Topics and participants of dialogues on the cinematographic YouTube channel on the example of a case study of channel called Drugi Seans

Agnieszka Barczyk-Sitkowska

Uniwersytet Łódzki
https://orcid.org/0000-0002-1149-2317


Abstract

Communities created around YouTube channels are often formed around the attraction to the creators or the topics they discuss. Viewers can watch the published content and post comments under the videos. This article aims to identify who is discussing what topics on the Drugi Seans channel, which was selected for this study. A total of 1,541 comments were collected, and 342 threads were analysed. The analysis revealed that: many threads consist of two elements, creators of the channel actively participate in dialogues, many threads focus on cinematography as the primary topic. Additionally, it was found that the length of the threads is probably influenced by the cultural text discussed in the video.


Keywords:

cinematography, commentary, social media, YouTube, Drugi Seans


Bartosik-Purgat, Małgorzata (2016). Media społecznościowe na rynku międzynarodowym. Perspektywa indywidualnych użytkowników. Warszawa: Difin.   Google Scholar

Burgess, Jean i Green, Joshua (2011). YouTube. Wideo online a kultura uczestnictwa. Tłum. Tomasz Płudowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

Ciesiółka, Adrian (2018). YouTube jako nowe źródło wiedzy. Neodidagmata, 36/37, 103–120.   Google Scholar

Cyrek, Barbara (2020). YouTube jako serwis społecznościowy – w stronę klasyfikacji witryny. Zarządzanie Mediami, 2, 119–136.
Crossref   Google Scholar

Dąbrowska, Ilona (2019). Badanie aktywności internautów w mediach społecznościowych. W: Hofman, Iwona i Kępa-Figura, Danuta (red.). Współczesne media. Problemy i metody badań nad mediami, t. 1. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 237–246.   Google Scholar

Drzazga, Marek (2013). Media społecznościowe w procesie komunikacji marketingowej przedsiębiorstw handlu detalicznego z rynkiem. Studia Ekonomiczne, 140, 98–111.   Google Scholar

Fiut, Ignacy Stanisław (2015). Współczesne transformacje medialne. Prasa bezpłatna, nowe media i etyka. Kraków: Wydawnictwo Aureus.   Google Scholar

Fleischer, Michael (2019). O tym, jakim podlecem jest profesor N., czyli analiza komentarzy internetowych dotyczących kontrowersyjnego wydarzenia. W: Biłas-Pleszak, Ewa, Kalisz, Aleksandra i Tyc, Ewelina (red.). Autopromocja, autoprezentacja, wizerunek w komunikowaniu masowym. Błąd, kryzys, skandal, t. 5. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 157–184.   Google Scholar

Golus, Beata (2004). Fenomen rozmów internetowych i ich języka. W: Kita, Małgorzata i Grzenia, Jan (red.). Dialog a nowe media. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 33–41.   Google Scholar

Grzenia, Jan (2003). Internet jako miejsce dialogu. W: Kita, Małgorzata i Grzenia, Jan (red.), Porozmawiajmy o rozmowie: lingwistyczne aspekty dialogu. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 81–90.   Google Scholar

Kosińska, Olga (2019). Algorytm nigdy nie mruga. Wpływ algorytmu zarządzającego portalem YouTube na rzeczywistość społeczną, Kultura Współczesna, 1(104), 99–111.   Google Scholar

Jas, Michał (2020). YouTube – stan badań. Przegląd literatury przedmiotu, Media i Społeczeństwo, 12, 177–187.   Google Scholar

Juza, Marta (2007). Internet jako nowe medium masowe: szanse, zagrożenia, perspektywy. Studia Medioznawcze, 2(29), 62–79.   Google Scholar

Kobus, Aldona (2013). Videoblog: nowy model recenzji filmowej? Kultura i Historia, 24, http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/pl/kultura-i-historia-nr-242013 [4.08.2021].   Google Scholar

Nabiałek, Zuzanna (2021). Wideorecenzje filmów i seriali w serwisie YouTube z perspektywy retorycznej krytyki gatunkowej. Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.   Google Scholar

Naruszewicz-Duchlińska, Alina (2005). Wirtualny Hyde Park – kilka uwag o komentarzach internetowych. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, 1, 249–253.   Google Scholar

Rudzińska, Lidia (2015). Amator w natarciu: wideoblogi i web show jako przykład nowej amatorskiej aktywności w Sieci. W: Godzic, Wiesław i Bauer, Zbigniew (red.). E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania. Warszawa: Poltext, 103–124.   Google Scholar

Sawicka, Urszula (2017). Wideoblog – przyczyny popularności (stanowisko twórcy i odbiorcy). Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, 4(13), 67–81.
Crossref   Google Scholar

Szpunar, Magdalena (2012). Nowe – stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a reprodukowaniem schematów komunikowania masowego. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.   Google Scholar

Taras, Bożena (2004). Anonim w Internecie, czyli o komunikacji incognito. W: Kita, Małgorzata i Grzenia, Jan (red.). Dialog a nowe media. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 42–51.   Google Scholar

Wywiad z Martą Chylińską i Mateuszem Żebrowskim (2021).   Google Scholar


Published
2023-10-04

Cited by

Barczyk-Sitkowska, A. (2023). Topics and participants of dialogues on the cinematographic YouTube channel on the example of a case study of channel called Drugi Seans. Media - Culture - Social Communication, (19). https://doi.org/10.31648/mkks.7067

Agnieszka Barczyk-Sitkowska 
Uniwersytet Łódzki
https://orcid.org/0000-0002-1149-2317