-19

Cited By /
Share

Majka-Rostek, D. (2020). Medialne ideologie miłości i małżeństwa prezentowane w programie Ślub od pierwszego wejrzenia. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 3(15). https://doi.org/10.31648/mkks.5153

Dorota Majka-Rostek 
Uniwersytet Wrocławski
https://orcid.org/0000-0002-1175-6028