“Masculine Movies” in Jakub Żulczyk’s “Masculine Prose”

Dorota Kulczycka

University of Zielona Góra
https://orcid.org/0000-0002-2608-3620


Abstract

The author of the article makes two assumptions: that there is a dichotomy between “masculine movies” (“tough cinema”) and “feminine movies,” as well as “masculine literature” and “feminine literature,” and that literature created by Żulczyk is typically “masculine,” as well as the movies watched by his characters. It does not mean, of course, that women do not have a taste for such movies and that works of the writer (born 1983) are not read by the representatives of the “fair sex.” The purpose of the author of this paper is to show the range of the phenomenon and prove that among pictures perceived by the youth (usually very demoralized) and the adults (being in trouble with the law) in Żulczyk’s prose are mainly: pornography, horrors, dramas, disaster movies, dystopias, sci-fi, fantasy, crime, gangster and detective movies and series, war movies and sports movies. There is no doubt that the climate of these movies affects Żulczyk’s characters and influences both their perception of the world and their behaviour.


Keywords:

Jakub Żulczyk, literature, masculine movies, masculine prose, pornography, horrors, war movies


Altman, Rick. 2012. Gatunki filmowe. Tłum. Maria Zawadzka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Arcimowicz, Krzysztof. 2003. Obraz mężczyzny w polskich mediach. Prawda – fałsz – stereotyp. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Arcimowicz, Krzysztof, i Citko, Katarzyna (red.). 2009. Wizerunki mężczyzn i kobiet w najnowszym filmie europejskim. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
Baudrillard, Jean. 1998. Ameryka. Tłum. Renata Lis. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Goliński, Zdzisław. 1939. Kościół w walce z pornografią. Lublin: Towarzystwo Wiedzy Chrześcijańskiej.
Helman, Alicja. 1998. Przemoc i nostalgia w filmie gangsterskim. W: Loska, Krzysztof (red.). Kino gatunków wczoraj i dziś. Kraków: Wydawnictwo Rabid, s. 13–27.
Hendrykowski, Marek. 1994. Słownik terminów filmowych. Poznań: Wydawnictwo Ars Nowa.
Hendrykowski, Marek. 2001. Leksykon gatunków filmowych. Poznań – Wrocław: Studio Filmowe Montevideo.
Horubała, Andrzej. 2017. Żulczyk rządzi! Do Rzeczy. Tygodnik Lisickiego, 19 (221), s. 42–44.
Jarco, Jerzy. 1994. Pornografia – wyzwania na dziś. Biuletyn KAI, 31, s. 14.
Kolasińska, Iwona. 1998. Kiedy spojrzenie Gorgony budzi upiory: horror filmowy i jego widz. W: Loska, Krzysztof (red.). Kino gatunków wczoraj i dziś. Kraków: Wydawnictwo Rabid, s. 113–132.
Kulczycka, Dorota. 2019. Jakimi filmami karmią się bohaterki prozy Jakuba Żulczyka? Kino „kobiece” w literaturze niekobiecej. W: Zwolińska, Barbara (red.). (Nie)smak w tekstach kultury XIX–XXI wieku. Nie tylko o kulturze jedzenia i picia. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 248–261.
Lis, Marek. 2016. Nowe filmy biblijne – między ortodoksją a apokryfem. Studia Religiologica, 49 (1), s. 36.
Loska, Krzysztof. 1998. Czekając na apokalipsę – wizje przyszłości w filmie science fiction.
W: Loska, Krzysztof (red.). Kino gatunków wczoraj i dziś. Kraków: Wydawnictwo Rabid, s. 133–143.
Niewiadowski, Andrzej. 1990. Leksykon polskiej literatury fantastycznonaukowej. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Nijakowski, Lech M. 2010. Pornografia: historia, znaczenie, gatunki. Warszawa: Wydawnictwo Iskry.
Pitrus, Andrzej. 2001. Kino sztuk walki. W: Loska, Krzysztof (red.). Wokół kina gatunków. Kraków: Wydawnictwo Rabid, s. 237‒252.
Przylipiak, Mirosław, i Szyłak, Jerzy. 1999. Kino najnowsze. Kraków: Znak.
Regiewicz, Adam. 2011. Kino a kultura w świetle antropologii współczesnej. Próba interpretacji kerygmatycznej. Lublin: Norbertinum.
Różdżyńska, Aleksandra. 2019. Od Tarantino do Corbeta. [Wywiad z Jakubem Żulczykiem]. Kino, 8, s. 62–63.
Szafraniec, Jan. 1996. Telewizyjny zespół odwrażliwiania. Biuletyn KAI, 52–53, s. 24–26.
Thompson, Edward H., i Pleck, Joseph. 1987. The Structure of Male Role Norms. W: Kimmel, Michael S. (ed.). Changing Men: New Directions in Research on Men and Masculinity. Newbury Park: Sage Publications, s. 25–36.
Wedel, Michael. 2010. Książka – film – DVD. Paratekstualność, konwergencja mediów i transmedialna narracja na przykładzie „Władcy Pierścieni”. Tłum. Krystyna Krzemieniowa. W: Gwóźdź, Andrzej (red.). Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa. Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 193–222.
Welsch, Wolfgang. 1998. Nasza postmodernistyczna moderna. Tłum. Roman Kubicki i Anna Zeidler-Janiszewska. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Więczkowska, Małgorzata. 2012. Co wciąga twoje dziecko? Kraków: Wydawnictwo m.
Więczkowska, Małgorzata. 2013. Manga i anime na polskim rynku. Niewinne buzie i rozmarzone oczy. Wychowawca, 6, s. 20–21.
Williams, Linda. 2013. Seks na ekranie. Tłum. Miłosz Wojtyna. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria.
Zwoliński, Andrzej, ks. 2004. Obraz w relacjach społecznych. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Żulczyk, Jakub. 2005. Gamecube Girl. Lampa, 9 (18), s. 27–32.
Żulczyk, Jakub. 2010. Instytut. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Żulczyk, Jakub. 2011a. Świątynia. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Żulczyk, Jakub. 2011b. Zmorojewo. Powieść fantastyczno-przygodowa. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Żulczyk, Jakub. 2015. Radio Armageddon. Warszawa: Świat Książki.
Żulczyk, Jakub. 2017. Wzgórze Psów. Warszawa: Świat Książki.
Żulczyk, Jakub. 2018a. Ślepnąc od świateł. Warszawa: Świat Książki.
Żulczyk, Jakub. 2018b. Zrób mi jakąś krzywdę… czyli wszystkie gry video są o miłości. Warszawa: Świat Książki.
Żulczyk, Jakub. 2019. Czarne słońce. Warszawa: Świat Książki.

