Tematyka i uczestnicy dialogów na kinematograficznym kanale YouTube na przykładzie studium przypadku kanału Drugi Seans

Agnieszka Barczyk-Sitkowska

Uniwersytet Łódzki
https://orcid.org/0000-0002-1149-2317


Abstrakt

Wokół funkcjonujących w serwisie YouTube kanałów powstają społeczności, których członków przyciągają prowadzący lub poruszana przez nich tematyka. Internauci mogą oglądać zamieszczone materiały, a także zabierać głos poprzez opublikowanie pod filmem komentarza. Celem artykułu jest określenie, jakich tematów dotyczą dialogi prowadzone na kanale o tematyce filmowej oraz kto w nich uczestniczy. Na potrzeby badania wybrano kanał Drugi Seans. Łącznie zgromadzono 1541 komentarzy, część z nich utworzyła 342 wątki, które poddano analizie. Okazało się, że większość wątków składa się z dwóch elementów, prowadzący biorą aktywny udział w dialogach, a ich zasadniczym tematem jest kinematografia. Wydaje się, że omawiany w przekazie tekst kultury wpływa na długość wątków.


Słowa kluczowe:

Drugi Seans, kinematografia, komentarz, media społecznościowe, YouTube


Bartosik-Purgat, Małgorzata (2016). Media społecznościowe na rynku międzynarodowym. Perspektywa indywidualnych użytkowników. Warszawa: Difin.   Google Scholar

Burgess, Jean i Green, Joshua (2011). YouTube. Wideo online a kultura uczestnictwa. Tłum. Tomasz Płudowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

Ciesiółka, Adrian (2018). YouTube jako nowe źródło wiedzy. Neodidagmata, 36/37, 103–120.   Google Scholar

Cyrek, Barbara (2020). YouTube jako serwis społecznościowy – w stronę klasyfikacji witryny. Zarządzanie Mediami, 2, 119–136.
Crossref   Google Scholar

Dąbrowska, Ilona (2019). Badanie aktywności internautów w mediach społecznościowych. W: Hofman, Iwona i Kępa-Figura, Danuta (red.). Współczesne media. Problemy i metody badań nad mediami, t. 1. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 237–246.   Google Scholar

Drzazga, Marek (2013). Media społecznościowe w procesie komunikacji marketingowej przedsiębiorstw handlu detalicznego z rynkiem. Studia Ekonomiczne, 140, 98–111.   Google Scholar

Fiut, Ignacy Stanisław (2015). Współczesne transformacje medialne. Prasa bezpłatna, nowe media i etyka. Kraków: Wydawnictwo Aureus.   Google Scholar

Fleischer, Michael (2019). O tym, jakim podlecem jest profesor N., czyli analiza komentarzy internetowych dotyczących kontrowersyjnego wydarzenia. W: Biłas-Pleszak, Ewa, Kalisz, Aleksandra i Tyc, Ewelina (red.). Autopromocja, autoprezentacja, wizerunek w komunikowaniu masowym. Błąd, kryzys, skandal, t. 5. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 157–184.   Google Scholar

Golus, Beata (2004). Fenomen rozmów internetowych i ich języka. W: Kita, Małgorzata i Grzenia, Jan (red.). Dialog a nowe media. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 33–41.   Google Scholar

Grzenia, Jan (2003). Internet jako miejsce dialogu. W: Kita, Małgorzata i Grzenia, Jan (red.), Porozmawiajmy o rozmowie: lingwistyczne aspekty dialogu. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 81–90.   Google Scholar

Kosińska, Olga (2019). Algorytm nigdy nie mruga. Wpływ algorytmu zarządzającego portalem YouTube na rzeczywistość społeczną, Kultura Współczesna, 1(104), 99–111.   Google Scholar

Jas, Michał (2020). YouTube – stan badań. Przegląd literatury przedmiotu, Media i Społeczeństwo, 12, 177–187.   Google Scholar

Juza, Marta (2007). Internet jako nowe medium masowe: szanse, zagrożenia, perspektywy. Studia Medioznawcze, 2(29), 62–79.   Google Scholar

Kobus, Aldona (2013). Videoblog: nowy model recenzji filmowej? Kultura i Historia, 24, http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/pl/kultura-i-historia-nr-242013 [4.08.2021].   Google Scholar

Nabiałek, Zuzanna (2021). Wideorecenzje filmów i seriali w serwisie YouTube z perspektywy retorycznej krytyki gatunkowej. Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.   Google Scholar

Naruszewicz-Duchlińska, Alina (2005). Wirtualny Hyde Park – kilka uwag o komentarzach internetowych. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, 1, 249–253.   Google Scholar

Rudzińska, Lidia (2015). Amator w natarciu: wideoblogi i web show jako przykład nowej amatorskiej aktywności w Sieci. W: Godzic, Wiesław i Bauer, Zbigniew (red.). E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania. Warszawa: Poltext, 103–124.   Google Scholar

Sawicka, Urszula (2017). Wideoblog – przyczyny popularności (stanowisko twórcy i odbiorcy). Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, 4(13), 67–81.
Crossref   Google Scholar

Szpunar, Magdalena (2012). Nowe – stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a reprodukowaniem schematów komunikowania masowego. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.   Google Scholar

Taras, Bożena (2004). Anonim w Internecie, czyli o komunikacji incognito. W: Kita, Małgorzata i Grzenia, Jan (red.). Dialog a nowe media. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 42–51.   Google Scholar

Wywiad z Martą Chylińską i Mateuszem Żebrowskim (2021).   Google Scholar


Opublikowane
2023-10-04

Cited By /
Share

Barczyk-Sitkowska, A. (2023). Tematyka i uczestnicy dialogów na kinematograficznym kanale YouTube na przykładzie studium przypadku kanału Drugi Seans. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, (19). https://doi.org/10.31648/mkks.7067

Agnieszka Barczyk-Sitkowska 
Uniwersytet Łódzki
https://orcid.org/0000-0002-1149-2317