“I Think, Therefore the Cinema Exists”: Relationships Between Film and Philosophy According to Juliette Cerf

Łucja Demby

Jagiellonian University in Kraków
https://orcid.org/0000-0001-8786-9849


Abstract

This article presents various aspects of the relationship between cinema and philosophy in the theoretical works of Juliette Cerf, which have not yet been discussed in Polish film studies. These two fields have been related since the beginning of the cinema, and the problem itself was analysed by such figures as Henri Bergson. His philosophical thought has also influenced contemporary film theory (Gilles Deleuze). The author of the article specifies and presents several issues dealt with by Cerf, including: philosophers talking about the cinema; the cinema talking about philosophers; the cinema creating its own philosophy; the cinema teaching philosophy. The main thesis of the article is that the cinema should not recreate the existing philosophies; instead, it should create its own philosophy based on its specific means of expression. The author also presents the concept of filmosophy, which is widespread in Western literature, yet not well-known in Poland, in which film is treated as an auxiliary to the teaching of academic philosophy.


Keywords:

film theory, philosophy of film, filmosophy, Juliette Cerf


Badiou, Alain. 2005. Du cinéma comme emblème démocratique. Critique, 692–693, s. 4–13.
Badiou, Alain, i in. 2003. Matrix, machine philosophique. Paris: Ellipses.
Barthes, Roland. 1993. Wychodząc z kina. Tłum. Łucja Demby. W: Godzic, Wiesław (red.). Interpretacja dzieła filmowego. Antologia przekładów. Kraków: Uniwersytet Jagielloński, s. 157–160.
Baudry, Jean-Louis. 1992. Projektor: metapsychologiczne wyjaśnienie wrażenia rzeczywistości. Tłum. Alicja Helman. W: Helman, Alicja (red.). Panorama współczesnej myśli filmowej. Kraków: Universitas, s. 69–88.
Bergson, Henri. 2004. Ewolucja twórcza. Tłum. Florian Znaniecki. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.
Cerf, Juliette. 2009. Cinéma et philosophie. Paris: Cahiers du Cinéma-Scérén-CNDP.
Deleuze, Gilles. 1990. Pourparlers. Paris: Minuit.
Pourriol, Olivier. 2008. Cinéphilo. Les plus belles questions de la philosophie sur grand écran. Paris: Hachette Littératures.
Rancière, Jacques. 2005. Cinéphilosophie. Critique, 1–2 (692–693), s. 141–159.
Rohmer, Eric. 2004. La „somme” d’André Bazin. Paris: Cahiers du Cinéma.
Truffaut, François. 1975. Les films de ma vie. Paris: Flammarion.

Netografia
Mościcki, Paweł. Film jako filozofia (fragment książki „Godard. Pasaże”). [Online]. Korporacja ha!art. Dostęp: http://www.ha.art.pl/prezentacje/37-godard-pasaze/1521-pawe-moscicki-film--jako-filozofia-fragment-ksiazki-godard-pasaze.html [6.12.2018].

Filmografia
Białe małżeństwo (Noce blanche). 1989. Reż. Jean-Claude Brisseau.
Charlotte i Véronique lub Wszyscy chłopcy mają na imię Patryk (Charlotte et Véronique, ou Tous les garcons s’appellent Patrick). 1959. Reż. Jean-Luc Godard.
Chinka (La Chinoise). 1967. Reż. Jean-Luc Godard.
Dwie lub trzy rzeczy, które wiem o niej (2 ou 3 choses que je sais d’elle). 1967. Reż. Jean-Luc Godard.
Dziennik uwodziciela (Le Journal d’un séducteur). 1996. Reż. Danièle Dubroux.
Flandria (Flandres). 2006. Reż. Bruno Dumont.
Hurlements en faveur de Sade. 1952. Reż. Guy Debord.
Intruz (L’Intrus). 2004. Reż. Claire Denis.
Ja, Piotr Rivière (Moi, Pierre Rivière...). 1976. Reż. René Allio.
La Blessure. 2004. Reż. Nicolas Klotz.
Le Banquet. 1989. Reż. Marco Ferreri.
Les derniers jours d’Emmanuel Kant. 1996. Reż. Philippe Collin.
Matrix. 1999. Reż. bracia Wachowscy.
Męski, żeński: 15 scen z życia (Masculin, féminin: 15 faits précis). 1966. Reż. Jean-Luc Godard.
Moja noc u Maud (Ma nuit chez Maud). 1969. Reż. Eric Rohmer.
Niewłaściwy człowiek (The Wrong Man). 1956. Reż. Alfred Hitchcock.
O co chodzi w seksie? (Comment je me suis disputé... [ma vie sexuelle]). 1996. Reż. Arnaud Desplechin.
Opowieść zimowa (Conte d’hiver). 1992. Reż. Eric Rohmer.
Pan Verdoux (Monsieur Verdoux). 1947. Reż. Charles Chaplin.
Podglądacz (Peeping Tom). 1960. Reż. Michael Powell.
Rozmowa o Pascalu (Entretien sur Pascal). 1965. Reż. Eric Rohmer.
Słoń (Elephant). 2003. Reż. Gus Van Sant.
Śmierć Empedoklesa (Der Tod des Empedokles). 1987. Reż. Jean-Marie Straub.
Uwolnienie (Deliverance). 1972. Reż. John Boorman.
Uzależnienie (The Addiction). 1995. Reż. Abel Ferrara.
Wiatr ze wschodu (Le Vent d’est). 1970. Reż. Jean-Luc Godard.
Wujaszek z Ameryki (Mon oncle d’Amérique). 1980. Reż. Alain Resnais.
Ziemia żywych trupów (Land of the Dead). 2005. Reż. George Romero.
Żyć własnym życiem (Vivre sa vie: Film en douze tableaux). 1962. Reż. Jean-Luc Godard.

Published
2021-01-04

Cited by

Demby, Łucja. (2021). “I Think, Therefore the Cinema Exists”: Relationships Between Film and Philosophy According to Juliette Cerf. Media - Culture - Social Communication, 4(15), 149–160. https://doi.org/10.31648/mkks.6262

Łucja Demby 
Jagiellonian University in Kraków
https://orcid.org/0000-0001-8786-9849