Netografia
Dąbrowska, Magdalena, i Radomski, Andrzej (red.). 2010. Męskość jako kategoria kulturowa.
Praktyki męskości. Lublin: Wiedza i Edukacja. [Online]. Dostęp: https://www.academia. edu/4425909/Meskosc_jako_kategoria_kulturowa [25.11.2019].
Drotkiewicz, Agnieszka, i Dziewit-Meller, Anna. 2008. Kobieta śmierdząca człowiekiem. [Rozmowa z Jakubem Żulczykiem]. [Online]. Wysokie Obcasy.pl. Dostęp: http://www.wysokieobcasy.pl/wysokieobcasy/1,96856,5992077,Kobieta_smierdzaca_czlowiekiem.html [6.05.2018].
Filmweb. 2011. Ludzka stonoga 2. [Online]. Filmweb. Dostęp: https://www.filmweb.pl/film/Ludzka+stonoga+2-2011-558111 [11.08.2018].
Fortuna, Katarzyna, i in. 2017. Żulczyk, Gogola i Pucek w lipcowym, wakacyjnym „Sądzie nadksiążką”. [Online]. Radio Kraków. Dostęp: https://www.youtube.com/watch?v=y23lwetG5-4 [27.01.2019].
Human Centipede II. 2011. „Najbardziej wynaturzony film wszech czasów”? Burza nad zakazanymhorrorem. [Online]. Gazeta.pl. Dostęp: http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,9751450,_ Najbardziej_wynaturzony_film_wszech_czasow___Burza.html [11.08.2018].
International Movie Database. 2017. Masculine Movies. [Online]. IMDb. Dostęp: https://www.imdb.com/list/ls027253328/ [25.11.2019].
Leszcz, Jarosław. 2009. Urwany film. [Online]. Filmweb. Dostęp: https://www.filmweb.pl/reviews/recenzja-filmu-%5BRec%5D-7691 [12.08.2018].
Polonia Christiana. 2018. Sexroboty o wyglądzie dzieci! Porażające skutki rewolucji seksualnejw Japonii. [Online]. PCh.24.pl. Dostęp: https://www.pch24.pl/sexroboty-o-wygladzie-dzieci---porazajace-skutki-rewolucji-seksualnej-w-japonii,59640,i.html [2.12.2019].
Utalentowany pan Ripley (The Talented Mr. Ripley). 1999. Reż. Anthony Minghella. Dramat, kryminał, thriller. USA: Miramax International i in.
Wioska przeklętych (Village of the Damned). 1995. Reż. John Carpenter. Horror. USA: UniversalPictures i Alphaville Films.
Zagubiona autostrada (Lost Highway). 1997. Reż. David Lynch. Dramat, kryminał, thriller. Francja – USA: Asymmetrical Productions i in.
Z Archiwum X (The X-Files) [serial]. 1993–2002, 2016–2018. Twórca Chris Carter. Kryminał,sensacyjny, science fiction z elementami thrillera i horroru. USA – Kanada: Twentieth Century Fox Film i in.
Zmierzch (Twilight). 2008. Reż. Catherine Hardwicke. Horror, romans. USA: Summit Entertainment i in.

Published
2021-01-05

Cited by

Kulczycka, D. (2021). “Masculine Movies” in Jakub Żulczyk’s “Masculine Prose”. Media - Culture - Social Communication, 1(16), 47–75. https://doi.org/10.31648/mkks.6283

Dorota Kulczycka 
University of Zielona Góra
https://orcid.org/0000-0002-2608-3620