Love in Different Dimensions: Narrative and Dramaturgic Specificity of Brief Encounters by Kira Muratova

Ilya Tsibets

University of Lodz
https://orcid.org/0000-0001-6056-0673


Abstract

The author aimed to present the possibilities of multidimensional analysis of the film text based on the example of Brief Encounters (1967) directed by Soviet and Ukrainian director Kira Muratova (1934–2018). The analysed film is an example of innovative thinking about film narration in Soviet cinema. The starting pointof the authorʼs deliberations is an introduction of the historical context in which the film was produced and outlining the framework situations which generate narrative
schemes and imply meanings. Muratovaʼs full-length debut is an unconventional experiment with melodramatic film narration which, after returning from the screen nonentity in 1987 along with other “rehabilitated” films, has contributed to the emergence of a new type of reflection on censorship in Soviet cinema and its artistic shape.


Keywords:

Kira Muratova, soviet cinema, film narration, recollection, tactile perception, auditory perception


Bordwell, David, i Thompson, Kristin. 2010. Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie. Tłum. Bogna Rosińska. Warszawa: Wydawnictwo Wojciech Marzec.
Condee, Nancy. 2009. The Imperial Trace: Recent Russian Cinema. New York: Oxford University Press.
Elsaesser, Thomas, i Hagener, Malte. 2016. Teorija kino. Glaz, emocji, telo (Film Theory. An Introduction Through the Senses). Sankt Petersburg: Seans.
Jung, Hwa Yol. 2007. Merleau-Ponty’s Transversal Geophilosophy and Sinic Aesthetics of Nature. W: Cataldi, Suzanne L., i Hamrick, William S. (ed.). Merleau-Ponty and Environmental Philosophy: Dwelling on the Landscapes of Thought. New York: State University of New York Press, s. 324‒357.
Płachow, Andriej. 1991. Kiniematograf iz podpolja. Strana i mir, 1 (61), s. 155.
Taubman, Jane. 2005. Kira Muratova. London: I.B. Tauris.
Wojnicka, Joanna. 2012. Dzieci XX zjazdu. Kraków: Universitas.
Zorkij, Andriej. 1987. Bieliejet parus odinokij…. Sowietskij ekran, 8 (728), s. 19.

Netografia
Kmit, Galina. 2018. Kira Muratowa. Maleńkaja żeńszczyna, snimawszaja bol’szoje kino „nie dla wsiech”. [Online]. Ria.ru. Dostęp: https://ria.ru/20180607/1522236490.html [25.02.2019].

Filmografia
Filmy w reżyserii Kiry Muratowej
Długie pożegnania (Dołgije prowody). 1971. Dramat. ZSRR: Odiesskaja kinostudija.
Krótkie spotkania (Korotkije wstreczi). 1967. Melodramat. ZSRR: Odiesskaja kinostudija.
Melodia dla katarynki (Melodija dla szarmanki). 2009. Dramat. Ukraina: SOTA Cinema Group.
Motywy z Czechowa (Czechowskije motiwy). 2002. Komedia. Rosja ‒ Ukraina: Intercinema Art Agency i in.
Stroiciel (Nastrojszczik). 2004. Dramat, komedia, kryminał. Rosja ‒ Ukraina: Pigmalion.
Syndrom asteniczny (Asteniczeskij sindrom). 1989. Dramat. ZSRR: Goskino i Odiesskaja kinostudija.
Trzy historie (Tri istorii). 1997. Komedia kryminalna. Rosja ‒ Ukraina: Profit.

Filmy innych reżyserów
Historia Asi Klaczinej, która kochała, lecz za mąż nie wyszła (Istorija Asi Klaczinoj, kotoraja lubiła, no zamuż nie wyszła). 1967 (1987). Reż. Andriej Konczałowski. Romans, dramat obyczajowy. ZSRR: Mosfilm.
Komisarz (Komissar). 1967 (1987). Reż. Aleksandr Askoldow. Dramat wojenny. ZSRR: Studio Filmowe im. Gorkiego.
Obywatel Kane (Citizen Kane). 1941. Reż. Orson Welles. Dramat. USA: Mercury Productions i RKO Radio Pictures.
O czymś innym (O něčem jiném). 1963. Reż. Věra Chytilová. Dramat psychologiczny. Czechosłowacja: Filmové Studio Barrandov.
Początek nieznanego wieku (Naczalo niewiedomogo wieka). 1967. Reż. Łarysa Szepitko i AndriejSmirnow. Dramat, historyczny. ZSRR: Mosfilm i in.
Stokrotki (Sedmikrásky). 1966. Reż. Věra Chytilová. Dramat, komedia. Czechosłowacja: Filmové Studio Barrandov.
Zapach migdałów (S dakh na bademi). 1967. Reż. Lubomir Szarlandżijew. Kryminał, melodramat. Bułgaria: Studija za igralni filmi „Boyana”.

Published
2021-01-05

Cited by

Tsibets, I. (2021). Love in Different Dimensions: Narrative and Dramaturgic Specificity of Brief Encounters by Kira Muratova. Media - Culture - Social Communication, 1(16), 33–46. https://doi.org/10.31648/mkks.6282

Ilya Tsibets 
University of Lodz
https://orcid.org/0000-0001-6056-0673