“Love as a Battlefield”: Lust, Caution by Eileen Chang and Ang Lee

Alicja Helman


https://orcid.org/0000-0002-8266-6038


Abstract

Ang Lee’s Lust, Caution is an adaptation of a very short novel by Eileen Chang. Despite being close to the original, we can observe several differences between the literature and film versions. Both authors belong to different generations. Chang
was writing about her own times. Ang Lee made a historical drama and adjusted to the conventions of contemporary cinema. Some elements, only suggested in the novel, were further developed, others were added. Both versions give us a complete story about the dangerous relationship between lovers and enemies at the same time. The film version fills the gaps present in a novel which, in turn, explains some parts of Lee’s movie. The director’s “creative treason” is a generic transformation of a piece losing its national identity in favour of international universalism.


Keywords:

adaptation, autobiography, indeterminacy, reconstruction, performance, creative treason


Chang, Eileen. 2008a. Miłość jak pole bitwy. W: Chang, Eileen. Miłość jak pole bitwy. Tłum. Katarzyna Kulpa. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Chang, Eileen. 2008b. Ostrożnie, pożądanie. Tłum. Katarzyna Kulpa. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Chang, Eileen. 2008c. Wielka szkoda. W: Chang, Eileen. Miłość jak pole bitwy. Tłum. Katarzyna Kulpa. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Chang, Eileen. 2008d. Wspomnienia zagubionych uczuć. W: Chang, Eileen. Miłość jak pole bitwy. Tłum. Katarzyna Kulpa. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Chang, Eileen. 2009a. Czerwona róża, biała róża. Tłum. Katarzyna Kulpa. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Chang, Eileen. 2009b. Kwiat osmanthusa gotowany na parze, czyli smutna jesień A Xiao. W: Chang,
Eileen. Czerwona róża, biała róża. Tłum. Katarzyna Kulpa. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Chang, Eileen. 2009c. Złote kajdany. W: Chang, Eileen. Czerwona róża, biała róża. Tłum. KatarzynaKulpa. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Jullien, François. 2006. Pochwała nieokreśloności. Zapiski o myśli i estetyce Chin. Tłum. BeataSzymańska i Anna Śpiewak. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kamrowska, Agnieszka. 2015. Ang Lee: tajwański twórca światowego kina. W: Kamrowska, Agnieszka (red.). Autorzy kina azjatyckiego. Kraków: Wyd. EKRANy, s. 361–404.
Kingsbury, Karen S. 2009. Przedmowa. W: Chang, Eileen. Czerwona róża, biała róża. Tłum. Katarzyna Kulpa. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Kołakowski, Leszek. 2012. Czy diabeł może zostać zbawiony i 27 innych kazań. Kraków: Znak.
Ou-fan, Leo Lee. 1999. Eileen Chang and Cinema. Journal of Modern Literature in Chinese, 2, s. 37–60.
Zhang, Yingjin. 2011. Gender, Genre, and Performance in Eileen Chang’s Films: Equivocal Contrasts Across the Print-Screen Divide. W: Wang, Lingzhen (red.). Chinese Women’s Cinema: Transnational Contexts. New York: Columbia University Press, s. 255–273.

Netografia
McCormick, Gregory. 2017. The People’s Writer: How Eileen Chang Remains Relevant by Not Writing Political Fiction. [Online]. Dostęp: http://quarterlyconversation.com/the-peoples-writerhow-eileen-chang-remains-relevant-by-not-writing-political-fiction [16.06.2017].
Stevens, Andrew. 26.10.2007. Interview with Ang Lee. [Online]. CNN.com/Asia. Dostęp: http://edition.cnn.com/2007/WORLD/asiapcf/10/08/talkasia.anglee/ [16.06.2017].

Filmografia
Czerwcowa narzeczona (Liuyue xinniang). 1960. Reż. Tang Huang.
Czerwona róża, biała róża (Hong Meiqui Yu Bai Meiqui). 1994. Reż. Stanley Kwan.
Kotka (La Chatte). 1958. Reż. Henri Decoin.
Mała doboszka (The Little Drummer Girl). 1984. Reż. George Roy Hill.
Mata Hari. 1931. Reż. George Fitzmaurice.
Miłość bez końca (Buliao qing). 1947. Reż. Sang Hu.
Miłość jak pole bitwy (Qingchang ru zhangchang). 1957. Reż. Yue Feng.
Miłość w upadłym mieście (Qing Cheng Zhi Lian). 1984. Reż. Ann Hui.
Największa historia miłosna na ziemi (Nanbei xi xianfeng). 1962. Reż. Wang Tianlin.
Najwspanialsze wesele na ziemi (Nanbei yijia qin). 1962. Reż. Wang Tianlin.
Niech żyje żona (Taitai wansui). 1947. Reż. Sang Hu.
Noc szpiegów (La nuit des espions). 1959. Reż. Robert Hossein.
Ojciec się żeni (Xíao ernü). 1963. Reż. Wang Tianlin.
Opowieść dwu żon (Rencai liangde). 1957. Reż. Yue Feng.
Osiemnaście wiosen (Ban Sheng Yuan). 1997. Reż. Ann Hui.
Ostrożnie, pożądanie (Lust, caution). 2007. Reż. Ang Lee.
Proszę, pamiętaj o mnie (Yiqu nanwang). 1964. Reż. Zhong Qiwen.
Sokół maltański (The Maltese Falcon). 1941. Reż. John Huston.
Tajemnice wywiadu (Le mysterieux Monsieur Sylvain). 1947. Reż. Jean Stelli.
The Wayward Husband (Taohua yun). 1958. Reż. Yue Feng.
Troski i radości średniego wieku (Aile Zhongnian). 1949. Reż. Sang Hu.
X-27 (Dishonored). 1931. Reż. Joseph von Sternberg.
Yuan nu. 1988. Reż. Fred Tan

Published
2020-12-30

Cited by

Helman, A. (2020). “Love as a Battlefield”: Lust, Caution by Eileen Chang and Ang Lee. Media - Culture - Social Communication, 4(15), 13–33. https://doi.org/10.31648/mkks.6243

Alicja Helman 

https://orcid.org/0000-0002-8266-6038