Opublikowane: 2020-12-301

Jean-Pierre Melville – zapomniany stylista kina gangsterskiego

Maciej Sztąberek
Media - Kultura - Komunikacja Społeczna
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.31648/mkks.6246

Abstrakt

Artykuł jest poświęcony stylistyce kryminałów wyreżyserowanych przez Jeana-Pierre’a Melville’a. Głównym celem autora opracowania jest przybliżenie najważniejszych i najbardziej rozpoznawalnych elementów filmów reżysera, które sprawiły, że dzieła te wyróżniały się spośród innych utworów tego gatunku. Analiza dotyczy wykorzystywanych przez Melville’a gatunków i nurtów filmowych, w tym: filmów gangsterskich, kina noir oraz policier. Autor zwraca również uwagę na poruszaną w omawianych filmach tematykę, konstrukcję bohaterów, a także stosowane przez Melville’a chwyty, które miały za zadanie uniezwyklić jego dzieła. Szczególną uwagę poświęca kreacji mitu męskości, marginalizacji kobiecości, a także różnego rodzaju rozwiązaniom technicznym i estetycznym, które mogły przyczynić się do wykształcenia stylu tego twórcy.

Słowa kluczowe:

Jean-Pierre Melville, kryminał, thriller, film noir, policier, film gangsterski, heist movie

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Sztąberek, M. (2020). Jean-Pierre Melville – zapomniany stylista kina gangsterskiego. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 4(15), 71–85. https://doi.org/10.31648/mkks.6246

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.