Opublikowane: 2021-01-051

Miłość w wielu wymiarach – narracyjno-dramaturgiczna specyfika filmu Krótkie spotkania Kiry Muratowej

Ilya Tsibets
Media - Kultura - Komunikacja Społeczna
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.31648/mkks.6282

Abstrakt

Celem autora artykułu jest przedstawienie możliwości wielowymiarowej analizy tekstu filmowego na przykładzie filmu Krótkie spotkania (1967) radzieckiej i ukraińskiej reżyserki Kiry Muratowej (1934–2018). Analizowany film to przykład nowatorskiego myślenia o narracji filmowej w kinie radzieckim. Punktem wyjściowym rozważań autora jest wprowadzenie czytelnika w kontekst historyczny właściwy czasowi powstania filmu oraz nakreślenie sytuacji ramowych, służących generowaniu schematów narracyjnych oraz implikowaniu znaczeń. Pełnometrażowy debiut Muratowej okazał się niekonwencjonalnym eksperymentem z filmową narracją melodramatyczną. Po powrocie z ekranowego niebytu w 1987 roku, wraz z innymi „zrehabilitowanymi” filmami, przyczynił się do powstania nowego typu refleksji nad cenzurą w kinie radzieckim oraz jego artystycznym kształtem.

Słowa kluczowe:

Kira Muratowa, kino radzieckie, narracja filmowa, pamięć, percepcja taktylna, percepcja audialna

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Tsibets, I. (2021). Miłość w wielu wymiarach – narracyjno-dramaturgiczna specyfika filmu Krótkie spotkania Kiry Muratowej. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 1(16), 33–46. https://doi.org/10.31648/mkks.6282

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.