Social campaigns in public media. The problem of using free airtime by public benefit organisations
Abstract
This article deals with the issue of social campaigns prepared by public benefit organisations and presented in public media during free airtime. The cited data show that non-profit organisations do not use the free airtime allocated to them on public radio and television. The main aim of the article is to identify the factors that influence this state of affairs. Results of the conducted analyses indicate such problems as the lack of financial resources at the disposal of PBOs, lack of knowledge about the possibility of using free airtime as well as ignorance of the procedures, or the rules governing the (post) media reality.
Keywords:
social campaigns, free airtime, public benefit organisationsReferences
Babbie, Earl (2003). Badania społeczne w praktyce. Tłum. Witold Betkiewicz, Marta Bucholc, Przemysław Gadomski, Jacek Haman, Agnieszka Jasiewicz-Betkiewicz, Agnieszka Kłoskowska-Dudzińska, Michał Kowalski i Maja Mozga. Warszawa: PWN. Google Scholar
Baudrillard, Jean (2005). Symulakry i symulacja. Tłum. Sławomir Królak. Warszawa. Google Scholar
Bednarowska, Zofia (2015). Desk research – wykorzystanie potencjału danych zastanych w prowadzeniu badań marketingowych i społecznych. Marketing i Rynek, 7, 18–26. Google Scholar
Borowska, Małgorzata i Dembicka-Starska, Izabela (2014). Mocni w promocji. Podręcznik dla organizacji pozarządowych. Warszawa: Klon/Jawor. Google Scholar
Bogunia-Borowska, Małgorzata (2010). Reklama jako tworzenie rzeczywistości społecznej. Kraków: Wydawnictwo UJ. Google Scholar
Carboni, Julia and Maxwell, Sarah (2015). Effective Social Media Engagement for Nonprofits: What Matters? Journal of Public and Nonprofit Affairs, 1(1). Google Scholar
Czyżewska, Weronika (2014). Media publiczne a NGO-sy: Zróbmy wspólny rachunek sumienia, [online]. Ngo.pl. Dostęp: http://opinie.ngo.pl/wiadomosc/1258610.html [15.06.2018]. Google Scholar
Dobranowska-Wittels, Magda (2012). OPP w mediach: najpierw selekcja, [online]. Ngo.pl. Dostęp: http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosc/795388.html [10.06.2018]. Google Scholar
Dudkiewicz, Ignacy (2016). Czemu TVP odrzuca spoty NGO? „Brakuje jasnych zasad?”, [online]. Ngo.pl. Dostęp: http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosc/1894718.html [18.06.2018]. Google Scholar
Hevelke, Eva i Koczanowicz-Chondzyńska, Julia (2016). Bezpłatny czas antenowy dla OPP. „Chcemy spotkać różne światy”, rozmowę przepr. Ignacy Dudkiewicz, [online]. Ngo.pl. Dostęp: http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosc/1989296.html [15.06.2018]. Google Scholar
Informacja Polskiego Radia S.A. (2017). Informacja o kampaniach społecznych organizacji pożytku publicznego na antenach Polskiego Radia S.A., [online]. Polskie Radio S.A. Dostęp: https://www.polskieradio.pl/13/53/Artykul/1788366,Regulamin [15.04.2020]. Google Scholar
Juros, Andrzej i Biały, Arkadiusz (red.) (2015). Kampanie społeczne organizacji pożytku publicznego w mediach publicznych w województwie lubelskim. Lublin: Związek Stowarzyszeń Forum Lubelskich Organizacji Pozarządowych. Google Scholar
Kotnis-Górka, Emilia i Wysocki, Mateusz (2011). Organizacje pozarządowe. Zarządzanie, kreowanie wizerunku i współpraca z mediami w III sektorze. Gliwice: Helion. Google Scholar
Krzyżak, Agnieszka (2014). Media publiczne a NGO-sy: potrzeba rozmowy o problemach społecznych, [online]. Ngo.pl. Dostęp: http://opinie.ngo.pl/wiadomosc/1208176.html [15.06.2018]. Google Scholar
Regulamin Polskiego Radia S.A. (2017). Regulamin rozpowszechniania audycji prezentujących kampanie społeczne przygotowanych i dostarczonych do Polskiego Radia S.A. przez organizacje pożytku publicznego, [online]. Polskie Radio S.A. Dostęp: https://static.prsa.pl/aa2ecd04-b866-45da-981e-ed2613fbac10.pdf [15.04.2020]. Google Scholar
Rozporządzenie KRRiT (2011). Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 29 kwietnia 2011 r. w sprawie trybu postępowania związanego z nieodpłatnym informowaniem w programach jednostek publicznej radiofonii i telewizji o prowadzonej przez organizacje pożytku publicznego nieodpłatnej działalności pożytku publicznego. Dz.U. 2011 nr 109, poz. 638, [online]. Internetowy system aktów prawnych. Dostęp: http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/regulacje-prawne/polska/radiofonia-i-telewizja-publiczna/1.pdf [14.06.2018]. Google Scholar
Rozporządzenie KRRiT (2017). Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 19 maja 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie trybu postępowania związanego z nieodpłatnym informowaniem w programach jednostek publicznej radiofonii i telewizji o prowadzonej przez organizacje pożytku publicznego nieodpłatnej działalności pożytku publicznego. Dz.U. 2017, poz. 1097, [online]. Internetowy system aktów prawnych. Dostęp: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001097/O/D20171097.pdf [15.06.2018]. Google Scholar
Sommer, Hanna (2016). Czy upadek kultury mediów? Humanities and Social Sciences. XXI, 23(3), 183–196. Google Scholar
Ustawa (2003). Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Dz.U. 2003 nr 96, poz. 873, [online]. Internetowy system aktów prawnych. Dostęp: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20030960873/U/D20030873Lj.pdf [20.06.2018]. Google Scholar
Woolley, Marcus (1992). Using statistics for desk research. Aslib Proceedings, 44(5), 227–233. Google Scholar
Zasady Telewizji Polskiej S.A. (2013). Zasady przygotowania i rozpowszechniania w programach Telewizji Polskiej audycji informujących o prowadzonej przez organizacje pożytku publicznego nieodpłatnej działalności pożytku publicznego, [online]. TVP.pl. Dostęp: http://s.tvp.pl/repository/attachment/d/d/f/ddfe437cd4e13437f6b167764786e82b1380619976446.pdf [20.06.2018]. Google Scholar
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.