Methods of organizing animated film festivals in Poland. A case study of the Polish Animation Festival O!PLA
Oliwia Maria Nadarzycka
Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnychhttps://orcid.org/0000-0003-1394-2972
Abstract
Although the O!PLA Polish Animation Festival organised since 2013 is one of the most recognisable events in Poland in the area of animation, the phenomenon has not yet been analysed. The past eight years have seen the rapid growth and formation of the brand of O!PLA. The first festival took place in 21 locations, slowly adding another location each year, to break the record in 2019 and organise a projection in 105 locations. The aim of the text entitled “Methods of organising animation film festivals in Poland. A case study of the O!PLA Polish Animation Festival” serves to indicate the methods of organising a film festival focused on distributing Polish animation. The characteristic ways will be presented based on the history of the festival – from the first edition in 2013 to the online edition in 2020. An interview with Piotr Kardas – the founder of O!PLA – was used the research method.
Keywords:
film festival, animation film, Polish Animation Festival O!PLA, Polish AnimationReferences
Adamczak, Marcin (2016). Instytucja festiwalu filmowego w ekonomii kina. Panoptikum, 16, 20–37. Google Scholar
Brzozowska, Blanka (2014). Crowdfunding. Nowe perspektywy produkcji i promocji filmowej. Kwartalnik Filmowy, 85, 183–193. Google Scholar
Ciszewska, Ewa (2016). Postfilmowa Łódź i spojrzenie turysty. Sposoby wykorzystywania filmowych walorów miasta w przedsięwzięciach biznesowych i niekomercyjnych. Panoptikum, 16, 205–227. Google Scholar
Ciszewska, Ewa (2019). Who Benefits from the Past? The Process of Cultural Heritage Management in the Field of Animation in Poland (The Case of the Se-Ma-For Film Studio in Łódź). Animation. An interdisciplinary journal, 14(1), 17–131. doi: 10.1177/1746847719857837.
Crossref
Google Scholar
Czajkowska, Monika (2019). (Nie)obecność klastrów filmowych w Polsce. W: Majer, Artur i Szczepański, Tadeusz (red.). Kultura produkcji filmowej: teorie, badania, praktyki. Łódź: Wydawnictwo PWSFTviT, 157–174. Google Scholar
Edera, Bruno (1997). Animation Festivals: A Brief History. Animation Word Magazine, [online]. awn.com. Access: https://www.awn.com/mag/issue1.10/articles/edera.eng1.10.html [17.09.2020]. Google Scholar
Elsaesser, Thomas (2005). Film Festival Networks: the New Topographies of Cinema in Europe. W: Elsaesser, Thomas. European Cinema. Face to Face with Hollywood. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Crossref
Google Scholar
Giżycki, Marcin (2016). Co czyni dzisiejsze festiwale animacji tak odmiennymi, tak pociągającymi?. W: Giżycki, Marcin i Trwoga, Adam (red.). Magia Animacji: z archiwum Animatora. Warszawa: Wydawnictwo PJATK, 15–22. Google Scholar
Jajko, Krzysztof (2017). W stronę festiwalu bez granic. Modele rozpowszechniania polskiego filmu animowanego w XXI wieku. W: Kozubek, Małgorzata i Szczepański, Tadeusz (red.). Polska animacja w XXI wieku. Łódź: Wydawnictwo PWSFTviT, 369–396. Google Scholar
Nadarzycka, Oliwia (2020). Festiwal na wynos, studio w domu. Rozmowa z Piotrem Kardasem. Kalejdoskop, 11, 77–79. Google Scholar
Pietraszko, Anna i Wittels, Karol (2018). Festiwale filmowe w Polsce. Raport, [online]. obserwatorium.org.pl. Dostęp: http://www.obserwatorium.org.pl/2018/01/31/raport-z-badania-festiwali-filmowych-w-polsce/ [17.09.2020]. Google Scholar
Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych
https://orcid.org/0000-0003-1394-2972
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.