„Miłość jak pole bitwy”* – Ostrożnie, pożądanie Eileen Chang i Anga Lee

Alicja Helman


https://orcid.org/0000-0002-8266-6038


Abstrakt

Film Anga Lee Ostrożnie, pożądanie jest adaptacją mikropowieści Eileen Chang. Mimo że jest wierny literze oryginału, różni się odeń pod wieloma względami. Autorzy należą do innych pokoleń. Chang opisywała swoją współczesność, Lee realizował film historyczny. Fabułę opowiedzianą przez Chang, opartą na motywach autobiograficznych, ukształtował zgodnie z wymogami współczesnego kina, rozwijając wątki, których powieść ledwo pozwalała się domyślać, bądź dopisując to, czego w niej nie było. Jeśli połączymy lekturę powieści i filmu, otrzymamy kompletny obraz niebezpiecznego związku kochanków-wrogów. Film wypełnia miejsca niedookreślenia w tekście literackim,a to, co w filmie nie zostało zwerbalizowane, wyjaśnia powieść. Istota dokonanej przez reżysera „twórczej zdrady” polega na transformacji gatunkowej utworu, który traci swoją narodową tożsamość na rzecz międzynarodowego uniwersalizmu.


Słowa kluczowe:

adaptacja, autobiografia, nieokreśloność, rekonstrukcja, performans, twórcza zdrada


Chang, Eileen. 2008a. Miłość jak pole bitwy. W: Chang, Eileen. Miłość jak pole bitwy. Tłum. Katarzyna Kulpa. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Chang, Eileen. 2008b. Ostrożnie, pożądanie. Tłum. Katarzyna Kulpa. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Chang, Eileen. 2008c. Wielka szkoda. W: Chang, Eileen. Miłość jak pole bitwy. Tłum. Katarzyna Kulpa. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Chang, Eileen. 2008d. Wspomnienia zagubionych uczuć. W: Chang, Eileen. Miłość jak pole bitwy. Tłum. Katarzyna Kulpa. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Chang, Eileen. 2009a. Czerwona róża, biała róża. Tłum. Katarzyna Kulpa. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Chang, Eileen. 2009b. Kwiat osmanthusa gotowany na parze, czyli smutna jesień A Xiao. W: Chang,
Eileen. Czerwona róża, biała róża. Tłum. Katarzyna Kulpa. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Chang, Eileen. 2009c. Złote kajdany. W: Chang, Eileen. Czerwona róża, biała róża. Tłum. KatarzynaKulpa. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Jullien, François. 2006. Pochwała nieokreśloności. Zapiski o myśli i estetyce Chin. Tłum. BeataSzymańska i Anna Śpiewak. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kamrowska, Agnieszka. 2015. Ang Lee: tajwański twórca światowego kina. W: Kamrowska, Agnieszka (red.). Autorzy kina azjatyckiego. Kraków: Wyd. EKRANy, s. 361–404.
Kingsbury, Karen S. 2009. Przedmowa. W: Chang, Eileen. Czerwona róża, biała róża. Tłum. Katarzyna Kulpa. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Kołakowski, Leszek. 2012. Czy diabeł może zostać zbawiony i 27 innych kazań. Kraków: Znak.
Ou-fan, Leo Lee. 1999. Eileen Chang and Cinema. Journal of Modern Literature in Chinese, 2, s. 37–60.
Zhang, Yingjin. 2011. Gender, Genre, and Performance in Eileen Chang’s Films: Equivocal Contrasts Across the Print-Screen Divide. W: Wang, Lingzhen (red.). Chinese Women’s Cinema: Transnational Contexts. New York: Columbia University Press, s. 255–273.

Netografia
McCormick, Gregory. 2017. The People’s Writer: How Eileen Chang Remains Relevant by Not Writing Political Fiction. [Online]. Dostęp: http://quarterlyconversation.com/the-peoples-writerhow-eileen-chang-remains-relevant-by-not-writing-political-fiction [16.06.2017].
Stevens, Andrew. 26.10.2007. Interview with Ang Lee. [Online]. CNN.com/Asia. Dostęp: http://edition.cnn.com/2007/WORLD/asiapcf/10/08/talkasia.anglee/ [16.06.2017].

Filmografia
Czerwcowa narzeczona (Liuyue xinniang). 1960. Reż. Tang Huang.
Czerwona róża, biała róża (Hong Meiqui Yu Bai Meiqui). 1994. Reż. Stanley Kwan.
Kotka (La Chatte). 1958. Reż. Henri Decoin.
Mała doboszka (The Little Drummer Girl). 1984. Reż. George Roy Hill.
Mata Hari. 1931. Reż. George Fitzmaurice.
Miłość bez końca (Buliao qing). 1947. Reż. Sang Hu.
Miłość jak pole bitwy (Qingchang ru zhangchang). 1957. Reż. Yue Feng.
Miłość w upadłym mieście (Qing Cheng Zhi Lian). 1984. Reż. Ann Hui.
Największa historia miłosna na ziemi (Nanbei xi xianfeng). 1962. Reż. Wang Tianlin.
Najwspanialsze wesele na ziemi (Nanbei yijia qin). 1962. Reż. Wang Tianlin.
Niech żyje żona (Taitai wansui). 1947. Reż. Sang Hu.
Noc szpiegów (La nuit des espions). 1959. Reż. Robert Hossein.
Ojciec się żeni (Xíao ernü). 1963. Reż. Wang Tianlin.
Opowieść dwu żon (Rencai liangde). 1957. Reż. Yue Feng.
Osiemnaście wiosen (Ban Sheng Yuan). 1997. Reż. Ann Hui.
Ostrożnie, pożądanie (Lust, caution). 2007. Reż. Ang Lee.
Proszę, pamiętaj o mnie (Yiqu nanwang). 1964. Reż. Zhong Qiwen.
Sokół maltański (The Maltese Falcon). 1941. Reż. John Huston.
Tajemnice wywiadu (Le mysterieux Monsieur Sylvain). 1947. Reż. Jean Stelli.
The Wayward Husband (Taohua yun). 1958. Reż. Yue Feng.
Troski i radości średniego wieku (Aile Zhongnian). 1949. Reż. Sang Hu.
X-27 (Dishonored). 1931. Reż. Joseph von Sternberg.
Yuan nu. 1988. Reż. Fred Tan
Pobierz


Opublikowane
2020-12-30

Cited By /
Share

Helman, A. (2020). „Miłość jak pole bitwy”* – Ostrożnie, pożądanie Eileen Chang i Anga Lee. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 4(15), 13–33. https://doi.org/10.31648/mkks.6243

Alicja Helman 

https://orcid.org/0000-0002-8266-6038