Metody organizacji festiwali filmu animowanego w Polsce. Studium przypadku Ogólnopolskiego Festiwalu Animacji O!PLA
Oliwia Maria Nadarzycka
Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnychhttps://orcid.org/0000-0003-1394-2972
Abstrakt
Ogólnopolski Festiwal Animacji O!PLA organizowany od 2013 roku jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych wydarzeń w Polsce z obszaru animacji, jednak do tej pory jego fenomen nie został opisany. Na przestrzeni 8 lat można zaobserwować szybki rozrost i wykreowanie marki, jaką jest O!PLA. Pierwszy festiwal odbył się w 21 miejscowościach, powoli dołączając z każdym rokiem kolejne, aby w 2019 roku pobić rekord i zorganizować projekcję w 105 miejscowościach. Celem tekstu zatytułowanego „Metody organizacji festiwali filmu animowanego w Polsce. Studium przypadku Ogólnopolskiego Festiwalu Animacji O!PLA” jest wskazanie warunków organizacji festiwalu filmowego skupionego na dystrybucji polskiej animacji. Charakterystyczne sposoby zostaną przedstawione na podstawie historii festiwalu – od 1. edycji w 2013 roku, do edycji online w 2020. Jako metodę badawczą zastosowano wywiad z Piotrem Kardasem – twórcą O!PLA.
Słowa kluczowe:
festiwal filmowy, film animowany, Ogólnopolski Festiwal Animacji O!PLA, Polska AnimacjaBibliografia
Adamczak, Marcin (2016). Instytucja festiwalu filmowego w ekonomii kina. Panoptikum, 16, 20–37. Google Scholar
Brzozowska, Blanka (2014). Crowdfunding. Nowe perspektywy produkcji i promocji filmowej. Kwartalnik Filmowy, 85, 183–193. Google Scholar
Ciszewska, Ewa (2016). Postfilmowa Łódź i spojrzenie turysty. Sposoby wykorzystywania filmowych walorów miasta w przedsięwzięciach biznesowych i niekomercyjnych. Panoptikum, 16, 205–227. Google Scholar
Ciszewska, Ewa (2019). Who Benefits from the Past? The Process of Cultural Heritage Management in the Field of Animation in Poland (The Case of the Se-Ma-For Film Studio in Łódź). Animation. An interdisciplinary journal, 14(1), 17–131. doi: 10.1177/1746847719857837.
Crossref
Google Scholar
Czajkowska, Monika (2019). (Nie)obecność klastrów filmowych w Polsce. W: Majer, Artur i Szczepański, Tadeusz (red.). Kultura produkcji filmowej: teorie, badania, praktyki. Łódź: Wydawnictwo PWSFTviT, 157–174. Google Scholar
Edera, Bruno (1997). Animation Festivals: A Brief History. Animation Word Magazine, [online]. awn.com. Access: https://www.awn.com/mag/issue1.10/articles/edera.eng1.10.html [17.09.2020]. Google Scholar
Elsaesser, Thomas (2005). Film Festival Networks: the New Topographies of Cinema in Europe. W: Elsaesser, Thomas. European Cinema. Face to Face with Hollywood. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Crossref
Google Scholar
Giżycki, Marcin (2016). Co czyni dzisiejsze festiwale animacji tak odmiennymi, tak pociągającymi?. W: Giżycki, Marcin i Trwoga, Adam (red.). Magia Animacji: z archiwum Animatora. Warszawa: Wydawnictwo PJATK, 15–22. Google Scholar
Jajko, Krzysztof (2017). W stronę festiwalu bez granic. Modele rozpowszechniania polskiego filmu animowanego w XXI wieku. W: Kozubek, Małgorzata i Szczepański, Tadeusz (red.). Polska animacja w XXI wieku. Łódź: Wydawnictwo PWSFTviT, 369–396. Google Scholar
Nadarzycka, Oliwia (2020). Festiwal na wynos, studio w domu. Rozmowa z Piotrem Kardasem. Kalejdoskop, 11, 77–79. Google Scholar
Pietraszko, Anna i Wittels, Karol (2018). Festiwale filmowe w Polsce. Raport, [online]. obserwatorium.org.pl. Dostęp: http://www.obserwatorium.org.pl/2018/01/31/raport-z-badania-festiwali-filmowych-w-polsce/ [17.09.2020]. Google Scholar
Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych
https://orcid.org/0000-0003-1394-2972
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.