Opublikowane: 2021-01-051

„Męskie kino” w „męskiej prozie” Jakuba Żulczyka

Dorota Kulczycka
Media - Kultura - Komunikacja Społeczna
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.31648/mkks.6283

Abstrakt

Autorka artykułu wychodzi z dwóch założeń: że istnieje dychotomia „kino męskie” (inaczej: „twarde” czy „mocne”) i „kino kobiece”, podobnie „literatura męska” i „literatura kobieca”, i że literatura, którą uprawia Żulczyk, jest typowo „męska”, i takie są też filmy oglądane przez jego bohaterów. Nie znaczy to oczywiście, że w tego rodzaju filmach nie gustują też kobiety i że literatury tworzonej przez pisarza nie czytają reprezentantki „płci pięknej”. Celem autorki jest wykazanie skali zjawiska, udowodnienie, że wśród obrazów percypowanych przez najczęściej bardzo zdemoralizowaną młodzież i borykających się z prawem dorosłych występujących w prozie Żulczyka przeważają: pornografia, horrory, dramaty, filmy katastroficzne, dystopie, filmy science fiction, fantasy, kryminały, filmy (seriale) policyjne i detektywistyczne, sensacyjne, dramaty gangsterskie, wojenne i sportowe. Nie ulega wątpliwości, że atmosfera tych filmów udziela się Żulczykowym
bohaterom i wpływa nie tylko na ich światoodczucie, ale również na ich postępowanie.

Słowa kluczowe:

Jakub Żulczyk, literatura, męskie kino, męska proza, pornografia, horror, dramat wojenny

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kulczycka, D. (2021). „Męskie kino” w „męskiej prozie” Jakuba Żulczyka. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 1(16), 47–75. https://doi.org/10.31648/mkks.6283

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.