Opublikowane: 2020-12-301

„Miłość jak pole bitwy”* – Ostrożnie, pożądanie Eileen Chang i Anga Lee

Alicja Helman
Media - Kultura - Komunikacja Społeczna
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.31648/mkks.6243

Abstrakt

Film Anga Lee Ostrożnie, pożądanie jest adaptacją mikropowieści Eileen Chang. Mimo że jest wierny literze oryginału, różni się odeń pod wieloma względami. Autorzy należą do innych pokoleń. Chang opisywała swoją współczesność, Lee realizował film historyczny. Fabułę opowiedzianą przez Chang, opartą na motywach autobiograficznych, ukształtował zgodnie z wymogami współczesnego kina, rozwijając wątki, których powieść ledwo pozwalała się domyślać, bądź dopisując to, czego w niej nie było. Jeśli połączymy lekturę powieści i filmu, otrzymamy kompletny obraz niebezpiecznego związku kochanków-wrogów. Film wypełnia miejsca niedookreślenia w tekście literackim,a to, co w filmie nie zostało zwerbalizowane, wyjaśnia powieść. Istota dokonanej przez reżysera „twórczej zdrady” polega na transformacji gatunkowej utworu, który traci swoją narodową tożsamość na rzecz międzynarodowego uniwersalizmu.

Słowa kluczowe:

adaptacja, autobiografia, nieokreśloność, rekonstrukcja, performans, twórcza zdrada

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Helman, A. (2020). „Miłość jak pole bitwy”* – Ostrożnie, pożądanie Eileen Chang i Anga Lee. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 4(15), 13–33. https://doi.org/10.31648/mkks.6243

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.