Main plot, parallel plot or episodic? Storyline A, B or C? The question of plots in serial narratives

Artur Borowiecki

Uniwersytet Łódzki
https://orcid.org/0000-0003-2170-5600


Abstract

The paper is concerned with the terminology of plotlines in serial narratives. Regarding
the formal factors that have undergone considerable transformations, media scholars
mention a particular type of composition that is based on a multi-plotline arrangement
and is characterised by the dominance of continuing plotlines. The evolving storytelling
paradigm entails the need to redefine some of the descriptive terms, as well as introduce new designations. The term “plot” is explained in the context of literary studies, film studies and the industry nomenclature associated with the production of serials. The author also proposes adopting a new scholarly term, i.e. the “catalytic plotline”.

 


Keywords:

neoseries, narrative structure, plot-thread, plot, storyline


Aronson L., Scenariusz na miarę XXI wieku, tłum. A. Kruk, Warszawa 2019.   Google Scholar

Bordwell D., Narration in the Fiction Film, London and New York 1987.   Google Scholar

Borowiecki A., Neoserial, serial premium czy post soap opera? W poszukiwaniu wyznaczników dla seriali nowej generacji, „Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” 2019, 25(34), s. 163–171.
Crossref   Google Scholar

Branigan E., Schemat fabularny, [w:] Kognitywna teoria filmu red. i tłum. Jacek Ostaszewski, Kraków 1998.   Google Scholar

Calvisi D., Story Maps: Tv Drama. The Structure of the One-hour Television Pilot, Redondo Beach 2016.   Google Scholar

Chatman S., O teorii opowiadania, „Pamiętnik Literacki ” 1984, nr 75/4, s. 199-222.   Google Scholar

Cook M., Write to TV, Burlington 2006.
Crossref   Google Scholar

Creeber G., Serial Television. Big drama on the small screen, London 2010.   Google Scholar

Douglas P., Writing the tv drama series, Los Angeles 2007.   Google Scholar

Feuer J., HBO i pojęcie telewizji jakościowej, tłum. D. Kuźma, [w:] Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Antologia, wyb. i red. T. Bielak, M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa, 2011.   Google Scholar

Holland P., The Television handbook, London and New York 1997.   Google Scholar

Jo Adetunji, Inside the story: the ABC of screenwriting as demonstrated by ABC’s The Heights, https://theconversation.com/inside-the-story-the-abc-of-screenwriting-as-demonstrated-by-abcs-the-heights-115854 (data dostępu: 05.09.2021).   Google Scholar

Kallas Ch., Inside the writers room. Conversation with american tv Writers, New York 2014.
Crossref   Google Scholar

Kłys T., Kartki z kina światowego, [w:] Kino bez tajemnic, Warszawa, 2009.   Google Scholar

Kracauer S., Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, przeł. W. Wertenstein, Gdańsk 2008.   Google Scholar

Landau N., The TV Showrunner’s Roadmap. 21 Navigational Tips for Screenwriters to Create and Sustain a Hit TV Series, London and New York 2013.
Crossref   Google Scholar

Mittell J., A cultural approach to television – genre theory, [w:] The Television Studies Reader red. R. C. Allen, A. Hill, New York 2005.   Google Scholar

Mittell J., Genre Study – Beyond the text, [w:] The Television Genre Book, ed. G. Creeber, Basingstoke 2008.   Google Scholar

Mittell J., Złożoność narracyjna we współczesnej telewizji amerykańskiej, tłum. D. Kuźma, [w:] Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Antologia, wybór, koncepcja i red. T. Bielak, M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2011.   Google Scholar

Ostaszewski J., Historia narracji filmowej, Kraków: Wydawnictwo: TAiWPN Universitas, 2019.   Google Scholar

Ostaszewski, J., Konstruowanie postaci filmowej za pomocą chwytów dramaturgicznych Media - Kultura - Komunikacja Społeczna. Nr 4/2021, s. 87–103.
Crossref   Google Scholar

Przylipiak M., Kino stylu zerowego, Gdańsk 2016.   Google Scholar

Racięski B., W poprzednim sezonie… Krótka amerykańskiego serialu telewizyjnego, „Zeszyty Prasoznawcze” 2016, nr 1, s. 16-31.   Google Scholar

Schutte O., Sztuka czytania scenariusza, tłum. M. Borzęcka, A. Głowska, Łódź 2015.   Google Scholar

Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.   Google Scholar

Słownik pojęć filmowych, tom 5, red. A. Helman, Wrocław 1993.   Google Scholar

Słownik filmu, pod red. R. Syski, Kraków 2010.   Google Scholar

Słownik terminów literackich, pod red. Janusza Sławińskiego, Wrocław1998.   Google Scholar

Sierotowiński S., Słownik terminów literackich. Teoria i nauki pomocnicze literatury., Kraków 1960.   Google Scholar

Smith E. S., Writing Television sitcoms, New York 1999.   Google Scholar

Thompson K., Storytelling in film and Television, Cambridge 2003.
Crossref   Google Scholar

Turner G., Genre, Hybridity and Mutation, [w:] The Television Genre Book, ed. G. Creeber, Basingstoke 2008.   Google Scholar

What are A, B and C Plots in TV Screenwriting?, https://industrialscripts.com/a-b-and-c-plots/ [data odczytu 30.04.2023].   Google Scholar


Published
2024-07-02

Cited by

Borowiecki, A. (2024). Main plot, parallel plot or episodic? Storyline A, B or C? The question of plots in serial narratives. Media - Culture - Social Communication, (20). https://doi.org/10.31648/mcsc.9162

Artur Borowiecki 
Uniwersytet Łódzki
https://orcid.org/0000-0003-2170-5600