Jean-Pierre Melville: The Forgotten Stylist of Gangster Films

Maciej Sztąberek

University of Lodz
https://orcid.org/0000-0003-2185-5246


Abstract

This article is devoted to the stylistics of detective films directed by Jean-Pierre Melville. The main point of the paper is an approximation of the most important and recognizable elements of his films, which stand out among other works of this genre. The analysis will concern the genres and trends of film used by the director, including gangster films, noir cinema and policier. The author will also analyse the subject matter discussed in his films, the construction of their characters, as well as the tricks used by Melville, which were intended to make his films exceptional. The article focuses on the creation of the myth of masculinity, the marginalization of femininity, as well as various technical and aesthetic solutions that may have contributed to the development of the artist’s style.


Keywords:

Jean-Pierre Melville, detective film, thriller, film noir, policier, gangster film, heist movie


Bobowski, Sławomir. 2010. Film noir – repetytorium (zamiast wstępu). Studia Filmoznawcze, 31, s. 5–20.
Durys, Elżbieta. 2013. Amerykańskie popularne kino policyjne w latach 1970–2000. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Helman, Alicja. 1990. Film gangsterski. Warszawa: WAiF.
Nogueira, Rui (red.). 1971. Melville on Melville. London: Seeker and Warburg.
Syska, Rafał. 2010. Panorama kontekstów amerykańskiego noir. Studia Filmoznawcze, 31, s. 23–51.
Turim, Maureen. 2014. French Neo-noir: An Aesthetic for the Policier: “International Noir”. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Vincendeau, Ginnette. 2001. Francja w latach 1945–1965 i Hollywood: Policier jako tekst międzynarodowy. W: Sitarski, Piotr (red.). Kino Europy. Tłum. Artur Piskorz. Kraków: Rabid, s. 73–107.
Vincendeau, Ginnette. 2003. Jean-Pierre Melville: An American in Paris. London: British Film Institute.
Włodek, Patrycja. 2008. Jean-Pierre Melville: piękno klęski. W: Helman, Alicja (red.). Autorzy kina europejskiego IV. Kraków: Rabid, s. 59–86.

Netografia
Random Quotes about His Favorite Directors. 2019. [Online]. The Quentin Tarantino Archives. Dostęp: http://wiki.tarantino.info/index.php/Tarantino%27s_favorite_films [24.02.2019].
Svetov, Mark. 2011. Jean-Pierre Melville: Film Noir 2.0. [Online]. Dostęp: http://www.filmnoirfoundation.org/sentinel-article/Melville.pdf [24.02.2019].
Uniezwyklenie [hasło]. 2019. [Online]. Edupedia.pl. Dostęp: http://www.edupedia.pl/words/index/show/528454_slownik_wiedzy_o_literaturze-uniezwyklenie.html [24.02.2019].
Woo, John. The Melville Style. 2019. [Online]. A Bitter-Sweet Life. Dostęp: http://a-bittersweet-life.tumblr.com/post/3006052147/the-melville-style-by-john-woo [24.02.2019].

Filmografia przedmiotu
Wideo 1. Tavernier, Bertrand. Interviews. W: Kapuś [inny tytuł: Szpicel]. 1963. Reż. Jean-Pierre Melville. DVD. Dystrybucja The Criterion Collection (b.r.w.). [00:02:00 – 00:02:30; 00:02:30– 00:03:08].
Wideo 2. Vincendeau, Ginnette. Authors on Melville. W: Samuraj. 1966. Reż. Jean-Pierre Melville. DVD. Dystrybucja The Criterion Collection (b.r.w.). [00:07:50 – 00:09:00].

Filmografia podmiotu
Filmy w reżyserii Jeana-Pierre’a Melville’a
Drugi oddech (Le deuxième souffle). 1966.
Dwaj mężczyźni na Manhattanie (Deux hommes dans Manhattan). 1959.
Glina (Un Flic). 1972.
Młodszy Ferchau (L’aîné des Ferchaux). 1963.
Ryzykant (Bob le flambeur). 1956.
Samuraj (Le Samouraï). 1967.
Szpicel (Le doulos). 1962.
W kręgu zła (Le cercle rouge). 1970.

Filmy innych reżyserów
Crime Wave. 1954. Reż. Andre De Toth.
Dziura (Le trou). 1960. Reż. Jacques Becker.
Nie tykać łupu (Touchez pas au grisbi). 1954. Reż. Jacques Becker.
Odds Against Tomorrow. 1959. Reż. Robert Wise.

Published
2020-12-30

Cited by

Sztąberek, M. (2020). Jean-Pierre Melville: The Forgotten Stylist of Gangster Films. Media - Culture - Social Communication, 4(15), 71–85. https://doi.org/10.31648/mkks.6246

Maciej Sztąberek 
University of Lodz
https://orcid.org/0000-0003-2185-5246